Miről szól a WTCC?
Mielőtt bárki lesajnálná a túraautó világbajnokságot (World Touring Car Championship), gyorsan szögezzük le: ez valóban nem az autózás csúcsa, nem a Forma-1. Viszont egy olyan dinamikusan fejlődő szakágról van szó, amely a Forma-1 és a MotoGP után a világ harmadik legnépszerűbb technikai versenysorozatává vált.
WTCC-ben kizárólag olyan négyüléses, szériában gyártott személygépkocsiból átalakított versenyautók indulhatnak, amelyeknek legkevesebb 4,2 méter hosszúnak kell lenniük, és az adott típusból a gyártónak legalább 25 000 darabot értékesítenie kellett. A motor maximális hengerűrtartalma az idei évtől kezdve 1600 cm3 lehet.
Ezek az alapok, innentől kezdve alkotnak a hétköznapi széria autóból igazi versenygépeket a csapatok. A sorozatban jelenleg a Chevrolet, a SEAT, a BMW és a Volvo szerepel, előbbi hivatalos gyári csapatként, kiemelt támogatással. A versenysorozat sava borsát a sebesség mellett az adja, hogy itt a Forma-1-hez képest jóval több „test-test elleni” küzdelem látható, s mivel hagyományos (de megerősített) karosszéria van az autókon, rendszeresek a kisebb-nagyobb koccanások, lökések.
A Zengő-Dension Team magyar nemzeti csapatként szerepel, egyetlen versenyzőt indítva a sorozatban. A Zengő csapat éves költségvetése 1 millió euró, ebből kell megoldani az autót, az alkatrészeket, a mérnökök fizetését és a csapat utaztatását az egész világon keresztül. A nagyságrendből látható, hogy már az elindulás ténye is hatalmas fegyvertény, hát még a Michelisz Norbi által elért eredmények, ha figyelembe vesszük, hogy a gyári csapatok ennek az összegnek az 5-szöröséből hozzák ki a szezont.
Hollywoodi karrier
Michelisz Norbert pályakezdése egyáltalán nem a megszokott módon történt, nem gokarttal járt az óvodába. Norbert 1984-ben született, de az autósporttal 21 éves koráig nem találkozott! A szimulátor volt a hobbija, és ott ért el olyan kiemelkedő eredményeket, amely alapján felajánlották neki, hogy a konyhában elhelyezett szimulátor elől üljön át egy igazi autóba, és a pályán is mutassa meg, hogy mit tud.
2006-ban indulhatott a Suzuki kupán, majd következett a Clio kupa, és utána a SEAT Leon Európa Kupán keresztül vezetett az útja a WTCC-ig. A szélesebb sportközönség a 2009-es WTCC debütálásakor hallott először róla, majd igazán ismerté tavaly novemberben, a makaói futam megnyerésével vált.
Sokan kérdezhetik, hogy merre lehet a továbblépés Norbi számára? A WTCC nem a Forma-1 előszobája, nem a klasszikus utánpótlás nevelő, felhozó sorozatok egyke, hanem önálló szakág, a saját maga klasszisaival. A mezőny erősségére jellemző, hogy a versenyzők között volt Forma-1-es pilóták is megtalálhatóak. Michelisz számára a fejlődés következő lépcsője az lehet, ha stabilan az élbolyban tud maradni, és azzal új, nagyobb szponzorok állnának mellé. A vasárnapi szerepléssel, és a futam RTL általi közvetítésével Michelisz reklámértéke jelentősen megnőtt. A jobb anyagi feltételek természetesen erősebb szakmai hátteret jelentenének, és a reális cél az lehet, ha egy kiugró szezon után az egyik gyári csapat kínálna neki szerződést. Akkor már az összetett versenyben sem csak álom lehet a dobogó Michelisz Norbi számára.
Privátbankár