A Tesla sorsát nagyon nehéz előre jelezni, a cégről szinte naponta érkeznek hírek, bejelentések, vagy vezére, Elon Musk twittel valamit, esetleg az űrkutatásban vagy valamilyen extravagáns ötlettel hívja fel magára a figyelmet.
A Teslának és Musknak már-már fanatikus rajongói vannak, akik meggyőződése, hogy a vállalat nemsokára megoldja termelési, szervezési, értékesítési, pénzügyi gondjait, és idővel hatalmas, nyereséges autógyárrá növi ki magát. (Valamint a zseni űrcége a csillagokba repíti az emberiséget.)
Mások biztosak benne, hogy az óriási ütemű veszteség, a “pénzégetés”, a piac korlátozott volta (az adott árakon legalábbis), a gyártás, szállítás, szervizelés nehézségei és az idővel feltétlenül erősödő konkurencia előbb-utóbb elkerülhetetlenül a cég vesztét okozzák majd.
Európában előbb jön
Mostanában a konkurenciával kapcsolatban számos hír érkezik. Hétfőn az Audi bejelentett San Francisco-ban egy e-tron nevű, teljesen elektromos “közepes méretű SUV-ot”. Ennek ára 75 795 dollár lesz az USA-ban, egy 7500 dolláros adókedvezmény levonása előtt – írta a SeekingAlpha.
Az értékesítés jövőre indul az USA-ban, ez év végén azonban a modell Európában már megjelenhet. Az autó nyilvánvalóan a Tesla Model X járművével kíván versenyezni.
Erős szövetségest találtak
Az autó egyik legfontosabb paraméterét, a hatótávolságát nem jelentették be, de állítólag egy feltöltéssel biztosan többet fog majd tudni megtenni 295 mérföldnél – a hasonló Tesla hatósugaránál. Ami még érdekes, hogy az Audi az Amazonnal szövetkezett házi töltőállomásainak értékesítésére, amelyek ára 1000 dollár körül lesz.
A legnagyobbak akarnak lenni
A különböző európai prémium autógyártóktól elektromos modellek egész áradata indul meg a Reuters megfogalmazása szerint, A Volkswagen, a Mercedes-Benz (Daimler), a Jaguar Land Rover és a Volvo Cars is ilyenekkel készül. Mindegyikük szeretné a Tesla piacának egy részét megszerezni, a Tesla eddig szinte egyedüliként uralta a prémium elektromos szegmenst.
Scott Keogh, az Audi amerikai főnöke nem kevesebbet tűzött ki célul a hírügynökségnek nyilatkozva, minthogy az ország legnagyobb elektromosautó-gyártója legyen. A hírügynökség céloz arra, hogy a Space X űrvállalkozás hétfői eseményét – az első magán-űrturistájuk, egy japán milliárdos bejelentését – Elon Musk szándékosan tette pont az Audi rendezvénye idejére.
A Volkswagen is bővít
Az Amazon részvétele az Audi terveiben nemcsak azért érdekes, mert az első alkalom, hogy egy autógyártóval hasonló együttműködésbe kezd. Azért is, mert a töltőberendezések beszerelését is le fogja bonyolítani, vagyis a lapok megfogalmazása szerint ”kiterjeszti hatókörét az ügyfelek otthonaiba”.
Eközben az Electrify America, a Volkswagen leánycége is bővíteni készül jövőre nyilvános töltőállomás-hálózatát, 2000 egységre – a Teslának azonban 11 ezer van.
Nincs elég töltőállomás
A német Golem.de technológiai portál emlékeztet arra, hogy az e-tron nagyon hasonlít a Daimler szeptember elején bemutatott EQC-jéhez. Elvileg fél óra alatt 80 százalékra tölthető az új modell akkumulátora a 150 kWh-s gyorstöltőkkel, csak egy baj van ezzel: még alig vannak ilyen gyorstöltők.
