
Az egyeztetés nyilvános részén Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta: követelésük maximum 12 milliárd forintból rendezhető lenne, és visszautasította, hogy politikai élezetűnek tüntesse fel bárki is az egyeztetést, a munkabeszüntetést.
Bárány Balázs úgy fogalmazott, ha nem folyik érdemi egyeztetés a jövőben, akkor követelésüket növelni fogják. Később újságírói kérdésre válaszolva az alelnök elmondta: egyelőre az eredeti követeléseket tartalmazó csomagban tárgyalnak.
Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója, a munkáltató tárgyaló delegációjának vezetője az egyeztetés nyilvános részén elhangzott válaszában elmondta: a szakszervezeti követelés kifizetésnek nincs meg a forrása, amit vagy az utazóközönségtől, vagy az állami költségvetésből kellene megkérni.
A MÁV Zrt. és a VDSZSZ között éles vita alakult ki arról, hogy nyilvános vagy zárt legyen az egyeztetés további része. Végül a zárt ülés mellett döntöttek. Az egyeztetést követően Bárány Balázs elmondta: nem történt előrelépés, a munkáltató tartja magát a "nincs alku" állásponthoz.
Zsoldos Marianna elmondta: a követelt kifizetéseket továbbra sem tartják megalapozottnak sem jogilag, sem gazdaságilag. Utalt arra, hogy a VDSZSZ nem írta alá a MÁV Zrt. és a többi vasutas szakszervezet által tavaly decemberben kötött bérmegállapodást, ami 6,9 százalékos bérfejlesztést tartalmaz, és megfelel az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlásának. "Erre van megállapodásunk, és ennek a szellemét betartjuk" - fogalmazott a MÁV tárgyaló delegációjának vezetője.
Közben a MÁV Zrt. a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete által szervezett sztrájkkal összefüggésben - közölte a társaság. A közlemény szerint a vasúttársaság a szakszervezet Munka Törvénykönyvében meghatározott együttműködési kötelezettségének, továbbá rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének megsértése, valamint a sztrájkjoggal való visszaélése miatt kér jogorvoslatot.
A MÁV tájékoztatása szerint a vasúttársaság a keresetben a VDSZSZ esetében rendeltetés ellenes joggyakorlás megállapítását kéri a Fővárosi Munkaügyi Bíróságtól. A MÁV sztrájktörvénnyel ellentétesnek tartja a VDSZSZ álláspontját, tekintettel arra, hogy a törvény a társadalmi közszükségletet ellátó munkáltatóknál írja elő a még elégséges szolgáltatást biztosítását.
A vasúttársaság álláspontja szerint a iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak ezt biztosítani kell. A MÁV szerint a VDSZSZ gördülő sztrájkja lehetetlen helyzetbe hozza az utas tájékoztatást. A vasúttársaság a szakszervezet miatt nem tudja értesíteni kellő időben az utasokat, ezért a MÁV kéri a bíróságtól, hogy a gördülő sztrájk alkalmazását a joggal való visszaélésnek mondja ki.
Az egyeztetés a MÁV Zrt. és a VDSZSZ között szerdán 9 órakor folytatódik.
A MÁV Cargónak komoly veszteségeket okoz a sztrájk
A MÁV Zrt.-nél a forgalmi területen dolgozók 91,8 százaléka vette fel a munkát, ám a vonatközlekedés továbbra is kiszámíthatatlan, a MÁV Cargónak tetemes veszteséget okoz a sztrájk, a társaság teljes körű áruforgalmi korlátozásra kényszerül.
A MÁV Zrt. kedden délelőtt arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a nappali szolgálatra vezényelt 2819 munkavállaló közül 213 fő sztrájkol (7,8 százalékuk), felvette a munkát 2506 forgalmi dolgozó, vagyis a nappali műszakosok 91,8 százaléka.
A MÁV Cargónak komoly veszteségeket okoz a sztrájk. A korábbi tapasztalatok alapján az első nap mintegy 60 millió forint veszteséget jelent a legnagyobb hazai árufuvarozó társaságnak, de ez a továbbiakban meredeken emelkedik. Jóllehet a spontán munkabeszüntetés követeléseit nem a MÁV Cargo felé fogalmazták meg, de ennek ellenére ezeket a szerelvényeket sem továbbítják.
A veszteségeket a többletüzemeltetési közvetlen költségek (kocsibér, pályahasználati díj, trakciós díj) valamint a késedelmes szállítások miatt fizetendő kötbér, és az esetleges alternatív útvonalon való szállítás többletköltsége okozza, amelyeket nem tudnak az anyavállalatnak továbbterhelni.
A közvetlen anyagi kárnál sokkal jelentősebb veszteségként jelentkezik a korlátozott árubiztonság, az ügyfelek megrendülő bizalma, a kiesett üzleti megbízások növekvő száma - fogalmaznak.
A sztrájk miatt a vállalat teljes körű áruforgalmi korlátozás kiadására kényszerül - hiszen a határokon már így is nagyszámú leállított szerelvény várakozik -, azaz az adott szállítási útvonalak működőképességétől függően vesznek csak fel áruküldeményt. A sztrájk így nem csak a belföldi szállítás, de a határforgalom esetében is jelentős anyagi károkat és presztízsveszteséget okozhat - fűzik hozzá. A MÁV csoport napi vesztesége 600 millió forint körül alakul.
Hektikus a vonatközlekedés
A budapesti főpályaudvarok közül jelenleg nem fogad és nem indít vonatokat a Keleti pályaudvar, Rákosról indulnak vonatok Újszász-Szolnok, valamint Hatvan felé. A Déli és a Kelenföldi pályaudvar üzemel, így a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek a vonatok. Ugyancsak járnak a vonatok a dél-balatoni vasútvonalon.
