Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
6p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Tesla saját fő piacán, a kaliforniai San Francisco-ban mutatták be az Audi új, elektromos prémium autóját. Pár héten belül egy sor elektromos modellt mutatnak be a német autógyárak, bár egy igazán nagy lemaradást még mindig nem sikerült teljesen felszámolniuk. Lassú víz partot mos?

A Tesla sorsát nagyon nehéz előre jelezni, a cégről szinte naponta érkeznek hírek, bejelentések, vagy vezére, Elon Musk twittel valamit, esetleg az űrkutatásban vagy valamilyen extravagáns ötlettel hívja fel magára a figyelmet.

A Teslának és Musknak már-már fanatikus rajongói vannak, akik meggyőződése, hogy a vállalat nemsokára megoldja termelési, szervezési, értékesítési, pénzügyi gondjait, és idővel hatalmas, nyereséges autógyárrá növi ki magát. (Valamint a zseni űrcége a csillagokba repíti az emberiséget.)

Mások biztosak benne, hogy az óriási ütemű veszteség, a “pénzégetés”, a piac korlátozott volta (az adott árakon legalábbis), a gyártás, szállítás, szervizelés nehézségei és az idővel feltétlenül erősödő konkurencia előbb-utóbb elkerülhetetlenül a cég vesztét okozzák majd.

Európában előbb jön

Mostanában a konkurenciával kapcsolatban számos hír érkezik. Hétfőn az Audi bejelentett San Francisco-ban egy e-tron nevű, teljesen elektromos “közepes méretű SUV-ot”. Ennek ára 75 795 dollár lesz az USA-ban, egy 7500 dolláros adókedvezmény levonása előtt – írta a SeekingAlpha.

Az értékesítés jövőre indul az USA-ban, ez év végén azonban a modell Európában már megjelenhet. Az autó nyilvánvalóan a Tesla Model X járművével kíván versenyezni.

Erős szövetségest találtak

Az autó egyik legfontosabb paraméterét, a hatótávolságát nem jelentették be, de állítólag egy feltöltéssel biztosan többet fog majd tudni megtenni 295 mérföldnél – a hasonló Tesla hatósugaránál. Ami még érdekes, hogy az Audi az Amazonnal szövetkezett házi töltőállomásainak értékesítésére, amelyek ára 1000 dollár körül lesz.

A legnagyobbak akarnak lenni

A különböző európai prémium autógyártóktól elektromos modellek egész áradata indul meg a Reuters megfogalmazása szerint, A Volkswagen, a Mercedes-Benz (Daimler), a Jaguar Land Rover és a Volvo Cars is ilyenekkel készül. Mindegyikük szeretné a Tesla piacának egy részét megszerezni, a Tesla eddig szinte egyedüliként uralta a prémium elektromos szegmenst.

Scott Keogh, az Audi amerikai főnöke nem kevesebbet tűzött ki célul a hírügynökségnek nyilatkozva, minthogy az ország legnagyobb elektromosautó-gyártója legyen. A hírügynökség céloz arra, hogy a Space X űrvállalkozás hétfői eseményét – az első magán-űrturistájuk, egy japán milliárdos bejelentését – Elon Musk szándékosan tette pont az Audi rendezvénye idejére.

A Volkswagen is bővít

Az Amazon részvétele az Audi terveiben nemcsak azért érdekes, mert az első alkalom, hogy egy autógyártóval hasonló együttműködésbe kezd. Azért is, mert a töltőberendezések beszerelését is le fogja bonyolítani, vagyis a lapok megfogalmazása szerint ”kiterjeszti hatókörét az ügyfelek otthonaiba”.

Eközben az Electrify America, a Volkswagen leánycége is bővíteni készül jövőre nyilvános töltőállomás-hálózatát, 2000 egységre – a Teslának azonban 11 ezer van.

Nincs elég töltőállomás

A német Golem.de technológiai portál emlékeztet arra, hogy az e-tron nagyon hasonlít a Daimler szeptember elején bemutatott EQC-jéhez. Elvileg fél óra alatt 80 százalékra tölthető az új modell akkumulátora a 150 kWh-s gyorstöltőkkel, csak egy baj van ezzel: még alig vannak ilyen gyorstöltők.

Európában az Audi, a BMW és a Daimler az Ionity cégen keresztül év végéig 200 töltőállomás kiépítését tervezte, de ettől még messze vannak. A német lap szerint csak kilenc készült el kontinensünkön, és további 14 van folyamatban. (A Tesla 1342, 125 kWh-s gyorstöltőt tart világszerte üzemben.) Jó, ha száz lesz év végére.

Tízezer elkelt?

Az USA-ban azonban a dízelbotrány miatt, afféle ellentételezésként vagy kártérítésként a Volkswagen vállalta, hogy 484 gyorstöltő állomást épít 2019 végéig. Ebből majd a vállalatcsoport, amelynek az Audi is tagja, profitálni fog. Ám az állomásokon olyan adaptereket kell felszerelnie, amelyek segítségével, kisebb hatásfokkal ugyan, de japán elektromos autókat (Nissan) és Tesláékat is tudnak majd tölteni.

Annak ellenére, hogy a kiszolgáló infrastruktúrában nagy a lemaradás, és csak kisebb piacokon rendelhető, mint Ausztria és Svájc, az e-tronból a Golem.de szerint már tízezret előjegyeztek.

