
Tehát: a melltartó a fűző elleni elemi tiltakozás gyümölcseként jelent meg a XIX. század végén, a fűző volt akkor a szimbóluma a női nem megnyomorításának. De szociális töltete is volt, fűzőben ugyanis nem lehetett semmiféle fizikai tevékenységet végezni, vagyis a fűzőbe szorított test a társadalmi osztálytagozódás elemi indikátoraként szerepelt, ki gondolta volna. Aztán jöttek a lázadók, köztük az amerikai Marie Tucker, aki elhagyta a fűzőből, ami fájt, és megtartotta, ami kiemeli a nők ékességét. Persze kellett mindehhez a zseniális technikai nóvum, a vállon átvezetett és hátul összekapcsolt pántok rendszere.
Ha a szociális logikát tovább visszük, ez az új ruhadarab nemcsak hogy nem kötötte gúzsba a viselőjét, hanem csökkentette kiszolgáltatottságát is, vagyis a fűzővel ellentétben a melltartót bárki külső segítség, tehát mondjuk a szobalány közreműködése nélkül, egyedül is magára öltheti. Egyébként furcsa átmenet volt a húszas évek időszaka, amikor - ki tudja miért - a divat a fiúsított női test volt, a melltartónak inkább leszorító és elfedő szerepet adtak, de a harmincas-negyvenes, pláne az ötvenes években ismét a kiemelés lett a lényeg.
Ugyanakkor a bikini megjelenése egyben megkönnyítette például a tengerpartokon a tőle való gyors megszabadulást is. Marie Tuckernek és még több kreatív követőjének, a ruhadarab továbbfejlesztőinek egyébként semmi pénzt nem hozott a zseniális találmány, aztán persze már egész iparágak alapultak erre, a bevételek pedig dollár-milliárdokban mérhetők. És ha az ember csak a róla szóló link-gyűjtemény címeit idézi, már látszik, mennyire gazdag a mai melltartó világ: elegáns melltartó, esküvői melltartó, molett melltartó, pántnélküli, szoptatós és szexi, hastáncos és sportos, és így tovább, és így tovább.
Mindenesetre a melltartó a férfiakat is megosztja, van, aki imádja imádott nőjén, van, aki sokkal inkább örül, amikor például a tavasz jeleként pompázni kezd a melltartó-nélküliség. Egy biztos, ez az egyetlen olyan ruhadarab talán, amelynek a megléte és a hiánya egyaránt képes esztétikai és egyéb örömszerzésre.
Márványi Péter