4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elektromos autók összköltsége egy nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezet szerint 2024-re lehet majd azon a szinten, mint most egy hatékonyabb benzines járműé, és tömegtermékké válhatnak. A fogyasztók azonban kivárnak, nem tudni, meddig. Ausztriában autónként 4000 eurós támogatást adnának a vevőknek, hasonlóan Németországhoz.
Elektromos töltőállomás Budapesten az Elmű előtt.

A következő évtized közepére lesznek az elektromos autók költségei a tömegek számára is versenyképesek – erre a megállapításra jutott az európai fogyasztóvédelmi szervezetek szövetsége, a BEUC tanulmánya. A Süddeutsche Zeitung azt írja, jelenleg egy átlagos elektromos autó fenntartási költségei évente 2000 euróval meghaladják a benzines és 4000 euróval a dízeles járművekét.

Ennek fő oka a járművek magas beszerzési költsége, amit az alacsonyabb szervizköltségek és üzemanyag-ráfordítás sem egyenlít ki még. A magas vételárak miatt, valamint a töltőállomások hiánya és a korlátozott hatótávolság következtében a vevők egyelőre erősen visszafogják magukat. A nemrég bevezetett, autónként négyezer euróig terjedő német vásárlási támogatásra eddig csak 4500-an jelentkeztek, kevesebben a vártnál, amit kudarcként értékelnek.

Olcsóbbat, messzebbre, több töltővel

A cikk szerint ez az állami támogatás már kiegyenlíti a költséghátrányt, a vevők mégis visszafogottak. Valószínűleg sok vevő kivár, amíg a kocsik még olcsóbbak, a hatótávolság még nagyobb és a töltési infrastruktúra még jobb lesz. Ennek ellenére a szervezet vezetője úgy véli, a következő évtized közepére a tömegeknek is elérhetőek lesznek az elektromos autók, nem csak a jól kereső rétegek számára.

A tanulmány egyébként abból indul ki, hogy eközben a hagyományos autók is hatékonyabbak lesznek. A 2025-ös évben forgalomba álló fosszilis üzemű autók teljes élettartamuk alatt átlagosan 6500 euróval kevesebbe kerülnek majd, mint most. Azzal is kalkuláltak, hogy a hagyományos üzemű autók a valóságban 42 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint a laporatóriumi adatok szerint (az ICCT adatai alapján).

Ausztriában is jön a 4000 euró

Lehet azonban, hogy a fogyasztók még tovább várnak a csökkenő akkumulátorárakra, amelyek drasztikus esését tíz éven belül prognosztizálják. Így egyfajta árpóker alakul ki, a fogyasztók várnak, várnak, amíg úgy nem néz ki, hogy az elektromos kocsikat bagóért adják. „Olyan ez, mint a ketchup-os palack, tudjuk, hogy jön valami, de azt nem, hogy mikor, és mennyi lesz” – idézik a Daimler értékesítési vezetőjét.

Ausztriában jövő év márciusától a németországihoz hasonlóan autónként 4000 eurós támogatás bevezetését tervezik az elektromos autókra – derült ki a napokban. Hibrid járművekre 1500 euró támogatást lehet majd kapni. Egyes jogi személyek is 3000 eurós támogatást kaphatnak. Jár majd támogatás elektromos kétkerekűekre és könnyű munkagépekre is. A programra 72 millió eurót szánnak.

Támogatják a töltőállomásokat is

Az osztrák Der Standard szerint Ausztriában eddig 8600 elektromos autót állítottak forgalomba Ausztriában, ebből idén 4500-at. Darabonként 10 ezer euróval támogatják majd a töltőállomásokat, melyek költsége egyébként 90 ezer euró körüli, és a magánszemélyek otthoni töltőkészülékeire is jár majd plusz 200 euró.

A Heise.de azzal foglalkozott, mi lenne olcsóbb, az elektromos meghajtás, vagy a hidrogénnel működő üzemanyagcella, és melyik védené jobban a környezetet? Egy német és egy amerikai egyetem kutatói a 2035-re várható állapotot modellezték, és arra jutottak, hogy majdnem egyformán, 40, illetve 41 százalékkal csökkenne a két módszerrel arra az évre a szén-dioxid kibocsátás. Az elemekkel azonban ugyanez lényegesen olcsóbban lesz elérhető.

