
A következő helyszín Kína, ahol viszont az első kínai szuperexpressz áll szolgálatba egyelőre csak egy száz kilométeres szakaszon, Peking és Tiencsin között, de az igazi az lesz, amikor a fővárost a sokkal távolabbi Sanghai városával köti majd össze a 350 kilométeres óránkénti sebességgel robogó szerelvény, erre viszont még várni kell. Mint ahogy a két metropolisz közti szuperexpressz terve is már rég megvolt, de hát egy gyorsvasút nem csak arról szól, hogy egy vonat gyorsan menjen, külön speciális pálya kell, és persze nagyon fejlett elektronika, hogy a vonat biztonságos is legyen.
Végül a harmadik vonat-hír a mi vidékünkről: 68 éve először haladhat egy szerelvény magyar mozdonnyal Románia területén. A zarándokok különvonata Csíkszeredáig megy majd anélkül, hogy a határon a szokásos mód mozdonyt kellene cserélni. Egyébként ezt a mozdonycserés dolgot sohasem értettem igazán. Hogy volt idő, amikor annyira rosszban volt a két ország, hogy még a román és a magyar lokomotív sem férhetett össze, azt értem, akkoriban lehetőleg még az autókat se nagyon engedték át.
De a diktatúra bukása után is volt bizonytalanság bizonyos román körök részéről, például amikor megjelent az első magyar benzinkút, a szöveg az volt, hogy majd ebből tankolnak a magyar tankok, ha megpróbálják visszafoglalni Erdélyt. Node még ilyen alapon sem értettem, miért volt olyan fontos, hogy egyik ország mozdonya ne húzhassa a szerelvényt egészen a másik országbeli célállomásig? Ma már mindketten bent vagyunk az Unióban, elég egy helyen egy ellenőrzés a határon, de a mozdonycsere, biztos ami biztos, mégis meghosszabbítja a várakozást.
Az igazi megoldás nyilván itt is a szuperexpressz lesz majd, merthogy amikor néhány hónapja napvilágot láttak a tervek a Párizs-Budapest vonal kiépítésére, gyorsan jelentkezett a román kormány is, hogy hát akkor igazi a kelet felé tartó szuperexpressz, ha nem csak Budapestig, de Bukarestig is elmegy. Nos gyanítom, hogy annak a csodavonatnak nem kell semmijét kicserélni majd ahhoz, hogy átléphesse a határt.
Márványi Péter jegyzete
Korábbi jegyzetek:
Nemes kezdeményezés, bukásra ítélve
Makro-gondok - mikro-kicsinyesség
Megrogynak a szocializmus tornyai
Ha majd a jelzőlámpák is sztrájkolnak...
Pénzt a szegényeknek - úgy, hogy mi is jól járjunk