.jpg)
A párt tárgyalásokat kezdeményez a kerületekkel, valamint a fuvarozók, a kereskedők és a szolgáltatók érdekképviseleteivel, illetve az önkormányzati frakcióján keresztül mindent elkövet azért, hogy a budapestiek már januártól élhetőbb, csendesebb, nyugodtabb és jobb levegőjű városban élhessenek - jegyezte meg az MSZP budapesti elnöke.
A politikusok kifejtették, hogy a piros zóna a városon való áthaladást szolgálná. A gyakorlatilag egyetlen útvonalat jelentő kamionfolyosón az M0 körgyűrű keleti szakaszának átadásáig közlekedhetnének a nehézgépjárművek. Az M0-ás keleti szakaszának átadása után már itt sem, illetve csak engedéllyel és díjfizetéssel haladhatnának. Ez a folyosó a Vörösvári út - Árpád híd - Hungária körút - Gyáli út - Nagykörösi út - M5 - 0-ás körgyűrűt jelentené.
A fehér zóna a Nagykörút vonalán kívüli területeken lenne. Minden olyan területet magába foglalna, amely nem része a piros folyosónak és nem tartozik a zöld zónába. Ide a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók csak engedéllyel, díjfizetés után és kizárólag 10.00 és 16.00 óra között hajthatnának be. A 3,5 tonnánál nehezebb autók csak célforgalmi szándékkal közlekedhetnének itt.
A zöld zóna a pesti Nagykörút, valamint a budai körút BAH csomópontig terjedő övezeteken belüli utcákat jelentené. Ide csak 3,5 tonnánál kisebb szállítókapacitású teherautók hajthatnának be. A 7,5 tonna feletti járművek csak kivételes esetben (például építkezés), külön díjfizetés ellenében hajthatnának be. E zónában a végső cél az, hogy az áruszállítás teljes mértékben kisteherautókkal valósuljon meg.
Burány Sándor az MTI kérdésére, miszerint új munkastílus lesz-e ezután az, hogy az MSZP budapesti vezetése különböző javaslatokat fogalmaz meg, közölte: "kár, hogy eddig ez nem volt szokásban". Hozzátette: "a politika egy többrétegű dolog, minden szereplőnek, a budapesti elnökségnek, a fővárosi közgyűlési szocialista frakciónak, a szocialista főpolgármester-helyetteseknek megvan ebben a maga szerepe. Az is új elem, hogy a budapesti elnökség egyre többet foglalkozik várospolitikai kérdésekkel, szerintem ezt helyesen tesszük" - jegyezte meg.
A politikusok elmondták, hogy javaslatuknak semmi köze nincs a főpolgármester által egy hete felvetett "dugódíjhoz". Közölték azt is, hogy a különböző zónákba való behajtásért fizetendő díj összege, majd az érdekképviseletekkel való egyeztetésen alakul ki. Steiner Pál leszögezte, hogy az MSZP fővárosi frakciója mindent megtesz azért, hogy az év hátralévő részében a közgyűlés elfogadja a kamionok korlátozását szolgáló szabályozást.
Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint a kezdeményezés szakmailag átgondolatlan, hatástanulmányokkal nem alátámasztott "hétvégi luftballonötlet, így előkészítve agyament dolog." A szakember közölte: az a felvetés, hogy korlátozzák a tehergépjárművek városi közlekedését, nem egy új javaslat, a világ számos helyén van már hasonló megoldás. Példaként említette, hogy Pécsett már 2001-től szabályozták ezt a kérdést. Emlékeztetett rá, hogy a fővárosi önkormányzatnak is van egy 2005-ös rendelete, amely korlátozza, illetve külön engedélyhez, valamint úgynevezett behajtási hozzájárulás megfizetéséhez köti a főváros egyes részeire történő behajtását a tehergépkocsiknak. Az V. kerület belső területére havonta 36 ezer forintért, a budai Várba pedig 48 ezer forintért vásárolható behajtási hozzájárulás a 3,5 tonnás teherautóra. Egy 7,5 tonnás tehergépjárműnek közel 200 ezer forintot, egy ennél nagyobb súlyú teherautónak pedig csaknem félmillió forintot kell fizetnie az éves behajtási lehetőségért a belső városrészekbe - tette hozzá.
Peredi Péter hiányolva a gyakorlati szakemberekkel való előzetes egyeztetést, közölte, hogy a FUVOSZ kész arra, hogy segítséget nyújtson egy szakmailag kiérlelt, hatékony és célszerű szabályozás kidolgozásához.
Új parkoló - bicikliknek, az autósok kárára
Tekerj, Budapest! (hanganyag)
Rogánnak van néhány szava a dugódíjról
Ezt még az autósok torkán is le kell tolni...
MTI