.jpg)
A VDSZSZ elnöke elmondta, hogy a MÁV-START Zrt-nél 16 órakor kezdődő egyeztetés után ülésezik a sztrájkbizottság, és dönt a további lépésről.
Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója Zrt., a munkáltató tárgyaló delegációjának vezetője elmondta: a munkáltató továbbra is fenntartja álláspontját, hogy a szakszervezet követelésének nincs gazdasági és jogi alapja.
A MÁV Zrt. és a VDSZSZ az egyeztetést kedden 11 órakor folytatja a szakszervezet követeléséről, illetve a még elégséges szolgáltatásról.
Gaskó István a megbeszélést követően hangsúlyozta: a VDSZSZ tárgyalni kíván, ugyanakkor azzal, hogy a munkáltató a nincs alku szlogent hangoztatja, behatárolódik a tárgyalási lehetőség is. Kijelentette: a VDSZSZ sokáig tudja folytatni a sztrájkot, "az emberek által összegyűjtött fillérekből" a sztrájksegélyt is ki tudja fizetni.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter azon kijelentésével kapcsolatban, amely szerint Kóka János nem tett ígéretet a szakszervezetnek a MÁV Cargo privatizációjából való részesedésre, Gaskó István úgy vélekedett: Kákosy Csaba nem mond igazat, holott ő is jelen volt a megbeszélésen. Hozzátette: a Cargo privatizációjánál azokat a lépéseket követték, amelyekről Kóka Jánossal minden vasutas számára megállapodtak.
Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója kiemelte: a MÁV a még elégséges szolgáltatásokróly folyó tárgyaláson továbbra is azt képviseli, hogy a munkába és iskolába járáshoz biztosítani kell a vonatokat. A szakszervezet által ajánlott vonatközlekedés viszont ehhez nem elegendő. A MÁV azt szeretné, ha reggel 5-9 óra, de legalább 5-8 óra között lenne menetrendi közlekedés minden vonalon az elégséges szolgáltatás keretében.
Kákosy a volánokra bízná a közlekedést, ha elhúzódik a vasutasok sztrájkja
Össze-vissza járnak a vonatok - aki nem sztrájkol, elkésik |
A miniszter nem utalt arra, hogy konkrétan mennyi idő után hozza meg a döntést az átcsoportosításról. Azt viszont megjegyezte: fel kell készülni arra, hogy a politikai zavarkeltést célzó sztrájkok a márciusi népszavazásig tartanak.
Kákosy Csaba a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által szervezett sztrájkot politikai zavarkeltésnek nevezte, amely utasellenes, mert nem veszi figyelembe az utasok érdekeiket. A miniszter kifogásolta, hogy az utasok nem tudtak felkészülni a munkabeszüntetésre, más közlekedési módok választására.
Hozzátette: ezen túl a munkabeszüntetést a MÁV-dolgozók nagy része nem támogatja, a sztrájkban tíz vasutasból kilenc nem vesz részt. A miniszter kifejtette, hogy szívügyének tekinti a vasút megújítását, továbbá tiszteletben tartja a vasutasok sztrájkhoz való jogát. Ugyanakkor a jelenlegi követeléseket nem tartja reálisnak, és szakmailag megalapozottnak. Azok ésszerűtlenségét érzékeltetve jelezte, hogy a MÁV a bérköveteléshez szükséges 30 milliárd forintos költségvetési forrásból 30 motorvonatot vásárolhatna, amelyek elegendőek lennének az egész Dunántúlon a vasúti közlekedés megoldására az arra alkalmas vonalakon. A miniszter jelezte, hogy az állam a MÁV Cargo eladásából befolyt bevételt nem további béremelésre, hanem modernizációra kívánja fordítani.
Kákosy Csaba hozzáfűzte: a VDSZSZ béremelési követelése azért is túlzó, mert tavaly amíg az országban a reálkeresetek 5-6 százalékkal csökkentek, addig a vasutasoknál 4 százalékkal nőttek. Utalt arra, hogy ehhez képest az idei évre szóló 7 százalékos bruttó béremelés méltányosnak tekinthető.
A miniszter újságírói kérdésre válaszolva cáfolta a VDSZSZ azon állítását, amely szerint Kóka János még gazdasági és közlekedési miniszterként ígéretet tett a szakszervezet azon követelésének teljesítésére, hogy minden vasutasnak részesedés jár a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Úgy fogalmazott, hogy ebben a kérdésben Gaskó István "szándékosan téved". A MÁV Cargo munkavállalói részesültek a társaság privatizációjának eredményéből, erre törvényi kötelezettség is vonatkozott - mondta.
Kákosy Csaba a sajtótájékoztatón megköszönte a sztrájkból kimaradó vasutasok munkáját, egyben türelmet kért az utasoktól.
A Fidesz szolidáris a vasutasokkal
A Fidesz szolidáris a vasutasokkal - jelentette ki Kontur Pál, az ellenzéki párt munkástagozatának elnöke. "A Fidesz a kisemberek, a munkások, a vasutasok oldalán áll; elég volt abból, hogy a hatalom semmibe veszi az embereket. Szolidaritásunkról biztosítjuk mindazokat, akik demokrácia adta alkotmányos jogaikkal élve próbálják elérni a munkások, az alkalmazottak és családjaik sorsának jobbra fordulását" - mondta a politikus.
Kontur Pál hangsúlyozta: olyan mértékben nőttek a megélhetési költségek, hogy egyáltalán nem elrugaszkodott a vasutasok bérfejlesztései igénye. Kérdésre válaszolva hozzátette: az is teljesen jogos követelés, hogy ha egy sikeres privatizáció ment végbe, akkor ebből a vasutasok is részesüljenek.
A Fidesz munkástagozatának vezetője szerint a Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter sajtótájékoztatóján elhangzottak a Gyurcsány-kormány arroganciáját bizonyítják. "Megint fenyegetőznek és elvitatják a munkavállalók alkotmányos jogait" - fogalmazott Kontur Pál. Hozzátette: a kormány szociálisan érzéketlen, a "milliárdos kormánytagoknak" pedig fogalmuk sincs arról, milyen gondokkal küzdenek a kisemberek.
A buszokon is elfogadják a vonatbérleteket
Elfogadják a vasutassztrájk ideje alatt a MÁV Start Zrt. által kiadott januári és februári havi bérleteket a Volánbusz Zrt., a Bakony Volán Zrt., a Somló Volán Zrt., a Tisza Volán Zrt., és a Balaton Volán Zrt. menetrendszerinti járatain is - közölte a MÁV. Ugyanez vonatkozik a január második felére és február első felére kiadott félhavi dolgozói és tanulóbérletekre, valamint a MÁV tényleges és családtagi arcképes igazolványokra.
A BKV Zrt. valamennyi, Budapesten és az agglomerációban menetrend szerint közlekedő busz és HÉV járatán is elfogadják a MÁV-START Zrt. által kiszolgáltatott bérleteket - derül ki a közleményből. Az intézkedés nem vonatkozik a metró, a villamos, és a kisföldalatti járataira.
A személyszállító vasúttársaság az intézkedéssel csökkenteni igyekszik az utazással kapcsolatos kényelmetlenségeket - fogalmaz a MÁV.
Bármikor folytatódhat a vasúti sztrájk
Alku nincs, de a sztrájk szünetel
Nincs alku, tovább állnak a vonatok
Sztrájk: az utasok átnyergelnek a Volánra
Tartja a frontot MÁV: dolgozók nélkül nehéz
MTI