A tanulmányból az is kiderül, hogy a kontinensen Németország, Svédország és Svájc a legféktelenebb szennyezők, ugyanis az egy autóra jutó átlagos károsanyag-kibocsátás ezekben az országokban mindenütt meghaladja a 150 g/km-t. Svédország annak ellenére került a lista legaljára, hogy ott érték el egy év alatt a legnagyobb mértékű csökkenést.
Tavaly Európában átlagosan 5 g/km-rel csökkent a károsanyag-kibocsátás, ez pedig magasabb, mint a 2003 és 2006 között elért teljes mínusz - hívja fel rá a figyelmet a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény. Az autógyártók nagyot léptek előre tehát a károsanyag-kibocsátás csökkentése terén, ezt jelzi az is, hogy a 2010-ben eladott új autók 60 százalékának CO2 kibocsátása nem haladja meg a 140 g/km-t, míg ez az arány 2003-ban mindössze 23 százalék volt. Elmondható, hogy a gyártóknak 2010-ben sikerült az európai károsanyag-kibocsátási átlagot 140.9 g/km-re csökkenteniük a 2009-es 145.8 g/km-hoz képest, 2005 és 2010 között pedig összesen 21,4 g/km-rel csökkent az Európában értékesített új gépkocsik széndioxid kibocsátása.
Európa legnagyobb szennyezői
Gareth Hession, a JATO kutatásért felelős alelnöke az eredményeket értékelve hozzátette: nagy előrelépésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt években a károsanyag-kibocsátás csökkentése terén Európában, melyet részben a nehéz gazdasági helyzet indukált. A válság kisebb és olcsóbb autók vásárlására ösztönözte az ügyfeleket, mely járműveknek tipikusan a károsanyag-kibocsátásuk is alacsonyabb volt, kíváncsian várjuk ugyanakkor, hogy a gazdasági helyzet javulásával és a nagyobb autók térhódításával tartható lesz-e a korábbi csökkenő trend - teszi hozzá a szakember.
Az EU direktívában meghatározott károsanyag kibocsátási célszám 130 g/km, ezt 2015-re kell teljesíteni. |
A legnagyobb mértékű károsanyag-kibocsátás csökkenést a Volvo érte el a legnagyobb márkák közül az elmúlt évben. A top 20-on kívül a Ferrari érte el a legszembetűnőbb csökkenést 2010-ben, bár a 46,3 g/km redukció 2009-hez képest még így is kiugróan magas, 326,8 g/km-es átlagot jelent a márkának.
Privátbankár