A mesterséges intelligencia (AI) már nem csupán ígéret, hanem a hazai vállalati működés egyre gyakoribb és tudatosabban alkalmazott eleme – derül ki a K&H innovációs index legfrissebb, 2025 első félévi adataiból. A 300 millió forint feletti árbevételű magyar vállalatok 44 százaléka már használ valamilyen AI-alapú megoldást, ami az index történetének második legmagasabb értéke.
A technológia főként nyelvi, kommunikációs és marketingfolyamatokat támogat: a cégek negyede használ AI-t fordításra és tolmácsolásra, 16 százalék szövegfeldolgozásra, például ügyfélszolgálati válaszok előállítására, és 15 százalék marketingkommunikációs célokra. Kisebb arányban jelen van a beszédfelismerés, a személyre szabott ajánlatok kidolgozása és a munkaerő-kiválasztás támogatása is.
A vállalatok kétharmada konkrét előnyöket is azonosított: az AI gyorsítja a munkát, növeli a hatékonyságot, csökkenti az erőforrásigényt, és olyan feladatok ellátását is lehetővé teszi, amelyek emberi erőforrással nem megoldhatók.
Ugyanakkor a tudatos felkészülés még hiányzik: mindössze a cégek 11 százaléka rendelkezik dedikált AI-fejlesztő csapattal, és csupán 6 százalék képezi jelenleg a munkavállalóit, további 6 százalék tervezi ezt a következő egy évben.
Fotó: Pexels
A felmérés összefüggést talált az AI-alkalmazás és az innovációs aktivitás között: a technológiát leginkább azok a cégek használják, amelyek új termékeket vagy szolgáltatásokat vezettek be, vagy innovációs támogatásban részesültek. Kiemelkedően magas, 70 százalékos az AI-használat aránya az innovációs stratégiával rendelkező cégek körében.
A régiós és ágazati különbségek is jelentősek: leginkább a szolgáltató szektorban és Közép-Magyarországon elterjedt az AI. A cégek többsége önerőből finanszírozza a fejlesztéseket, de egyre többen fordulnának pályázati forrásokhoz is.
A 2024. évi második adatgyűjtés során 360, legalább 300 millió forint árbevételű cég képviselőjét kérdezték meg telefonon. Az index a megvalósult, tervezett, digitális innovációk, valamint az innovációs stratégia alapján mutatja a cégek innovációs aktivitását.