Európában az Audi, a BMW és a Daimler az Ionity cégen keresztül év végéig 200 töltőállomás kiépítését tervezte, de ettől még messze vannak. A német lap szerint csak kilenc készült el kontinensünkön, és további 14 van folyamatban. (A Tesla 1342, 125 kWh-s gyorstöltőt tart világszerte üzemben.) Jó, ha száz lesz év végére.
Tízezer elkelt?
Az USA-ban azonban a dízelbotrány miatt, afféle ellentételezésként vagy kártérítésként a Volkswagen vállalta, hogy 484 gyorstöltő állomást épít 2019 végéig. Ebből majd a vállalatcsoport, amelynek az Audi is tagja, profitálni fog. Ám az állomásokon olyan adaptereket kell felszerelnie, amelyek segítségével, kisebb hatásfokkal ugyan, de japán elektromos autókat (Nissan) és Tesláékat is tudnak majd tölteni.
Annak ellenére, hogy a kiszolgáló infrastruktúrában nagy a lemaradás, és csak kisebb piacokon rendelhető, mint Ausztria és Svájc, az e-tronból a Golem.de szerint már tízezret előjegyeztek.
Volkswagen-modelldömping
A Volkswagen várhatóan 2020-ban jön ki ID-sorozatának teljesen elektromos változatával. De biztosan nem véletlenül tegnap reggelre időzítve, 2022-ben piacra dobandó számos modelljéről is éppen szivárogtatott ki információkat. A cég bevallott hosszabb távú terve az egész termékpalettáját átállítani elektromosra.
Nagyot zuhant ma a Tesla A Tesla részvénye ma négy százalékhoz közeli mínuszban van arra a hírre, hogy bűnügyi vizsgálat folyik a cégnél. Ez ahhoz kapcsolódik, hogy nemrég Elon Musk azt mondta, a céget kivezetnék a tőzsdéről és zárt társasággá tennék, amihez már meg is van a szükséges fedezet. Erre a hírre óriásit ugrott a részvény ára, 380 dollár környékére, de később úgy tűnt, a bejelentés nem volt megalapozott. Ma 282 dollár az árfolyam. (Tőzsdei kivezetéshez megfelelő áron vételi ajánlatot kell tenni a részvényeseknek.) |
A BMW jövőre egy Elektro-Mini modellel jelentkezik majd, valamint az X3 2020 elektromos változatával. Egy 2021-ben kijövő SUV-ot is a napokban mutattak be iNext néven. Úgy tűnik, mintha az egész német autóipar egyszerre mozdult volna meg ebben a hónapban.
Súlyosan veszteséges a Tesla
Közben sokan a Tesla végét jósolják, mostanában talán a szokásosnál is többen. Például a SeekingAlpha befektetési blog– és híroldal egyik szerzője most “végjáték” címmel írt a Tesláról. Itt kiderül, hogy a cég eredményessége, bárhogyan is növeli eladásait, nem javul, több autó eladása eddig alapvetően több költséggel járt, a veszteség változatlanul hatalmas. Még ha a mostani negyedévben csökkenhet is.
Negatív saját tőke
A cég finanszírozási helyzete várhatóan azért is romlani fog, mert a korábbi “ZEV Credit”-nek nevezett, a nulla károsanyag-kibocsátást ösztönző amerikai támogatási programok egyes államokban csökkennek, vagy megszűnnek. Gyorsan növekednek a tesla szervizelési és garanciális költségek is.
A cég kötelezettségei meghaladják a vagyonát, így saját tőkéje negatív. Biztosítékokkal alá nem támasztott kötvényeinek hozama magas, évi nyolc százalék feletti.
Állami segítség kell
A különböző elektromos és hibrid járművek piaca eközben lassabban nő a korábban vártnál, a kereslet egyre nagyobb része azonban Ázsiából érkezik, ahol azonban szintén hatalmas gyártók vannak. Elektromos autókat főleg olyan területeken tudnak eladni, mint Kalifornia, Norvégia, Kína, ahol ezt az állam valamilyen módon ösztönzi.
Fontosabb források: Reuters, Golem.de, Seekingalpha