A különböző autógyárak terveiről többször írtunk a napokban, így például a Volkswagenről itt, a Daimlerről, a Jaguarról és a 700 kilométeres hatótávolságról itt, a Toyota terveiről pedig itt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Kiszámolták: ennyit spórolhatnak a nyugdíjasok a díjmentes készpénzfelvétel bővítésével
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 14:27
Amikor bevezették a 150 ezer forintos díjmentes készpénzfelvételt, az átlagnyugdíj még 118 ezer forint volt. Most több mint a kétszerese, ezért is időszerű a díjmentesen felvehető készpénz összeghatárát a kétszeresére emelni. Ezt azonban a parlamentnek is el kell fogadnia.
Személyes pénzügyek Célegyenesbe érkezett a milliós összdíjazású pénzügyi vetélkedő
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 12:34
Megvan a 20 technikumi és szakképző iskolai csapat, akik bejutottak a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi tudatossági verseny döntőjébe.
Személyes pénzügyek A babaváró hitel Idén eddig nem volt népszerű, de fordulat jöhet
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 07:23
Eddigi mélypontjára jutott a frissen megkötött babaváró hitel szerződések száma és összege.
Személyes pénzügyek Menekítik az adó elől a pénzüket a magyarok
Herman Bernadett | 2025. november 19. 19:01
Megugrott a tartós befektetési számlák (tbsz) és a nyugdíj-előtakarékossági számlák száma az elmúlt két évben. Az év vége további felfutást hozhat. Vannak, akik minden évben nyitnak egy új tbsz-t. 
Személyes pénzügyek Már csak négy hely kiadó az izgalmas pénzügyi verseny döntőjében
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:46
Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Somogy és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyék legjobb technikumi és szakképző iskolai csapatai csatlakoztak az országos döntő mezőnyéhez a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! vetélkedőben.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2025 ősz – 2. forduló 5. nap
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Békés vármegyei és budapesti csapatoknak!
Személyes pénzügyek Szép reálhozam lett a nyugdíjpénztáraknál
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:26
Nagyot nőttek az egészségkasszák lakáscélú jelzáloghitelek törlesztéséhez kapcsolódó kifizetései.
Személyes pénzügyek Könnyítés jön a CSOK Plusznál, örülhetnek a 40 fölötti kismamák
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 06:25
A CSOK Pluszt azok a gyermeket vállaló házaspárok igényelhetik, ahol a pár hölgy tagja a kölcsönkérelem beadásakor még nem töltötte be a 41. életévét. A jelenleg érvényben lévő szabályok alapján ez alól 2025. december végéig mentességet kapnak azok, kiknél a feleség már terhes és a magzat betöltötte a várandósság 12. hetét, ezt véglegesítették. 
Személyes pénzügyek Az Ön vállalkozásánál is kritikus pont a bankkártyás fizetés? Összehasonlítottuk a kártyaelfogadó szolgáltatásokat!
Gergely Péter | 2025. november 17. 05:43
A vállalkozások túlnyomó többségénél lehet már bankkártyával fizetni, ám nagyon nem mindegy, hogy ennek milyen díjai vannak, illetve mennyi idő alatt cserélik vagy javítják az elromlott POS terminált. A BiztosDöntés.hu összehasonlította a legfontosabb piaci szereplők – Fizetési Pont, myPOS, OTP Bank, SimplePay, SumUp, Teya, Viva Wallet – szolgáltatásait és árait. A különbség szembetűnő.
Személyes pénzügyek Fokozódik a banki ajándékpénz-verseny az új ügyfelekért
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 10:01
Egyszeri jóváírási akciót indított a személyi kölcsönöknél két pénzintézet is a napokban, így a lakossági számlák, a babaváró hitel és az Otthon Start hitel után újabb terméknél kínál több piaci szereplő is ajándékpénzt az új ügyfeleknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG