Az Országgyűlési Biztos Hivatala MTI-nek hétfőn eljuttatott közleménye szerint az ombudsman megállapította: sok ügyfél nincs tisztában az általa választott pénzügyi, vagy pénzügyi jellegű szolgáltatás lényeges szabályaival, a szerződésben rejlő kockázati tényezőkkel és a kockázat mértékével. Ezért Szabó Máté fontosnak tartja, hogy az ügyféltájékoztatás érdemi, közérthető, és ne pusztán egy jogszabályban megjelölt "kipipálandó" feladat legyen, mert a jelenlegi gyakorlat nemcsak, hogy nem tölti be a rendeltetését, de kifejezetten a szabályozás céljával ellentétes hatást vált ki.
A túladósodás megakadályozására kialakított szabályok betarthatatlanok az ombudsman szerint. Az ügyfelek valós pénzügyi helyzetéről ugyanis a hitelintézetek nem rendelkezhetnek teljeskörű információval, mert a hitelezhetőségi limit meghatározásakor kizárólag az ügyfél nyilatkozatában megjelölt hiteltartozásokat ismerhetik meg. A rendelkezés így a hitelintézeteket betarthatatlan kötelezettségekkel terheli, miközben nem jelenti gátját a magánszemély túladósodásának.
A biztos ismét fontosnak nevezte a magáncsőd intézményének létrehozását.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy az "államilag támogatott lakáskölcsönök hordozhatóságát a jogszabály akadályozza, a kölcsönök kiváltását a körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról szóló kormányrendelet is megnehezítette". Ezért Szabó Máté szerint ennek módosítása, különösen pedig az állami támogatás hordozhatóvá tétele, legalábbis mérlegelésre, megfontolásra érdemes.
Szabó Máté javaslataival a kormányhoz fordult.
Jó irányba halad a lakáshitelezés szabályozása? A banki lakossági üzletág szabályozásában utóbbi időben történt módosítások egyik fő célja az volt, hogy a pénzügyi válság állampolgárokat érintő hatását enyhíteni tudják. Bővebben>> |
MTI, Privátbankár