Geoffrey Thomas légiközlekedési szakértő, a 42kft.com szakportál szerkesztője a Reuters megkeresésére adott gyorselemzést a tragédiáról. Mint mondta, az American Airlines gépe az előírásoknak megfelelően, a légiirányítás utasításait követve, míg a katonai helikopter hatszor is irányt változtatott az ütközés előtt.
Hozzátette, úgy tűnik a tréningrepülést végző helikopter ADS-B jeladója nem volt bekapcsolva, ez az a rendszer, amelynek segítségével a légiirányítás tudja követni a gépet. A szakértő hozzátette, mindez a TCAS-rendszer fontos eleme is, amelyet kifejezetten arra a célra fejlesztettek ki, hogy a hasonló légi ütközések elkerülését biztosítsa.
A szakértő kijelentette, ennek alapján elképzelhető, hogy a helikopter egy teljesen rejtett, elektronikus rendszerek nélküli repülési missziót gyakorolt, azonban az, hogy ezt egy nemzetközi repülőtér közelében tették, tragikus hiba.
Kiemelte, bár az igaz, hogy tiszta időben történt a baleset, hogyha az ADS-B valóban nem volt bekapcsolva, akkor a légiirányítás sem láthatta a gépet, és hiába voltak jók a körülmények, egy kisebb helikopter fényeit nehezen láthatták meg a repülőgép pilótái a kivilágított nagyváros felett.