1p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eredménytelenül zárult a VDSZSZ és MÁV Zrt. közötti, 11 órakor kezdődött egyeztetés, a munkabeszüntetés egyelőre folytatódik. A szakszervezet délután értékeli a kialakult helyzetet. Közben a MÁV a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete által szervezett sztrájkkal összefüggésben.
Eredménytelenül zárult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és MÁV Zrt. közötti a szakszervezet követeléseiről, illetve a még elégséges szolgáltatásról a kedden 11 órakor kezdődött egyeztetés, a munkabeszüntetés egyelőre folytatódik, a szakszervezet délután értékeli a kialakult helyzetet.

A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többlet-bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.

Az egyeztetés nyilvános részén Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta: követelésük maximum 12 milliárd forintból rendezhető lenne, és visszautasította, hogy politikai élezetűnek tüntesse fel bárki is az egyeztetést, a munkabeszüntetést.

Bárány Balázs úgy fogalmazott, ha nem folyik érdemi egyeztetés a jövőben, akkor követelésüket növelni fogják. Később újságírói kérdésre válaszolva az alelnök elmondta: egyelőre az eredeti követeléseket tartalmazó csomagban tárgyalnak.

Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója, a munkáltató tárgyaló delegációjának vezetője az egyeztetés nyilvános részén elhangzott válaszában elmondta: a szakszervezeti követelés kifizetésnek nincs meg a forrása, amit vagy az utazóközönségtől, vagy az állami költségvetésből kellene megkérni.

A MÁV Zrt. és a VDSZSZ között éles vita alakult ki arról, hogy nyilvános vagy zárt legyen az egyeztetés további része. Végül a zárt ülés mellett döntöttek. Az egyeztetést követően Bárány Balázs elmondta: nem történt előrelépés, a  munkáltató tartja magát a "nincs alku" állásponthoz.

Zsoldos Marianna elmondta: a követelt kifizetéseket továbbra sem tartják megalapozottnak sem jogilag, sem gazdaságilag. Utalt arra, hogy a VDSZSZ nem írta alá a MÁV Zrt. és a többi vasutas szakszervezet által tavaly decemberben kötött bérmegállapodást, ami 6,9 százalékos bérfejlesztést tartalmaz, és megfelel az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlásának. "Erre van megállapodásunk, és ennek a szellemét betartjuk" - fogalmazott a MÁV tárgyaló delegációjának vezetője.

Közben a MÁV Zrt. a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete által szervezett sztrájkkal összefüggésben - közölte a társaság. A közlemény szerint a vasúttársaság a szakszervezet Munka Törvénykönyvében meghatározott együttműködési kötelezettségének, továbbá rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének megsértése, valamint a sztrájkjoggal való visszaélése miatt kér jogorvoslatot.

A MÁV tájékoztatása szerint a vasúttársaság a keresetben a VDSZSZ esetében rendeltetés ellenes joggyakorlás megállapítását kéri a Fővárosi Munkaügyi Bíróságtól. A MÁV sztrájktörvénnyel ellentétesnek tartja a VDSZSZ álláspontját, tekintettel arra, hogy a törvény a társadalmi közszükségletet ellátó munkáltatóknál írja elő a még elégséges szolgáltatást biztosítását.

A vasúttársaság álláspontja szerint a iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak ezt biztosítani kell. A MÁV szerint a VDSZSZ gördülő sztrájkja lehetetlen helyzetbe hozza az utas tájékoztatást. A vasúttársaság a szakszervezet miatt nem tudja értesíteni kellő időben az utasokat, ezért a MÁV kéri a bíróságtól, hogy a gördülő sztrájk alkalmazását a joggal való visszaélésnek mondja ki.

Az egyeztetés a MÁV Zrt. és a VDSZSZ között szerdán 9 órakor folytatódik.


A MÁV Cargónak komoly veszteségeket okoz a sztrájk

A MÁV Zrt.-nél a forgalmi területen dolgozók 91,8 százaléka vette fel a munkát, ám a vonatközlekedés továbbra is kiszámíthatatlan, a MÁV Cargónak tetemes veszteséget okoz a sztrájk, a társaság teljes körű áruforgalmi korlátozásra kényszerül.

