Május elsejétől a műszaki vizsga keretében az autók azonosító adatait is ellenőrzik az újfajta vizsgálatra technikailag felkészült vizsgáztató helyeken.
Amennyiben az autó adatai (az alváz- és a motorszám) nem egyeznek a központi gépjármű-nyilvántartásban tárolt adatokkal, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) hivatalból elrendeli az autó úgynevezett integrált vizsgálatát. (Ezért a műszaki vizsgahelyen mintegy húsz perc alatt elvégezhető vizsgálatért az autó típusától és motorteljesítményétől függetlenül, május elsejét követően egységesen 7200 forintot kell fizetni).
Az újfajta vizsgálat csak azokat az autókat érintheti, amelyeken még soha nem végeztek eredetiségvizsgálatot. Amenynyiben az integrált vizsgálattal sem sikerül kétséget kizáróan tisztázni, hogy megváltoztatták-e az autó azonosító adatait (átütötték-e az alváz- vagy a motorszámot, kicserélték-e valamelyik fődarabját) a hatóság eredetiségvizsgálatra küldi az autót. Ha ott is megbukik, az eljárás immár a rendőrségen folytatódik: a tulajdonosnak számot kell adnia arról, mikor, hol vásárolta az autót, kitől, s jó eséllyel örökre búcsút mondhat a járművének.
Jelenleg kizárólag tulajdonosváltozás esetén kötelező az eredetiségvizsgálat. Becslések szerint legkevesebb 300 ezer, de az sem kizárt, hogy több mint 700 ezer autó még soha nem "járt" eredetiségvizsgálaton. Ezek között lehetnek illegálisan átalakított, ellopott és hamis okmányokkal forgalomba helyezett járművek egyaránt.
A NKH névtelenséget kérő munkatársai elismerték: a korábbi nyilvántartó rendszerük kijátszható volt: nyomtalanul ki lehetett törölni a rendszerből a műszaki vizsgán megbukott autókat. Így a tulajdonosuk újra próbálkozhatott, egy másik, az előzőnél esetleg "megértőbb" szervizben.
Egy tavaly kiadott gazdasági és közlekedési miniszteri rendelet a jogilag tisztázatlan előéletű autók kiszűrése és a közlekedésbiztonsági javítása érdekében előírta az integrált műszaki vizsgáztatás bevezetését, másfelől az informatikai rendszer gyökeres átalakításával megújította, s az eddiginél átláthatóbbá tette a műszaki vizsgáztatás rendszerét. |
Egyes autószervizek az átállásra tekintettel a vizsgáztatás elhúzódásával fenyegetnek, s hamarosan bírósághoz fordulnak, aláírásgyűjtésbe kezdenek az új rendszer bevezetésének elhalasztása érdekében. A hatóság szerint mindenkinek elég időt adtak a felkészülésre, munkatársaik tanácsadással segítették az új szoftverek telepítését.
A hatóság nem enged, mert nem engedhet a május elsejei határidőből. Információk szerint azok az állomások amelyek dacból vagy más megfontolásból nem készültek fel az új rendszer alkalmazására: a hatóság felfüggeszti a vizsgaengedélyét.
Drágább lesz a rendszám és az eredetvizsgálat
Közlekedési hatóság: 22-ből egy
Népszabadság