A német ipar zászlóshajói
Az egyik húzópapír a Volkswagen: az októberi mélyponton 150 euró volt, most 230, ez bő 50 százalék nyereség. A másik nagy autóipari cég, a BMW idén teljesített jól: a január eleji 90 euróról mostanra 115-ig emelkedett. Az iparág harmadik nagy szereplője, a Daimler is az élen járt: októberben 57 euró volt, év elején 67, most 90. Ez csak idén 40 százalék: a legnagyobb a 3 papír közül.
Daimler árfolyama 2014 októbertől |
Szépet ment a korábban sok nehézséggel szembenéző, valaha 1 eurót is megjárt technológiai papír, az Infineon. Az októberi mélypontot 6 és fél eurón, az év elejét 8,7 eurón töltötte, most pedig 10,80 az ár. A Henkelnek is sikerült október óta közel 50 százalékot összehoznia, 72-ről 105 euróig szárnyalt.
Vannak még részvények, amik szépen teljesítettek. Egyikük a nagy múltú BASF: év elején 66 euró volt, most 88. Az ugyancsak patinás Bayer októberben 100 euró körül volt, év elején 110-es, most 135 eurót ér. A másik gyógyszerpapír, a Merck októberben 65 euró volt, január elején 77, most 98.
Tőzsde és posta
Érdekes módon maga a tőzsde papírja is hozott 50 százalékot október óta. A tőzsdére vezetett Deutsche Börse ekkorát emelkedett az adott időszak alatt. Kissé különös hogy maga a tőzsde van a tőzsdére vezetve, ráadásul benne van a legnagyobb papírokat tömörítő indexben. Gondoljuk meg, milyen lenne, ha a BÉT forogna a BÉT-en, természetesen BUX tagként. Ugyancsak tőzsdén van az „állami”, mondhatni „királyi” posta, a Deutsche Post. És nem is teljesített rosszul: októberben 22 euró volt, most 30. Néhány éve volt olyan elképzelés, hogy a Magyar Posta is a BÉT-re kerül, ez az ötlet azonban már rég feledésbe ment.
Deutsche Telekom, 2014 októbertől |
Hasított a Deutsche Telekom is: az októberben 10, év elején 13 eurós papír most a 17-et közelíti. Magyar leánya sem teljesített rosszul az adott időszak alatt, bár ekkorát azért messze nem emelkedett.
A lemaradók
És végül néhány papír, amelyek a befektetők kedvencei voltak, mégsem tudtak emelkedni. Mindenekelőtt a Lufthansát érdemes megemlíteni, amely tavaly év közepén hirtelen leszakadt a 20 eurós tetőtől, és boldog-boldogtalan venni kezdte. Ki is tömték rendesen a befektetőket 10 euróig, onnan év végéig sikerült 15-ig korrigálna, de azóta esik, míg a piac egésze szárnyal. Tipikusan kerülendő papír: bikapiacon esik, nagyon rossz jel. Sokan vettek még tavaly Commerzbankot is: 10 és 12 euró között ingadozik, erőnek nyoma sincs. Az ugyancsak közkedvelt Deutsche Bank már egy kicsit jobban néz ki, bár a vezetőkhöz képest erős lemaradó. Októbertől januárig 22 és 26 euró közt ingadozott, most viszont már 30 felé közelít.
Lufthansa, 2014 márciustól |
Összefoglalva: a legnagyobb teljesítményt a német ipar zászlóshajói nyújtották, mindenekelőtt az autógyártás, vegyipar és gyógyszergyártás. A bankok nem szerepeltek jól: megviseli őket az orosz-ukrán válság, a görög helyzet, és amúgy sem a bankok bikapiaca ez a mostani. Ha német papírt választunk, maradjunk a jó nevű iparvállalatok részvényeinél.