A MÁV Zrt. kedden délelőtt arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a nappali szolgálatra vezényelt 2819 munkavállaló közül 213 fő sztrájkol (7,8 százalékuk), felvette a munkát 2506 forgalmi dolgozó, vagyis a nappali műszakosok 91,8 százaléka.

A MÁV Cargónak komoly veszteségeket okoz a sztrájk. A korábbi tapasztalatok alapján az első nap mintegy 60 millió forint veszteséget jelent a legnagyobb hazai árufuvarozó társaságnak, de ez a továbbiakban meredeken emelkedik. Jóllehet a spontán munkabeszüntetés követeléseit nem a MÁV Cargo felé fogalmazták meg, de ennek ellenére ezeket a szerelvényeket sem továbbítják.

A veszteségeket a többletüzemeltetési közvetlen költségek (kocsibér, pályahasználati díj, trakciós díj) valamint a késedelmes szállítások miatt fizetendő kötbér, és az esetleges alternatív útvonalon való szállítás többletköltsége okozza, amelyeket nem tudnak az anyavállalatnak továbbterhelni.

A közvetlen anyagi kárnál sokkal jelentősebb veszteségként jelentkezik a korlátozott árubiztonság, az ügyfelek megrendülő bizalma, a kiesett üzleti megbízások növekvő száma - fogalmaznak.

A sztrájk miatt a vállalat teljes körű áruforgalmi korlátozás kiadására kényszerül - hiszen a határokon már így is nagyszámú leállított szerelvény várakozik -, azaz az adott szállítási útvonalak működőképességétől függően vesznek csak fel áruküldeményt. A sztrájk így nem csak a belföldi szállítás, de a határforgalom esetében is jelentős anyagi károkat és presztízsveszteséget okozhat - fűzik hozzá. A MÁV csoport napi vesztesége 600 millió forint körül alakul.


Hektikus a vonatközlekedés


A budapesti főpályaudvarok közül jelenleg nem fogad és nem indít vonatokat a Keleti pályaudvar, Rákosról indulnak vonatok Újszász-Szolnok, valamint Hatvan felé. A Déli és a Kelenföldi pályaudvar üzemel, így a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek a vonatok. Ugyancsak járnak a vonatok a dél-balatoni vasútvonalon.

Kiszámíthatatlan, de bizonyos időszakonként járnak a vonatok a Budapest-Győr, a Budapest-Cegléd, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Hatvan vonalon. Nem közlekednek a vonatok Budapest-Veresegyház-Vácrátót vonalon, itt vonatpótló buszok járnak majd. Az esztergomi vonalon ritkán, de járnak a vonatok, csakúgy, mint a lajosmizsei vonalon. A Budapest-Vác szakaszon óránként megy vonat. A vonatok egy része a Nyugati pályaudvart, másik része Rákospalota-Újpestet használja.

Miskolc környékén a regionális forgalomban hellyel-közzel biztosítják az eljutást Bz motorvonatokkal. Szerencs, Sátoraljaújhely térségében a sztrájk miatt bizonytalan a közlekedés. Közlekednek a vonatok Kelebia és Budapest, valamint Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas-Baja között. A Szeged-Budapest vonalon Kiskundorozsma és Kőbánya-Kispest között szervezi a MÁV a vasúti közlekedést. Az első vonat 7.42 órakor indul Kiskundorozsmáról, az utasokat Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják.

A Tiszatenyő-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó vonalon a vonatközlekedés Martfűig biztosított. A Tiszatenyő-Mezőtúr- Békéscsaba-Lőkösháza vonalon többen sztrájkolnak, így nem közlekednek a vonatok. A Szeged-Békéscsaba vonalon Szeged-Rókus és Csorvás között szervezik a vonatközlekedést, Csorvás és Békéscsaba között autóbuszok szállítják az utasokat, mert Telekgerendáson is sztrájkolnak. Vésztő térségében áll a vasúti forgalom. A jegyvizsgálók sztrájkolnak, illetve Komádi és Vésztő állomásokon 1-1 váltókezelő sztrájkol. A Kecskemét-Lajosmizse-Kőbánya-Kispest vonalon a jegyvizsgálók sztrájkja miatt nincs vasúti közlekedés. A nemzetközi forgalom bizonytalan a lőkösházi és kürtösi kocsivizsgálók munkabeszüntetése miatt.

