.jpg)
Az egyeztetést követően Gyurcsány Ferenc kormányfő elmondta: az új Budapest-szerződésről decemberben kezdődik párbeszéd a kormány és a főváros között, amelynek eredményeképpen jövő évben Budapest-törvényt alkotnának. A fejlesztésekről szólva Gyurcsány kijelentette: a célok nem változtak, a határidők pedig tarthatóak.
Gyurcsány elmondta, hogy a tavaly megkötött Budapest-szerződés kiegészül a Szabadság híd és a Liszt Ferenc Zeneakadémia felújításával, a Szépművészeti Múzeum bővítésével és a Budavári Palota rekonstrukciójával. Ezek a beruházások a kormány korábbi döntésének értelmében európai uniós támogatással valósulnak meg. A szerződés bővítése szerdán kerül a kormány elé.
A tervek szerint létrehoznának egy, a Rákosmentét a belvárossal összekötő autóbusz-folyosót és egy roma kulturális központot is. A kormány és a főváros közösen készül arra is, hogy 2011-ben Magyarország látja el az Európai Unió soros elnöki posztját.
Demszky Gábor nagy eredménynek tartja, hogy a tavaly megkötött Budapest-szerződés célkitűzései bekerültek a kormányprogramba, a fővárosi koalíciós szerződésbe és a második Nemzeti Fejlesztési Tervbe is.
A főpolgármester arról beszélt, hogy a szerződést a jövőben akciótervként kezelik. Demszky emlékeztetett: a főváros adja a GDP 35-36 százalékát, a befizetett pénznek azonban csak 10 százalékát kapja vissza, így a főváros az állami költségvetés nettó befizetője. A városvezető szerint Budapest ezért jogosan várja a kormánytól, hogy a fővárosi nagyberuházásokat az állam is támogassa.
A folyamatban lévő beruházásokat ismertetve a főpolgármester a 4-es metró, az M0-ás körgyűrű és a csepeli központi szennyvíztisztító építését említette, s elismerte, hogy ebben a kormányzati ciklusban már nem tudják elkezdeni az aquincumi híd építését.
Demszky szerint fel kell gyorsítani az útfelújítási programot. A főváros tervei szerint a következő három évben újabb 300 kilométernyi utat újítanának fel Budapesten. 2005 és 2007 között összesen 400 kilométer fővárosi kezelésű útszakasz rekonstrukcióját végezték el. Az eredeti konstrukció szerint az útfelújítások költségeinek felét a kormány állta volna, 2007-ben azonban az állam már nem minden fővárosi forint mellé adott még egyet.
A főváros vezetése a Főtáv Zrt. ökoprogramja költségeinek felét várja a kormánytól. A Budapest Szíve programnak 11,3 milliárd, az Uzsoki és a Szent Imre Kórház fejlesztésének 7,5 milliárd, a Margit híd felújításának pedig 5 milliárd forint (az összes költség fele) a fővárosi támogatási igénye. A Szabadság híd már folyamatban lévő felújításához a kormány 2,2 milliárd forinttal járul hozzá.
Kérdésre válaszolva a főpolgármester elmondta: brüsszeli szakértők bevonásával dolgoznak a 4-es metró költségeinek csökkentésén, a megspórolt pénz a metróberuházás tartalékkeretében jelenik majd meg. A költségek csökkentése a Fővárosi Közgyűlés december 20-i ülésén kerül majd a képviselőtestület elé.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője azt mondta: szerinte "nagy csalódást" okozott a miniszterelnök és a kormányfő hétfői találkozója, a legnagyobb forrásigényű beruházások, mint a 4-es metró és az útfelújítások finanszírozása ugyanis továbbra sem tisztázódott. Tarlós István kifogásolta azt is, hogy sem az aquincumi híd, sem a BKV nem került bele az új szerződésbe.
Az ellenzéki politikus szerint bár van néhány örömteli eleme - például a Szabadság és a Margit híd felújítása, a kórházfejlesztések és a Budavári Palota rekonstrukciója -, a Budapest-szerződés "a nagy semmiről szól".
Lesz munkájuk az aszfaltozóknak - itt a lista
Három év alatt újjászületne a távfűtés
"Főhadiszállást" nyitott a Fidesz
Jubileum: Tarlós gratulál Demszkynek
MTI