A jól működő kapitalizmus alapja a legtöbb ágazatban a piaci verseny. Ritkán fordul elő, hogy ez ne tudjon kialakulni valamilyen speciális ok miatt: ilyen volt 20-30 évvel ezelőtt a Microsoft esete a Windows operációs rendszerrel: a gyakorlatban a felhasználók túlnyomó többsége csak ezt tudta használni, így kénytelen volt megvenni, bármi volt az ár.
Státusszimbólum
Az internetezésre alkalmas telefont, amit jobb híján okostelefonnak hívunk a smartphone fordításával, az Apple alkotta meg elsőként, és terjesztette el a piacon. Érthető, hogy így kezdetben ő uralta a piacot, de aztán megjelentek más gyártók is, és nem kis részt hasítottak ki a hatalmas piacból, az Apple mégsem kényszerült árversenyre. Először indokolta ezt telefonjainak (valamint laptopjainak, táblagépeinek) jobb minősége, de idővel csökkent a többiek lemaradása, az árban ugyanakkor egész a közelmúltig fennmaradt az indokolatlan különbség pusztán pszichológiai okok miatt: az iPhone és maga az Apple státusszimbólummá vált.
Trónkövetelő
A cég ennek köszönhette, hogy nem csak, hogy a világ legnagyobb tőzsdén jegyzett vállalata lett, de egyúttal olyan árbevételt és nyereséget termelt, amilyet tőzsdei cég korábban még soha, még csak megközelítőleg sem. Ez a közelmúltig indokolta is a részvény magas árát, azonban úgy tűnik, hogy egy pusztán márkanévre épülő rendkívüli profitot biztosító helyzet nem marad fenn akármeddig. Egyszer csak belehúznak annyira a többiek, hogy megtörik a márkanév varázsát felzárkózó minőségükkel is sokkal alacsonyabb áraikkal.
Ez történt most Kínában, ahol az Apple drágábban adta termékeit, mint az „őshazában”, Amerikában, pedig Kínában jóval kisebb az egy főre jutó vásárlóerő, csak a hatalmas lakosságszám miatt lehetett szép eladási számokat produkálni a különösen drága készülékekkel. Az utolsó időben azonban nagyot fejlődött a kínai gyártó, a Huawei, és tömegesen elhódította a vásárlókat az Apple-től, így váratlanul rossz negyedéves értékesítési adatok miatt adott ki figyelmeztést az iPhone gyártója, és a CNBC szerint most nagy leárazással próbálnak eladni a felgyülemlett iPhone készülékeket a kínai kereskedők.
Drágában adták, mint otthon
A legdrágább modelleket 26-28 százalékkal magasabban árulták Kínában, mint Amerikában, konkrét példaként az 512GB-os iPhone XS Max 1500 dollárba kerül a hazai piacon, míg 1900 dolláron árulják Kínában. Még most, hogy nagy árengedményt kínálnak, sem került az ár lejjebb az amerikainál. Eközben a Kínában immár első, a világon pedig második helyre előrelépett kínai gyártó, a Huawei rendkívül népszerű lett Kínában, és nem csak a sokkal olcsóbb ár miatt.
Van, amiben többet tud, mint az iPhone
A gyártó készülékei egyre jobb minőségűek és egyre több mindent tudnak, például az idén megjelent P20 Pro készüléken már háromlencsés kamera van, ami ugyan nem egy alapvető fontosságú dolog, de miután az iPhone típusokon nincs ilyen, ahhoz bőven elég, hogy a kínai vásárlókat végképp a sokkal olcsóbb hazai termék felé billentse.
Mindemellett a Huawei és a Samsung már idén olyan készülékeket terveznek a piacra dobni, amelyek már használni tudják az 5G hálózatot, miközben az Apple még nem tervezi ezt. A nagy mobilszolgáltatók rövidesen megkezdik az 5G hálózat kiépítését, amely sokkal gyorsabb internetezést tesz majd lehetővé, és ez végképp elcsábíthatja a vevőket az iPhone-tól, hacsak nem módosít gyorsan a stratégián az Apple.
Sokat olcsón, vagy keveset drágán
Ahhoz, hogy az Apple a kínai piacon nagy volumenben tudjon eladni, kénytelen lesz beszállni az árversenybe, és lemondani az eddigi gigantikus profitmarzsról, megelégedve az iparágban elérhető átlaggal. A másik lehetőség, hogy továbbra is igen magas áron, de jóval kevesebb terméket szállít annak a vevőkörnek, amely így is kitart a márka mellett. Akárhogy is lesz, az ingyenebéd véget ért, a korlátlan profit időszaka lezárul a cég számára, és ez jól látható a részvény árfolyam változásában is.