
Míg a vásárlók 2004 decemberében a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal hagytak nagyobb összeget a különböző üzletek kasszáinál, 2005 utolsó hónapjában már 24 százalékkal, egy évvel később - tavaly -pedig 25 százalékkal költöttek többet az ünnepi előkészületek során. Az évzáró hónapra eső háztartási beszerzések egyre nagyobb arányban a hipermarketekre koncentrálódnak. Jól példázza ezt a tény, miszerint tavaly decemberben a vásárlási intenzitás – azaz a bolton belül egy vásárlóra jutó FMCG költés – ebben az üzlettípusban mintegy 39 százalékkal nőtt az átlagos havi vásárlási intenzitáshoz képest. Ez jelentős növekedés a 2005. évben mért 20 százalékos plusz forgalomhoz képest.
A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése 2006 novemberéről decemberre mintegy 4 százalékponttal, 23 százalékról 27 százalékra nőtt, majd – a korábbi évekhez hasonló tendenciát követve – 2007. januárban visszaállt 23 százalékra. Az év utolsó hónapját tekintve a kis üzletekben átlagosan közel 16 százalékkal (független kisboltok: 23 százalék, láncba szerveződött kisboltok: 9 százalék), míg a drogériákban mintegy 17 százalékkal költenek többet a vásárlók. Ennek oka főleg az ilyenkor ugrásszerűen megnövő vásárlási gyakoriság, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be, minek eredményeképpen összességében többet is költenek.
A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A háztartások privát fogyasztási trendjeit nyomon követő ConsumerScan adatok szerint az ilyenkor fontos alapanyagokból, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab, a fogyasztók jellemzően kétszer annyit vásárolnak az év utolsó hónapjában, mint máskor. Hasonlóképpen megduplázódik a Mikulás és karácsony alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt, égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.
A karácsonyi szezon kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2006. november-december időszakban közel 115 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők szórakoztató elektronikai termékekből, mint a 2006. szeptember-októberi időszakban. A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat az év végi ajándékvásárlási szezonban: ezekből az árucikkekből az előző időszak forgalmához képest 58 százalékkal értékesítettek többet a kereskedők. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben az MP4 lejátszó, elektromos fogkefe, elektromos szőrtelenítő készülékek (férfi és női egyaránt), MP3 lejátszó és kenyérpirító volt.
A kutatók előrejelzése szerint a korábbi évekhez képest újdonságot jelenthetnek az idei karácsony kedvenc ajándékai között az autónavigációs rendszerek, játékkonzolok, de a korábbi évekhez hasonlóan az MP4 lejátszónak és LCD televíziónak vélhetően újra sokan örülhetnek a karácsonyfa alatt. A tapasztalatok alapján ezen árucsoportok darabszámos értékesítése az, mely várhatóan a legnagyobb mértékben megugrik - olvasható a GfK Piackutató Intézet tanulmányában.
Meglepő, de nem csak szórjuk a pénzt karácsonykor
Zselés vagy mákos? Mit számít, csak olcsó legyen
Biztonságos játékokat hoz a Jézuska?
Jön a Tesco Technikája: LCD TV 120 ezerért
Nagyon drága lesz idén a karácsonyfa