A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a fogyasztók érdekeinek fokozottabb védelme érdekében ajánlást adott ki a pénzügyi intézmények számára a követeléseik kezelése során elvárható gyakorlatról. Az ajánlás elvárásait ez év május elsejétől kell alkalmazni, és a jövőben várhatóan jogszabályba foglalják.
Az adósok panaszai alapján állították össze az ajánlást
Az ajánlásról a Privátbankár korábban is beszámolt. Részletek >>> |
Az eladósodottság, a tartozások késedelmes fizetése napjainkra társadalmi problémává vált, a 90 napon túl késedelmesen fizetett hitelek aránya a 2012. december végi adatok alapján már az össz-hitelállományon belül 27 százalékot tett ki.
Az adósoktól a felügyelethez számos beadvány érkezett azzal kapcsolatban, hogy a különböző követeléskezelők leveleken, sms-eken keresztül, illetve gyakori telefonhívásokkal igyekeztek rájuk nyomást gyakorolni a tartozásaik visszafizetésével kapcsolatban - mondta Czajlik István, a PSZÁF szakreferense.
Pontos informálásra és agressziótól mentes magatartásra kérik a bankokat
A felügyelet ajánlásai többek között arra irányulnak, hogy az intézmények a késedelmesen fizetett tartozásokról pontosan informálják az adósokat. Így részletezzék a tartozásuk tőke-, kamat-, késedelmi kamat-, és díjrészét, az adósokkal közöljék az esetleges áthidaló megoldásokat, de semmiképp ne tanúsítsanak félrevezető, illetve agresszív magatartást az adóssal szemben.
Az ajánlásban szerepel például, hogy hétköznapokon csak 8-20 óra között, vagy szombat délelőtt vegyék fel a kapcsolatot az adóssal, szerződésenként legfeljebb heti három alkalommal, és az eljáró ügyintézők minden alkalommal egyértelműen azonosítsák magukat, illetve az intézményt, amelyet képviselnek.
Alapvető követelmény, hogy a követeléskezelők védjék az adós személyiségi jogait, a tartozására vonatkozó, banktitoknak minősülő adatait, arról harmadik személyt, például szomszédot vagy munkatársat semmiképp ne tájékoztassanak.
Tisztességes és együttműködő magatartás a cél
Az ajánlásról tartott szerdai sajtótájékoztatón Kolozsi Sándor, a PSZÁF fogyasztóvédelmi igazgatóságának ügyvezető igazgatója elmondta: az ajánlás révén a felügyelet erősíteni kívánja a tisztességes és együttműködő magatartást az intézmények részéről. Egyúttal az adósokat segíteni akarják abban, hogy a megfelelő információk birtokában járjanak el tartozásaik rendezése során - mutatott rá.
A PSZÁF ajánlása azokra a pénzügyi szolgáltatókra vonatkozik, amelyek pénzügyi szolgáltatásból eredő követelést kezelnek saját jogon vagy megbízás alapján, vagy pedig ilyen követelést vásároltak.