Jövőre eltűnnének a nagyáruházakból az ingyenes, nem lebomló reklámszatyrok, a fogyasztókat ugyanis megpróbálják átszoktatni a tartós használatra készült zacskókra - írja a Népszabadság. A cikk szerint a cégek döntésében az is szerepet játszik, hogy ma már jóval olcsóbb a lebomló műanyagok előállítása, mint korábban.
A hírek szerint a Tesco már az év elejétől tervezi az átállást a biológiai úton lebomló nejlon alapanyagú bevásárlószatyrokra, de több versenytársa is jelezte, hogy záros határidőn belül ezt tervezi. A piaci közmegegyezést sejtető törekvést egy nemrég benyújtott törvényjavaslat is erősítheti, mely szerint 2009-től az ezer négyzetméternél nagyobb eladóterű áruházakból kitiltanák a nem lebomló nejlonszatyrokat - írja a lap.
A cikk szerint a jelenlegi hazai szabályozás szerint 2005 óta a nem lebomló szatyrok után a kereskedőknek termékdíjat - térfogattól függően 3-25 forintot - kell fizetniük, ha az összesen kiosztott szatyrokon belül a lebomlók aránya nem éri el a 12, jövőre pedig a 16 százalékot. De a kvótarendszer ellenére is folyamatosan nőtt a szemétbe kerülő, nem lebomló műanyag zacskók mennyisége.
A környezetvédelmi tárca adatai szerint jelenleg naponta másfélmillió műanyag szatyrot nyomnak a vásárló kezébe a kasszától való távozásnál. Ezek útja gyakorlatilag egyenesen a szeméttelepre vezetett, ahol rendkívül lassan, 300-400 év alatt bomlanak le - olvasható az újság mai számában.
Bekeményített a Tesco - van ok a félelemre?
A méret nem minden: bírni is kell a strapát