Példátlan hajtóvadászat a rémhírterjesztők ellen

A jobboldali konzervatív Fox News például már évek óta előszeretettel él ezzel a módszerrel. A Murdoch-tulajdonban lévő tv-adónál Bill O´Reilly - gyakran szélsőségesen fogalmazó sztárműsorvezető - nyakló nélkül szidalmazza a liberálisokat, a baloldaliakat és a háborúellenes csoportokat, olykor színpadiasan feltéve a kérdést nézőinek, hallgatóinak, hogy szerintük "Jézus kit választana" (mármint a konzervatív, jobboldali, illetve a liberális és baloldali politikai erők közül).
A Fox News vetélytársai is egyre agresszívabbá válnak időközben. Lou Dobbs CNN-műsorvezető például vehemensen hadakozik a képernyőn az állítólag túl enyhe bevándorlási törvények ellen, s az MSNBC műsorvezetői sem rejtik véka alá politikai nézeteiket.
A tömegtájékoztató eszközök igyekeznek leegyszerűsített, végletesen lerövidített tudósításokkal egyszerű magyarázatokat adni a polgároknak, és azt az illúziót kelteni bennük, hogy - ha őket nézik, hallgatják vagy olvassák - képesek könnyen eligazodni információkkal túlzsúfolt, zavarba ejtő világunkban. Kételyek hangoztatása vagy bármiféle bizonytalanság jelzése nem kívánatos, a megfellebbezhetetlen szentenciáké az elsőbbség.
A tv-állomások - tudatos marketingstratégia jegyében - "sztárokká", jól eladható "márkás árucikké" építik fel műsorvezetőiket, mert ettől is előnyöket remélnek a nézőkért folytatott versengésben. Ezzel összefüggésben egyre hangsúlyosabb tényezővé válik a képernyőre kerülés feltételei között az előnyös külső, háttérbe szorítva más, hagyományosabb újságírói erényeket.
Az elemzés szerint része van a pontatlanabb munkavégzésben a felgyorsult idő szorításának is. Az újságírók rendszerint párhuzamosan dolgoznak lapjuk, rádiójuk, televíziójuk stb. hagyományos kiadásainak, műsorainak, illetve e tömegtájékoztató eszközök internetes portáljainak is. Az utóbbiak olyan fokú frissességet, egyidejűséget követelnek meg, amely megnehezíti, sőt sokszor kizárja a tudósításban közölt információk megbízható ellenőrzését. |
Jó néhány amerikai újság úgy próbálja biztosítani fennmaradását, hogy szinte kizárólag helyi érdekű híreket, tudósításokat, elemzéseket, kommentárokat közöl, leszűkítve olvasóinak látókörét - mondta Tom Rosenstiel, a Pew Kutatóközpont Project for Excellence in Journalism elnevezésű intézetének igazgatója az amerikai médiáról készült jelentés közzétételekor. Hozzátette: az amerikai médiatudósítások általában is egyre kevesebb témára szorítkoznak. A nem helyi hírek több mint egynegyedét az iraki háború és az amerikai elnökválasztási kampány témája foglalja le jelenleg. Viszonylag sokat foglalkoznak az amerikai tömegtájékoztató eszközök Iránnal és Pakisztánnal is, ám a világ többi részének tudósításaik alig hat százalékát szentelik csupán.
Egyre nagyobb számban vonnak be az amerikai média működésébe blogírókat és más nem hivatásos újságírókat. Ennek kedvező hatásaként átláthatóbbá vált a közélet, és tovább demokratizálódtak a médiában zajló politikai viták. Hátrányos következmény viszont, hogy ezáltal is megbízhatatlanabbá vált a tömegtájékoztató eszközökben közölt információ, vészes sebességgel terjednek a híresztelések. Az alkalmilag bevont, nem hivatásos szereplők megjelenése a médiában lehetőséget nyújt tisztességtelen szándékú embereknek arra, hogy rágalomhadjáratokat folytassanak mások ellen. "Az új technológiákkal nem jár együtt automatikusan a nagyobb demokrácia" - kommentálta ezt a jelenséget nemrégiben a The Baltimore Sun című lap.
2010-re lenyomná a TV2 az RTL Klubot
Rohamléptekkel tágul a digitális univerzum
Az IT is zöldül
50-50 milliót kapott a Hír Tv és az ATV
Közeleg az internetes névtelenség vége? (hanganyag)
MTI