4p
Az elektromos autók összköltsége egy nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezet szerint 2024-re lehet majd azon a szinten, mint most egy hatékonyabb benzines járműé, és tömegtermékké válhatnak. A fogyasztók azonban kivárnak, nem tudni, meddig. Ausztriában autónként 4000 eurós támogatást adnának a vevőknek, hasonlóan Németországhoz.
Elektromos töltőállomás Budapesten az Elmű előtt.

A következő évtized közepére lesznek az elektromos autók költségei a tömegek számára is versenyképesek – erre a megállapításra jutott az európai fogyasztóvédelmi szervezetek szövetsége, a BEUC tanulmánya. A Süddeutsche Zeitung azt írja, jelenleg egy átlagos elektromos autó fenntartási költségei évente 2000 euróval meghaladják a benzines és 4000 euróval a dízeles járművekét.

Ennek fő oka a járművek magas beszerzési költsége, amit az alacsonyabb szervizköltségek és üzemanyag-ráfordítás sem egyenlít ki még. A magas vételárak miatt, valamint a töltőállomások hiánya és a korlátozott hatótávolság következtében a vevők egyelőre erősen visszafogják magukat. A nemrég bevezetett, autónként négyezer euróig terjedő német vásárlási támogatásra eddig csak 4500-an jelentkeztek, kevesebben a vártnál, amit kudarcként értékelnek.

Olcsóbbat, messzebbre, több töltővel

A cikk szerint ez az állami támogatás már kiegyenlíti a költséghátrányt, a vevők mégis visszafogottak. Valószínűleg sok vevő kivár, amíg a kocsik még olcsóbbak, a hatótávolság még nagyobb és a töltési infrastruktúra még jobb lesz. Ennek ellenére a szervezet vezetője úgy véli, a következő évtized közepére a tömegeknek is elérhetőek lesznek az elektromos autók, nem csak a jól kereső rétegek számára.

A tanulmány egyébként abból indul ki, hogy eközben a hagyományos autók is hatékonyabbak lesznek. A 2025-ös évben forgalomba álló fosszilis üzemű autók teljes élettartamuk alatt átlagosan 6500 euróval kevesebbe kerülnek majd, mint most. Azzal is kalkuláltak, hogy a hagyományos üzemű autók a valóságban 42 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint a laporatóriumi adatok szerint (az ICCT adatai alapján).

Ausztriában is jön a 4000 euró

Lehet azonban, hogy a fogyasztók még tovább várnak a csökkenő akkumulátorárakra, amelyek drasztikus esését tíz éven belül prognosztizálják. Így egyfajta árpóker alakul ki, a fogyasztók várnak, várnak, amíg úgy nem néz ki, hogy az elektromos kocsikat bagóért adják. „Olyan ez, mint a ketchup-os palack, tudjuk, hogy jön valami, de azt nem, hogy mikor, és mennyi lesz” – idézik a Daimler értékesítési vezetőjét.

Ausztriában jövő év márciusától a németországihoz hasonlóan autónként 4000 eurós támogatás bevezetését tervezik az elektromos autókra – derült ki a napokban. Hibrid járművekre 1500 euró támogatást lehet majd kapni. Egyes jogi személyek is 3000 eurós támogatást kaphatnak. Jár majd támogatás elektromos kétkerekűekre és könnyű munkagépekre is. A programra 72 millió eurót szánnak.

Támogatják a töltőállomásokat is

Az osztrák Der Standard szerint Ausztriában eddig 8600 elektromos autót állítottak forgalomba Ausztriában, ebből idén 4500-at. Darabonként 10 ezer euróval támogatják majd a töltőállomásokat, melyek költsége egyébként 90 ezer euró körüli, és a magánszemélyek otthoni töltőkészülékeire is jár majd plusz 200 euró.

A Heise.de azzal foglalkozott, mi lenne olcsóbb, az elektromos meghajtás, vagy a hidrogénnel működő üzemanyagcella, és melyik védené jobban a környezetet? Egy német és egy amerikai egyetem kutatói a 2035-re várható állapotot modellezték, és arra jutottak, hogy majdnem egyformán, 40, illetve 41 százalékkal csökkenne a két módszerrel arra az évre a szén-dioxid kibocsátás. Az elemekkel azonban ugyanez lényegesen olcsóbban lesz elérhető.

A különböző autógyárak terveiről többször írtunk a napokban, így például a Volkswagenről itt, a Daimlerről, a Jaguarról és a 700 kilométeres hatótávolságról itt, a Toyota terveiről pedig itt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! Megvannak az első döntős csapatok
Privátbankár.hu | 2025. április 2. 08:54
Hét csapat már bejutott az országos döntőbe a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi vetélkedőbe.
Személyes pénzügyek Hová tűnt a tavalyi kamatprémium?
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 19:34
A Bónusz Magyar Állampapír (BMÁP) értékesítését lezárja az ÁKK, és kisebb kamatprémiumot kínáló sorozatokat hirdet meg.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! – 2025 tavasz, 2. forduló 1. nap
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Heves, Békés, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Pest, Baranya és Fejér vármegyei csapatoknak!
Személyes pénzügyek A nyugdíjasoknak üzent a novemberi pénzről Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 09:46
Tett egy másik bejelentést is.
Személyes pénzügyek Ismét nagyon rossz helyre tévedt a forint
Privátbankár.hu | 2025. március 26. 18:56
Újra a 400-as lélektani határ felett a magyar fizetőeszköz. 
Személyes pénzügyek Kedves lakás, hány éves vagy? Válaszolnak a lakásbiztosítások
Privátbankár.hu | 2025. március 26. 11:05
Március végéig tart a lakásbiztosítási kampány. Az MNB szerint már 100 ezren váltottak. A netriskes adatokból pedig az derül ki, hogy tízből kilencen jobban jártak. 
Személyes pénzügyek Van válasz az állampapíros kérdésre – interjú a Gránit Alapkezelő szakértőivel
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 16:31
Izgalmas időszakot jelent a lakossági megtakarítások esetében az idei év eleje. Az inflációkövető állampapírok hozamkifizetései miatt komoly összeg keresi a helyét a piacon. Alternatívát jelenthetnek például a kötvényalapok, amelyek hosszabb távon is vonzó hozamkilátásokat nyújthatnak. Persze nagy kérdés, hogy ki, milyen kockázatot tud vállalni. A jelenleg népszerű témában a Gránit Alapkezelő két szakembere, Kovács Szilárd értékpapír-befektetési igazgató és Pozsgai Gábor értékesítési vezető adott részletes képet.  
Személyes pénzügyek Zárul a kamatolló a személyi kölcsönöknél, de még maradtak érvek a jelzáloghitelek mellett
Gergely Péter | 2025. március 24. 15:02
Fokozatosan csökken a különbség a szabad felhasználású jelzáloghitelek és a személyi kölcsönök kamatai között, miután a kellően nagy összeget igénylő, és jó jövedelmi helyzetű ügyfelek már tíz százalék alatti kamatokkal is személyi hitelhez juthatnak. Ezzel együtt a jelzáloghiteleknek még mindig maradt tér a piacon, főként azért, mert egyre nagyobb összegeket igényelnek az ügyfelek.
Személyes pénzügyek Hitelt venne fel? Akkor érdemes sietnie
Privátbankár.hu | 2025. március 24. 09:54
Egyes településeken drágább lehet.
Személyes pénzügyek Több mint 14 százalékos hozam? Sima ügy, csak jól kell táskát választani
Buksza blog | 2025. március 23. 13:33
Nem kell nagy teremgarázsokat építenie azoknak a gyűjtőknek, akik klasszikus autók helyett inkább egy kisebb méretű használati tárgy, luxuskategóriájú kézitáskák vásárlásával igyekeznek megőrizni pénzük értékét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG