4p
Az elektromos autók összköltsége egy nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezet szerint 2024-re lehet majd azon a szinten, mint most egy hatékonyabb benzines járműé, és tömegtermékké válhatnak. A fogyasztók azonban kivárnak, nem tudni, meddig. Ausztriában autónként 4000 eurós támogatást adnának a vevőknek, hasonlóan Németországhoz.
Elektromos töltőállomás Budapesten az Elmű előtt.

A következő évtized közepére lesznek az elektromos autók költségei a tömegek számára is versenyképesek – erre a megállapításra jutott az európai fogyasztóvédelmi szervezetek szövetsége, a BEUC tanulmánya. A Süddeutsche Zeitung azt írja, jelenleg egy átlagos elektromos autó fenntartási költségei évente 2000 euróval meghaladják a benzines és 4000 euróval a dízeles járművekét.

Ennek fő oka a járművek magas beszerzési költsége, amit az alacsonyabb szervizköltségek és üzemanyag-ráfordítás sem egyenlít ki még. A magas vételárak miatt, valamint a töltőállomások hiánya és a korlátozott hatótávolság következtében a vevők egyelőre erősen visszafogják magukat. A nemrég bevezetett, autónként négyezer euróig terjedő német vásárlási támogatásra eddig csak 4500-an jelentkeztek, kevesebben a vártnál, amit kudarcként értékelnek.

Olcsóbbat, messzebbre, több töltővel

A cikk szerint ez az állami támogatás már kiegyenlíti a költséghátrányt, a vevők mégis visszafogottak. Valószínűleg sok vevő kivár, amíg a kocsik még olcsóbbak, a hatótávolság még nagyobb és a töltési infrastruktúra még jobb lesz. Ennek ellenére a szervezet vezetője úgy véli, a következő évtized közepére a tömegeknek is elérhetőek lesznek az elektromos autók, nem csak a jól kereső rétegek számára.

A tanulmány egyébként abból indul ki, hogy eközben a hagyományos autók is hatékonyabbak lesznek. A 2025-ös évben forgalomba álló fosszilis üzemű autók teljes élettartamuk alatt átlagosan 6500 euróval kevesebbe kerülnek majd, mint most. Azzal is kalkuláltak, hogy a hagyományos üzemű autók a valóságban 42 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint a laporatóriumi adatok szerint (az ICCT adatai alapján).

Ausztriában is jön a 4000 euró

Lehet azonban, hogy a fogyasztók még tovább várnak a csökkenő akkumulátorárakra, amelyek drasztikus esését tíz éven belül prognosztizálják. Így egyfajta árpóker alakul ki, a fogyasztók várnak, várnak, amíg úgy nem néz ki, hogy az elektromos kocsikat bagóért adják. „Olyan ez, mint a ketchup-os palack, tudjuk, hogy jön valami, de azt nem, hogy mikor, és mennyi lesz” – idézik a Daimler értékesítési vezetőjét.

Ausztriában jövő év márciusától a németországihoz hasonlóan autónként 4000 eurós támogatás bevezetését tervezik az elektromos autókra – derült ki a napokban. Hibrid járművekre 1500 euró támogatást lehet majd kapni. Egyes jogi személyek is 3000 eurós támogatást kaphatnak. Jár majd támogatás elektromos kétkerekűekre és könnyű munkagépekre is. A programra 72 millió eurót szánnak.

Támogatják a töltőállomásokat is

Az osztrák Der Standard szerint Ausztriában eddig 8600 elektromos autót állítottak forgalomba Ausztriában, ebből idén 4500-at. Darabonként 10 ezer euróval támogatják majd a töltőállomásokat, melyek költsége egyébként 90 ezer euró körüli, és a magánszemélyek otthoni töltőkészülékeire is jár majd plusz 200 euró.

A Heise.de azzal foglalkozott, mi lenne olcsóbb, az elektromos meghajtás, vagy a hidrogénnel működő üzemanyagcella, és melyik védené jobban a környezetet? Egy német és egy amerikai egyetem kutatói a 2035-re várható állapotot modellezték, és arra jutottak, hogy majdnem egyformán, 40, illetve 41 százalékkal csökkenne a két módszerrel arra az évre a szén-dioxid kibocsátás. Az elemekkel azonban ugyanez lényegesen olcsóbban lesz elérhető.

A különböző autógyárak terveiről többször írtunk a napokban, így például a Volkswagenről itt, a Daimlerről, a Jaguarról és a 700 kilométeres hatótávolságról itt, a Toyota terveiről pedig itt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Szeretne Ön is részesedni az AI sikeréből?
Natív tartalom | 2025. február 28. 10:13
Március 7-ig jegyezhető az OTP Alapkezelő tőkevédett alapja, az OTP AI Infrastruktúra Alap. A részletekről, például, hogy miért indították az alapot, miért ebben a témában, mibe fektetik a befektetőktől összegyűlt pénzt, kiknek lehet jó alternatíva e befektetési alap, Tombácz Dóra Katalint, az OTP Alapkezelő portfóliómenedzserét kérdeztük.
Személyes pénzügyek 64 ezer bankszámla biztosan boldog tulajdonosáról már tudunk
Csabai Károly | 2025. február 27. 05:42
Ennyien vezettek számlát a tizenhárom magyarországi privátbanki szolgáltatónál – volt olyan família, amely többet is – 2024 végén, s nézhették elégedetten, hogy a kezelt vagyonuk átlagosan több mint 20 százalékkal ért többet, mint egy évvel korábban. Ennek következtében a hazai privátbanki összvagyon értéke már közelebb van a 12 ezer milliárd forinthoz, mint a 11 ezerhez – derül ki a szolgáltatók lapunknak adott válaszai alapján összeállított friss Privátbanki Körképből.
Személyes pénzügyek Itt vannak az újabb részletek arról, ami most minden nyugdíjast érdekel
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 10:31
A miniszterelnök videóban jelentkezett be, itt beszélt az áfa-visszatérítésről.
Személyes pénzügyek „Végre transzparens lesz, hogy sok éven keresztül mi is lett a megtakarításnak a vége”
Natív tartalom | 2025. február 24. 13:45
Érdemes-e lakáscélra felhasználni az önkéntes nyugdíjpénztárban összegyűlt összeget? Mi a különbség a nyugdíjpénztár és a nyugdíjbiztosítás, valamint a megtakarítás és a befektetés között? Valóban elavult termék a unit-linked biztosítás? Ezen kérdések mellett arról is beszélgettünk Kőrösi Zoltánnal, a CIG Pannónia Biztosító értékesítési vezérigazgató-helyettesével, hogyan lehet kihasználni az adójóváírás lehetőségét. Interjú.
Személyes pénzügyek Van jobb megoldás, mint szétfűrészelni a Michelangelo márványszobrot?
Kenessei András | 2025. február 23. 14:17
Január végén három, világszerte ismert és nagyra tartott ikon hagyatéka került kalapács alá Párizsban és Kölnben. A francia fővárosban két divattervező – Yves Saint Laurent és Karl Lagerfeld –, Kölnben pedig Udo Jürgens hátrahagyott értékei, illetve egy részük. Mindhárman a XX. század második felének kimagasló egyéniségei voltak a saját műfajukban, s ezt a XXI. század első negyedének közönsége is méltányolta. Ha másképp nem, legalább a hagyatékban megmaradt holmik ár(fel)verésével.
Személyes pénzügyek A beígért adóváltozások számszerű hatásai a gyermekes családokra
Privátbankár.hu | 2025. február 23. 12:01
Komoly adócsökkentéseket jelentett be Orbán Viktor Miniszerelnök szombaton. Akár 18,9 százalékkal is emelkedhet egy háromgyermekes család jövedelme.
Személyes pénzügyek Van egy rossz hírünk a CIB Bank ügyfeleinek
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 10:04
Rengeteg szolgáltatás lesz elérhetetlen, fel kell készülni.
Személyes pénzügyek Jól nézze meg a bankszámláját, lehet, hamarosan többe fog kerülni!
Privátbankár.hu | 2025. február 15. 10:51
Közeledik az újabb banki díjemelés.
Személyes pénzügyek Elképesztő, mi történt még Trump beiktatásának napján
Kenessei András | 2025. február 9. 14:05
Idén januárban a szokásos „kezdjük jól az évet” címzetű közhely úgy látszik, bevált a világ legnagyobb (vagy a Christie’s versenytársaként második legnagyobb) árverőházánál. Ugyanis Charles F. Stewart, a Sotheby’s (S’s) vezérigazgatója szokásos év eleji összefoglalójában szégyenkezés nélkül vallott a sikerekről és rá néhány napra elárverezték az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát.
Személyes pénzügyek Pintér Sándor utcahosszal jár államtitkárai előtt
Privátbankár.hu | 2025. február 7. 11:22
A belügyminiszter továbbra is vezet államtitkárai előtt – legalábbis vagyon tekintetében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG