A szakszervezet tájékoztatása szerint az egyeztetést a létszámleépítésről pénteken az osztrák tulajdonos képviselőjének jelenlétében folytatják a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél.
Amennyiben a szakszervezet nem tud egyezségre jutni a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél a létszámkérdésben, a munkahelyek megtartásában, akkor megállapodásig tartó sztrájkot tartanak. A munkabeszüntetésk időpontjáról még nem döntöttek, és látnak esélyt arra, hogy a tulajdonost és a munkáltatót jobb belátásra bírják.
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke a szerdai egyeztetés után az MTI-nek elmondta: egymásnak ellenmondó nyilatkozatok jelennek meg a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt.-nél bejelentett létszámleépítésről. Ismertette: Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a VDSZSZ elnökének írt levelében tételesen cáfolta a Rail Cargo állításait, amelyekkel az első körben bejelentett 460 fős létszámleépítést indokolta. A szakszervezet javasolta a Rail Cargónak, hogy egyeztessen a MÁV-val, és tisztázza a helyzetet.
A VDSZSZ alelnöke szerint nincs összhang a Rail Cargo Hungaria és a tulajdonosa, a Rail Cargo Austria nyilatkozatai között sem.
Bárány Balázs szerint az osztrák tulajdonosnak kényelmesebb Magyarországon a munkavállalókat elküldeni, mint saját országában a dolgozókkal "ujjat húzni".
A VDSZSZ alelnöke tarthatatlannak nevezte, hogy amikor Magyarországon 1 millió munkahely teremtéséről van szó, akkor a Rail Cargo Hungaria a bejelentett létszámleépítéssel 460 család sorsát tegye tönkre.
Bárány Balázs szerint a Rail Cargo Hungaria menedzsmentje nem kellő gondossággal irányítja a céget, és nem tesz meg mindent a gazdaságos működés érdekében.
A szakszervezeti vezető kifogásolta, azt is, hogy a Rail Cargo Hungaria már értesítette a munkaügyi központokat a dolgozói létszám 15 százalékának, 460 embernek az elbocsátásáról, miközben a jogszabály szerint a kollektív munkaügyi vita első 7 napjában a feleknek tartózkodni kell az egyezséget veszélyeztető megnyilvánulástól.
Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is.
A Format osztrák lap korábban arról írt, hogy az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent, nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.
A létszámleépítés elkerülhetetlen, mértéke pedig attól függ, hogy az Orbán-kormány hajlandó-e felülvizsgálni az idén decemberben hatályba lépő új pályahasználati díjakat - írta annak idején az osztrák lap, amely szerint a munkaügyi konfliktus kompromisszummal végződhet: a budapesti kormány csökkenti a pályahasználati díjat, az osztrák cég pedig eltekint a magyarok tömeges elbocsátásától.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szeptember közepén kiadott közleménye szerint az osztrák állami vasúttársaság után a magyarországi leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. Az RCH jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket. A minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.
A MÁV Cargo szerződéseit az elszámoltatási kormánybiztos hivatala is vizsgálja, és vizsgálatot indított az osztrák korrupcióellenes ügyészség is a magyar társszervek jogsegély-kérelme nyomán.
A Magyar Államvasutak teherszállítási leányvállalatának eladása 2008 végén zárult le, az osztrák állami vasúttársaság szállítmányozási csoportja, a Rail Cargo Austria (RCA) 102,5 milliárd forintért vette meg.
A privatizációt akkor sikertörténetként értékelték az érintettek.
MTI