Debrecenben és Nyíregyházán is változatlan a helyzet, nem indult még személyvonat a reggeli órákban. Püspökladányban a forgalmi személyzet 68 főjéből egyetlen ember sem sztrájkol, ennek ellenére ott is áll a személyvonati közlekedés, de az érkező és áthaladó vonatok közlekedtetését biztosítani tudják. A Kál-Kápolna vasútvonalon jó a helyzet, itt egyetlen ember sem sztrájkol, a személyvonatok is közlekednek.

A MÁV Zrt. és MÁV-START Zrt.  arra kéri az utasokat, hogy a helyszínen tájékozódjanak a vasúti utazás helyzetéről és a helyettesítő lehetőségekről.

A Volánbusz Zrt budapesti vonalain, a Bakony Volán, a Somló Volán, a Tisza Volán és a Balaton Volán Zrt. autóbuszjáratain elfogadják az érvényes vonatbérleteket. Kedden üzemkezdettől az Agria, a Mátra, a Vértes és a Hajdú Volán Zrt. vonalain, csak a meghatározott viszonylatok között utazhatnak vasúti bérletekkel.

A BKV Zrt. menetrendszerinti járatain elfogadják Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába, illetve irányából közlekedő járműveken az érvényes vasúti bérletet, ez azonban nem érvényes a metró, a villamos, és a kisföldalatti járműveire. A sztrájk miatt a jegykiadás is bizonytalan a pályaudvarokon.

A MÁV-START Zrt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló, előre váltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül visszatéríti, ennek részletei a MÁV-START Zrt. közleményében, a társaság honlapján (www.mavstart.hu) olvashatók. Az utasok a MÁVDIREKT telefonszámán kérhetnek információt: 06-40-49-49-49.


A BKV forgalma is megnőtt

Elsősorban az elővárosi vonalakon emelkedett a Budapesti Közlekedési Zrt. járatait igénybe vevők száma a vasutasok sztrájkja miatt - mondta az a közlekedési vállalat fődiszpécsere. A forgalom elsősorban a HÉV-vonalakon - főként Ráckeve és Gödöllő felől - nőtt meg, de a szokásosnál sokkal kihasználtabbak azok a külvárosi buszjáratok is, amelyek a fővárost az agglomerációs településekkel összekötő vasútvonalak közelében járnak - mondta Mezei László a távirati irodának.

A BKV tapasztalatai szerint a fővárosba vezető utakon a szokásosnál jóval nagyobb a gépjárműforgalom, a vasutassztájk miatt sokan ülnek autóba.


A GYSEV vonalain minden rendben

Zavartalan a vasúti közlekedés a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. vonalain, de a VDSZSZ által határozatlan időre meghirdetett országos sztrájk miatt továbbra is módosított menetrend érvényes a Sopron-Győr, Sopron-Szombathely és Szombathely-Szentgotthárd vonalakon.  A Győr-Sopron vonalon a sztrájk alatt Győr-GYSEV állomásról indulnak a vonatok menetrend szerint, valamint oda érkeznek; az InterCity vonatok azonban a MÁV vonalait érintő sztrájk miatt nem közlekednek.

A közlemény szerint a Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely vonalszakaszokon továbbra is az utolsó GYSEV állomásokról - Acsád, valamint Ják-Balogunyom - vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba.

MÁV: egyre hevesebb a sztrájkhangulat
A sztrájk folytatódik
Vasutas sztrájk: nincs fény az alagút végén
Bármikor folytatódhat a vasúti sztrájk
Alku nincs, de a sztrájknak vége - egyelőre

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG