A szakma mérvadó fóruma élen jár a trendek bemutatásában, a régió gondjainak megoldásában, tanácsokkal, javaslatokkal segíti a résztvevőket a helyi piacokra gyakorolt hatásokban és azok értelmezésében, a legaktuálisabb kérdésekre összpontosítva. Az esemény alapítója, fő szakmai patrónusa a Horwath HTL, amely világszerte vezető szerepet tölt be a szállodai, turisztikai és vendéglátási tanácsadásban.
Május 30-án és 31-én a HOTCO ötödik alkalommal fogja össze a régió befektetőit, fejlesztőit, szállodavállalatait és azok partnereit. A mostani szakmai esemény – amelyen befektetők, tulajdonosok, elnökök és igazgatók vettek részt, 32 országból – fő kulcsszavai: a befektetési tevékenység elősegítése, a legfrissebb iparági kilátások és hálózati lehetőségek ismertetése, a láncokban rejlő gazdasági potenciálok.
Kilábalási módszerek a válságból
Ivica Čačić, a Marriott International regionális fejlesztési alelnöke a konferencia honlapján így összegezte a szakmai tanácskozás várható jelentőségét: a HOTCO érdeme, hogy összehozza a közép-kelet-európai régió szálloda-befektetési szakembereit. A program magas szintű vitát kínál ezúttal is, az iparág szempontjából releváns főbb trendekről.
James Chappel, a Horwath HTL globális üzleti igazgatója, a 30-i konferencia moderátora azt emelte ki online köszöntőjében, hogy a régió milyen gazdag történelmi múlttal rendelkezik, és mennyire sokszínű kulturális hagyománnyal. Ez a sokszínűség értéket és egyben kihívásokat jelent, ugyanakkor óriási lehetőségeket kínál a szállodaipar – és persze a vendégek – számára.
Személyesen pedig őszinte örömének adott hangot, hiszen több mint két év után végre találkozhat a szakma a Kempinskiben, a turista vagy az üzletember különféle járványügyi procedúrák nélkül érkezhet a Liszt Ferenc repülőtérre és sétálhat a belvárosban.
Az elmúlt két évben a szakma a válsághelyzetekből való kilábalásra összpontosított, és erre fókuszál még mindig. Ezt először statisztikai számokkal demonstrálta Thomas Emanuel, a londoni székhelyű STR igazgatója, aki több mint 25 éve dolgozik a szakmában. Az országokra bontott adatok részletezésénél is kiderült – amit egyébként mindnyájan tapasztalunk –, hogy a járvány visszaszorult, a belföldi kirándulások és üdülések aránya nagyobb mértékben nőtt, mint az üzleti utazásoké, bár ez utóbbi is kezdi feltornázni magát a 2019 előtti helyzethez.
Az üdülőhelyek lettek a válság nyertesei
A statisztikai piacelemzésen túl talán a legnagyobb érdeklődéssel várt tematikát a Működési kihívások és nyerő stratégiák ebben a bizonytalan időszakban című előadás képviselte. A lehetséges megoldások kivitelezéséhez ma már a legkorszerűbb technológiák állnak rendelkezésre, a Big Data segíthet az érdekelt feleknek céljaik megvalósításában, a jövedelmezőségben, vagy akár a részvénypiacokon való sikeres szereplésben – ez valamennyi országra és az ágazat mindegyik szeletére érvényes.
Ez a téma már szóba került a múltkori konferencián is: a legújabb technológia, az okos megoldások bevezetése elengedhetetlen. A Big Data lényege, hogy a szállodai foglalásokat és a szolgáltatások fejlesztését rengeteg adat elemzésével végzik, beleértve nemcsak az internetes felületeket is, hanem például az okostelefonokon végzett megkereséseket is.
A bizonytalan időszaknak ugyanakkor nyertesei is vannak, ilyenek az üdülőhelyek, amelyek sikere abból adódik, hogy az emberek egyik országban sem akartak hosszú hónapokon keresztül távoli földrészekre utazni, de a belföldi üdülések, wellness hétvégék és rövid pihenések mind fontosabbá váltak. Ahány ország, annyi resort: van ahol a hegyek, nálunk a Balaton, másutt a termálfürdők, a gyógyászati kúrák vagy éppen a tengerpart ideális helyszínei az üdülésnek, családi pihenésnek.
Erről külön panelbeszélgetést is rendeztek, öt ország képviselőjének részvételével. Grúziában mások a tervek, mint Horvátországban, amelyet olykor már az overtourism fenyeget, éppen a magyarok részéről. Amíg Grúziában még óriási kihasználatlan lehetőségek állnak a természeti szépségek bemutatására, az aktív turizmusra, valamint az ehhez kapcsolódó infrastrukturális beruházások fejlesztésére, addig Horvátországban sok családi üdülő és panzió inkább keresne egy kedvező franchise-t, hogy egy szállodalánc szakmai iránymutatása mellett dolgozzon.
Hogyan alkalmazkodtak a szállodaláncok a jelenlegi helyzethez, főképp a finanszírozást illetően? – ez a kérdéskör ugyancsak sokat érdeklődését felkeltette. Más megfogalmazásban, a fejlesztések, beruházások banki szemszögből való megközelítése volt az egyik legérdekesebb előadás témája.
Különösen 2022-ben izgalmas ez a terület, hiszen a láncok behálózzák nemcsak az egész világot, de a szóban forgó térségeket is. Egyes országokban a szállodák pénzügyi helyzetét megrengette a járvány mellett a háború és a nyomában keletkező devizapiaci hullámzás, nem beszélve a mindenkit érintő energiaár változásokról.
Gondolkozz másként!
Az első nap szenzációja az élő legenda Mary Gostelow nevéhez fűződik, aki a Gostelow Media Global elnöke, a szakma egyik nagy tekintélye, az ILTM nemzetközi luxus utazási piac globális nagykövete. Hetilapját sokan olvassák, podcastját 148 országban követik. Gondolkozz másként – ez Mary jelszava. Szerinte mindig az nyer, aki másként közelít ugyanazon elképzelés megvalósításához, mint ahogyan elődei tették.
Ez persze nem újdonság, így volt 30 éve és így lesz 30 év múlva is. De amit a maga közvetlen, egyedi stílusában hangsúlyozott, az csupán a felszín: a HOTCO által lefedett országok népességének és turisztikai bejövő forgalmának összehasonlításával rámutatott, mekkora kihasználatlan lehetőségek rejlenek még ezen a téren számos európai országban.
Miképpen élték túl az elmúlt hónapok időszakát a szállodák és hogyan teljesítenek most? A panelbeszélgetések ezeket a témaköröket járták körül, különféle megközelítéssel, kisebb csoportokban.
Nemcsak az árak változtak, de az imázs is
A magyar szakemberek közül a cpi Hungary Hotels képviseletében Nagy-Szász István igazgató, az Accent Hotelstől pedig Kerek Péter stratégiai igazgató voltak tagjai az egyik panelnek, amelynek tagjai utaltak az iparág munkabeosztásának módosulására, valamint arra, hogy a szakma imázsa megváltozott, és hogy nemcsak a vendégek érkeznek különböző országokból, de a munkavállalók is.
A kávészünetben több magyar szakember felvetette: ne felejtsük el, hogy a szállodaépítés egyben ingatlanberuházás is, a járvány idején sem állt le minden hotel építése, hiszen a munka befejezése, a pénz befektetése volt a cél.
Szó esett még a munkaerő-helyzetről, az automatizálási megoldások bevezetéséről, a bérek és árak emelkedéséről, különös tekintettel az energiára, a gázra, az olajra, amely minden árura és szolgáltatásra kihat.