A legtöbb panasz továbbra is a pénzpiacon tevékenykedő cégekre érkezett. A 3 hónap alatt beküldött 674 észrevétel 8,7 százalékkal kevesebb, mint az első negyedévben, ugyanakkor 14,8 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos időszakában. Változatlanul sok a panasz a biztosítókra is: a beérkezett 628 panaszos levél 6,5 százalékkal múlja alul az első 3 hónap adatát, de 41,1 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló számadatot. A tavalyi második negyedévhez képest a panaszok száma minden területet figyelembe véve 25,7 százalékkal növekedett.
A felügyelet értékelése szerint az ellentétes tendenciák úgy értékelhetők, hogy az előző negyedévhez képest kisebb fogyasztói bejelentésszám valószínűleg csak átmeneti jellegű. Az előző év második negyedévéhez képest a panaszok egynegyedével történt növekedése ugyanakkor illeszkedik a fogyasztói bejelentések számának növekvő trendjéhez. A 2007. II. negyedévi panaszok a két évvel korábbi azonos időszakhoz képest pl. 79,5 százalékos növekményt jelentenek.
2007. második negyedévében egyébként összesen 1380 ügy került lezárásra. A lezárt ügyek közül 481 db (a panaszok 34,9 %-a) minősült részben vagy egészében megalapozottnak, ezekben a pénzügyi intézmények intézkedtek a fogyasztók problémáinak orvoslása érdekében. Igaz, ezt sokszor csak a felügyelet többszöri felhívása nyomán tették meg. |
A pénz- és tőkepiaci területen belül változatlanul a hitelezési tevékenységgel kapcsolatos a fogyasztói bejelentések többsége, részesedésük 58,6 % volt a második negyedévben a szektorra érkezett panaszok között. A hitelezésen kívül sok panasz érkezik még a folyószámla-vezetéssel, bankkártya műveletekkel és betéti konstrukciókkal kapcsolatban is a PSZÁF-hoz
Ha a pénz- és tőkepiaci területen a panaszokat nem szolgáltatásfajta, hanem panasztípus szerint nézzük, akkor változatlanul az elszámolásokkal, megbízások teljesítésével kapcsolatos szolgáltatói tevékenységet kifogásolták a fogyasztók a legnagyobb számban. A második legnagyobb panaszszámú helyre a tájékoztatás hiányosságaival kapcsolatos fogyasztói bejelentések léptek előre, megelőzve a szolgáltatások minőségét sérelmező panaszokat.
A biztosítási területen belül a legtöbb bejelentés változatlanul a gépjárművek kötelező felelősségbiztosításával kapcsolatban érkezett, a tájékoztató szerint a panaszok 68,8 százaléka e területet érintette. A részarány növekedésének oka, hogy míg a szektor egészére beadott panaszok száma csökkent, addig a kötelező felelősségbiztosítással kapcsolatos fogyasztói bejelentések száma az előző félévivel azonos szinten maradt. A dobogó második fokát egyébként a kötelezőtől messze lemaradva a hagyományos életbiztosítások foglalják el.
A panaszok tükrében a biztosítók kárügyintézésének időbelisége egyértelműen javulást mutat - állapítja meg a felügyelet. Míg 2006. IV. negyedévében a kárügyintézés elhúzódását sérelmező panaszok részaránya 33,9 % volt, addig 2007. I. negyedévében már csak 24,1 %-a a bejelentéseknek kifogásolta a kárügyintézés időbeliségét, és ehhez képest is tovább csökkenő fogyasztói sérelmet jeleztek ebben a negyedévben. A biztosítók cégforma szerinti összehasonlításában érdekes, hogy míg a biztosító egyesületekre tett panaszok száma tovább nőtt, addig a részvénytársaságok és a biztosításközvetítők
tevékenységét az első negyedévinél kevesebb fogyasztó kifogásolta.
Azért nem kell sajnálni a magyar bankokat (hanganyag)
Könnyű rajtunk sebet ejteni - mondja a PSZÁF
Olcsó kötelező? Itt az új versenyző
Jövő nyárig nem biztosítható az autónk az MKB-nál
A pénzügyi szerveket is megmozgatják