Donald Trump bejelentette, hogy 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokba érkező autókra és autóalkatrészekre. Az autókra vonatkozó vámok április 3-án, az alkatrészekre vonatkozók legkésőbb május 3-án lépnek hatályba az elnöki rendelet szerint.
A CNN írt arról, hogy vámok kiterjesztése az alkatrészekre azt is jelenti, hogy az autójavítások ára is emelkedhet.
Skyler Chadwick, a Cox Automotive szakértője szerint az alkatrészek akár a javítási költségek 40 százalékát is kitehetik, így a 25 százalékos vám érzékelhető drágulást hozhat a szervizekben is.
A globális autóipari ellátási lánc miatt a hatás széles körű lehet: az autógyártók, a szervizek és a vásárlók is nehézségekkel nézhetnek szembe. A szervizekben használt alkatrészek gyakran a világ különböző pontjairól érkeznek, a készletek pedig gyorsan kimerülhetnek – figyelmeztetett Chadwick.
A Ford korábbi vezérigazgatója, Mark Fields szerint a gyártók eltérően reagálhatnak a vámokra, attól függően, mennyi alkatrészt importálnak. 2024-ben az Egyesült Államok 475 milliárd dollár értékben importált autókat és alkatrészeket, ebből 182 milliárd dollár Mexikóból, 57 milliárd pedig Kanadából érkezett.
Bár bizonyos alkatrészek részleges mentességet kapnak a USMCA (az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada közötti szabadkereskedelmi megállapodás) alapján, az alkalmazásuk bonyolult lehet – figyelmeztetett egy elemző.
Szakértők szerint az új autók átlagára akár 5–10 ezer dollárral is emelkedhet, miközben a használt autók, a biztosítások és a javítási díjak is drágulhatnak.