A főpolgármester szerint korábban két okból kellett felbontani a szerződést. Az egyik ok, hogy két éve itt kellett volna lennie a szerelvényeknek, és egy alkatrész sem volt itt, a másik ok, pedig hogy nem volt kilátás sem arra, hogy hatósági engedélyt kapnak a szerelvények a közlekedésre. Most annyiban változott a helyzet, hogy úgy néz ki ebben a ciklusban lesz 4-es metró, illetve a szerződésből kikerültek a vállalhatatlan feltételek. Például az annyit citált vis major tényező, vagy az 50 százalék előleg, vagy az alacsony kötbérplafonok. Ráadásul az Alstom vállalta azt is, most először, hogy ha a hatóság megalapozottan kér műszaki beavatkozást, arra hajlandó - tette hozzá a Tarlós István, aki azt is elárulta nem telt vidám hangulatban a megbeszélés közte és a franciák között.
Az Alstom-szerződés módosítását szerda este írja alá a főpolgármester és Patrick Kron, a francia Alstom cég elnök-vezérigazgatója. |
A kocsik így is hibásak, hogyan mennek át majd a vizsgálaton?
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) annyira lesz szigorú az Alstom-metrókocsik ügyében, amennyire ezt az utasbiztonság megkívánja - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a főpolgármester. Tarlós István azt nem tudta megmondani, hogy az NKH felmentést ad az Alstomnak a fékekre vonatkozó szabályok alól, vagy a francia cég átépíti a kérdéses berendezéseket, de azt elismerte, hogy óriásit léptek előre azzal, hogy a hatóság nem utasította el a műszaki beavatkozást.
A főpolgármester szerint most minden esély megvan arra, hogy a 4-es metró megépüljön, és hogy a szerelvényeket a francia cég átvehető módon leszállítsa. A szerződés szerint a jövő év végére a 2-es metrón közlekedő összes járművet lecserélik az Alstom új szerelvényeire, a 4-es metró első szakasza pedig még a jelenlegi önkormányzati ciklusban átadható lesz - tette hozzá. A Nemzeti Közlekedési Hatóság munkájával kapcsolatban a főpolgármester azt mondta: úgy érzékeli, hogy gyorsabbá és operatívabbá vált. Tarlós István közölte: tudomása szerint megtörténtek az egyeztetések ez ügyben, és a hatóság együttműködni látszik az Alstommal.
A metrószerelvények gyártásáról szóló szerződés tartalmáról az elmúlt hetekben folyamatosan egyeztettek, a végleges verziót a Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki rendkívüli ülésén fogadta el. Tarlós István szerint az új megállapodásban - az előzővel szemben - már vannak Budapestet védő garanciák.
Inforadió.hu, hirado.hu