Kiszámíthatatlan, de bizonyos időszakonként járnak a vonatok a Budapest-Győr, a Budapest-Cegléd, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Hatvan vonalon. Nem közlekednek a vonatok Budapest-Veresegyház-Vácrátót vonalon, itt vonatpótló buszok járnak majd. Az esztergomi vonalon ritkán, de járnak a vonatok, csakúgy, mint a lajosmizsei vonalon. A Budapest-Vác szakaszon óránként megy vonat. A vonatok egy része a Nyugati pályaudvart, másik része Rákospalota-Újpestet használja.
Miskolc környékén a regionális forgalomban hellyel-közzel biztosítják az eljutást Bz motorvonatokkal. Szerencs, Sátoraljaújhely térségében a sztrájk miatt bizonytalan a közlekedés. Közlekednek a vonatok Kelebia és Budapest, valamint Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas-Baja között. A Szeged-Budapest vonalon Kiskundorozsma és Kőbánya-Kispest között szervezi a MÁV a vasúti közlekedést. Az első vonat 7.42 órakor indul Kiskundorozsmáról, az utasokat Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják.
A Tiszatenyő-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó vonalon a vonatközlekedés Martfűig biztosított. A Tiszatenyő-Mezőtúr- Békéscsaba-Lőkösháza vonalon többen sztrájkolnak, így nem közlekednek a vonatok. A Szeged-Békéscsaba vonalon Szeged-Rókus és Csorvás között szervezik a vonatközlekedést, Csorvás és Békéscsaba között autóbuszok szállítják az utasokat, mert Telekgerendáson is sztrájkolnak. Vésztő térségében áll a vasúti forgalom. A jegyvizsgálók sztrájkolnak, illetve Komádi és Vésztő állomásokon 1-1 váltókezelő sztrájkol. A Kecskemét-Lajosmizse-Kőbánya-Kispest vonalon a jegyvizsgálók sztrájkja miatt nincs vasúti közlekedés. A nemzetközi forgalom bizonytalan a lőkösházi és kürtösi kocsivizsgálók munkabeszüntetése miatt.
Debrecenben és Nyíregyházán is változatlan a helyzet, nem indult még személyvonat a reggeli órákban. Püspökladányban a forgalmi személyzet 68 főjéből egyetlen ember sem sztrájkol, ennek ellenére ott is áll a személyvonati közlekedés, de az érkező és áthaladó vonatok közlekedtetését biztosítani tudják. A Kál-Kápolna vasútvonalon jó a helyzet, itt egyetlen ember sem sztrájkol, a személyvonatok is közlekednek.
A MÁV Zrt. és MÁV-START Zrt. arra kéri az utasokat, hogy a helyszínen tájékozódjanak a vasúti utazás helyzetéről és a helyettesítő lehetőségekről.
A Volánbusz Zrt budapesti vonalain, a Bakony Volán, a Somló Volán, a Tisza Volán és a Balaton Volán Zrt. autóbuszjáratain elfogadják az érvényes vonatbérleteket. Kedden üzemkezdettől az Agria, a Mátra, a Vértes és a Hajdú Volán Zrt. vonalain, csak a meghatározott viszonylatok között utazhatnak vasúti bérletekkel.
A BKV Zrt. menetrendszerinti járatain elfogadják Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába, illetve irányából közlekedő járműveken az érvényes vasúti bérletet, ez azonban nem érvényes a metró, a villamos, és a kisföldalatti járműveire. A sztrájk miatt a jegykiadás is bizonytalan a pályaudvarokon.
A MÁV-START Zrt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló, előre váltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül visszatéríti, ennek részletei a MÁV-START Zrt. közleményében, a társaság honlapján (www.mavstart.hu) olvashatók. Az utasok a MÁVDIREKT telefonszámán kérhetnek információt: 06-40-49-49-49.
A BKV forgalma is megnőtt
Elsősorban az elővárosi vonalakon emelkedett a Budapesti Közlekedési Zrt. járatait igénybe vevők száma a vasutasok sztrájkja miatt - mondta az a közlekedési vállalat fődiszpécsere. A forgalom elsősorban a HÉV-vonalakon - főként Ráckeve és Gödöllő felől - nőtt meg, de a szokásosnál sokkal kihasználtabbak azok a külvárosi buszjáratok is, amelyek a fővárost az agglomerációs településekkel összekötő vasútvonalak közelében járnak - mondta Mezei László a távirati irodának.
A BKV tapasztalatai szerint a fővárosba vezető utakon a szokásosnál jóval nagyobb a gépjárműforgalom, a vasutassztájk miatt sokan ülnek autóba.
A GYSEV vonalain minden rendben
Zavartalan a vasúti közlekedés a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. vonalain, de a VDSZSZ által határozatlan időre meghirdetett országos sztrájk miatt továbbra is módosított menetrend érvényes a Sopron-Győr, Sopron-Szombathely és Szombathely-Szentgotthárd vonalakon. A Győr-Sopron vonalon a sztrájk alatt Győr-GYSEV állomásról indulnak a vonatok menetrend szerint, valamint oda érkeznek; az InterCity vonatok azonban a MÁV vonalait érintő sztrájk miatt nem közlekednek.
A közlemény szerint a Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely vonalszakaszokon továbbra is az utolsó GYSEV állomásokról - Acsád, valamint Ják-Balogunyom - vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba.
MÁV: egyre hevesebb a sztrájkhangulat
A sztrájk folytatódik
Vasutas sztrájk: nincs fény az alagút végén
Bármikor folytatódhat a vasúti sztrájk
Alku nincs, de a sztrájknak vége - egyelőre
MTI