Volkswagen-modelldömping

A Volkswagen várhatóan 2020-ban jön ki ID-sorozatának teljesen elektromos változatával. De biztosan nem véletlenül tegnap reggelre időzítve, 2022-ben piacra dobandó számos modelljéről is éppen szivárogtatott ki információkat. A cég bevallott hosszabb távú terve az egész termékpalettáját átállítani elektromosra.

Nagyot zuhant ma a Tesla

A Tesla részvénye ma négy százalékhoz közeli mínuszban van arra a hírre, hogy bűnügyi vizsgálat folyik a cégnél. Ez ahhoz kapcsolódik, hogy nemrég Elon Musk azt mondta, a céget kivezetnék a tőzsdéről és zárt társasággá tennék, amihez már meg is van a szükséges fedezet. Erre a hírre óriásit ugrott a részvény ára, 380 dollár környékére, de később úgy tűnt, a bejelentés nem volt megalapozott. Ma 282 dollár az árfolyam. (Tőzsdei kivezetéshez megfelelő áron vételi ajánlatot kell tenni a részvényeseknek.)

A BMW jövőre egy Elektro-Mini modellel jelentkezik majd, valamint az X3 2020 elektromos változatával. Egy 2021-ben kijövő SUV-ot is a napokban mutattak be iNext néven. Úgy tűnik, mintha az egész német autóipar egyszerre mozdult volna meg ebben a hónapban.

Súlyosan veszteséges a Tesla

Közben sokan a Tesla végét jósolják, mostanában talán a szokásosnál is többen. Például a SeekingAlpha befektetési blog– és híroldal egyik szerzője most “végjáték” címmel írt a Tesláról. Itt kiderül, hogy a cég eredményessége, bárhogyan is növeli eladásait, nem javul, több autó eladása eddig alapvetően több költséggel járt, a veszteség változatlanul hatalmas. Még ha a mostani negyedévben csökkenhet is.

Negatív saját tőke

A cég finanszírozási helyzete várhatóan azért is romlani fog, mert a korábbi “ZEV Credit”-nek nevezett, a nulla károsanyag-kibocsátást ösztönző amerikai támogatási programok egyes államokban csökkennek, vagy megszűnnek. Gyorsan növekednek a tesla szervizelési és garanciális költségek is.

A cég kötelezettségei meghaladják a vagyonát, így saját tőkéje negatív. Biztosítékokkal alá nem támasztott kötvényeinek hozama magas, évi nyolc százalék feletti.

Állami segítség kell

A különböző elektromos és hibrid járművek piaca eközben lassabban nő a korábban vártnál, a kereslet egyre nagyobb része azonban Ázsiából érkezik, ahol azonban szintén hatalmas gyártók vannak. Elektromos autókat főleg olyan területeken tudnak eladni, mint Kalifornia, Norvégia, Kína, ahol ezt az állam valamilyen módon ösztönzi.

Fontosabb források: Reuters, Golem.de, Seekingalpha

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 28990 28840 29100 +1,36% 28990 29000 6 326 196 710 HUF 2025-09-18 16:14:18
MOL 2806 2800 2830 -0,14% 2806 2808 457 710 614 HUF 2025-09-18 16:13:46
MTELEKOM 1850 1848 1872 -0,96% 1850 1852 175 454 622 HUF 2025-09-18 16:13:13
RICHTER 9875 9825 10000 +0,05% 9870 9880 1 933 550 045 HUF 2025-09-18 16:14:38
OPUS 539 535 548 -0,19% 539 540 54 490 396 HUF 2025-09-18 16:11:39
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Visszatér a 400 feletti euró? Újabb elemzők adtak választ
Eidenpenz József | 2025. szeptember 18. 15:21
A kamattartás és a javuló gazdaság ellenére gyengülő pályára állhat a forint, és 2025-től 400 feletti euróárfolyammal búcsúzhat a hazai fizetőeszköz. Az idei szerény bővülést követően 2026-ban már 2,8 százalékkal növekedhet a GDP az Equilor szerint, de ezt sok bizonytalanság fenyegeti. Melyik állampapír lesz a nyerő?
Részvény / Deviza / Áru Eddig csak a Magyar Telekomnak nincs jó napja 
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 14:58
A többi vezető részvény pluszban a pesti börzén. 
Részvény / Deviza / Áru Állvahagyták Budapestet a nyugat-európaiak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 09:43
Itt gyengülés, ott erősödés.
Részvény / Deviza / Áru Távolodik a lélektani határtól a forint
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 07:19
Csütörtök reggeli árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru Nem esett túl jól a tőzsdének a kamatvágás
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 06:41
A három fontos indexből kettő is esett szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Szívfájdalmakat okozott a forint
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 18:37
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Mindenki Amerikát figyeli – rossz napon van túl az OTP
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 18:22
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 529,9 pontos, 0,53 százalékos csökkenéssel, 99 347,92 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Kamatdöntésre várva bizonytalanul indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 17:09
Vegyesen nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Részvény / Deviza / Áru A földgázár azt mondja, hogy nincs gáz
Eidenpenz József | 2025. szeptember 17. 15:11
A gáztárolók töltöttségi szintje egész Európában alacsonyabb, mint egy vagy két évvel ezelőtt volt ugyanebben az időszakban, mégsem aggódik senki. És a piaci ár is nyugodt, meglehetősen alacsony. Hogyan lehetséges ez? Merre tovább, gázárak?
Részvény / Deviza / Áru Még a Telekom sem tudta elrontani a hangulatot
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 11:48
A távközlési papírok árfolyamának csökkenését ellensúlyozta a másik három blue chip drágulása, így a budapesti tőzsdeindex mínuszból pluszba fordult.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG