Az amerikaiak utazási célpontjai és tematikái minden európai és ázsiai utaztatót érdekelnek, hiszen az Újvilágból kelnek útra a legtöbben, jóllehet, csupán a népesség 10 százaléka tekinthető rendszeres utazónak. A tekintélyes American Express Travel most adta közre a legfrissebb trendeket.
Többször utaznak, és sokat is költenek
Idén minden eddiginél többször és hosszabb ideig fognak utazni, legalábbis ez a véleménye az American Express Travel elnökének. Nemrégiben közzétett jelentése szerint a válaszadók többsége azt állítja, hogy idén nemcsak többször fog útra kelni, mint tavaly, de tetemesebb pénzt is költ turizmusra, mint 2022-ben.
„Soha nem volt ekkora igény a személyre szabott élményekre, amelyeket az utazók szenvedélyei, szórakozási kedvencei és speciális érdeklődési területei határoznak meg”
– mondta Audrey Hendley, az American Express Travel elnöke a Travel + Leisure-nek adott interjújában.
Az Amex által megrendelt tanulmány az utazási szokásokat és az utazástervezést hét országban kutatta, Ausztrália, Kanada, Mexikó, Japán, India, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok részvételével.
Hollywood meg a streaming hatása
Az úticélokat nagy mértékben befolyásolja egy-egy hollywoodi vagy – a streaming betörésével – akár európai film. A szórakoztatásra összpontosító turizmus felfutásban van, és az elkövetkező évben minden eddiginél jobban fog fejlődni.
A Z generáció tagjai és az úgynevezett millenniumi nemzedék 70 százaléka azután kap ihletet egy úti cél kiválasztásához, miután azt egy tévéműsorban, hírforrásban vagy filmben látta.
Hendley szerint „az emberek olyan célpontokra foglalnak utakat, mint például Yellowstone, Párizs vagy Szicília, melyekre kedvenc tévéműsoraik inspirálták őket. Az utazók manapság azokat a városokat, szállodákat és élményeket keresik, amelyek többek között olyan programokban szerepeltek, mint a The White Lotus vagy az Emily Párizsban”.
Mindez a streaming szolgáltatók jelentős behatását jelzi, anélkül, hogy szándékukban állna reklámozni turisztikai célból egy országot vagy várost.
Öntudatos világlátás az új divat
A tipikusan amerikai, szűkkörű és drága jetset utazás mellett új hangsúlyt kap az élelmiszer-központú világjárás, amely önmagában is számos ágazatot takar, kezdve a Michelin-csillagos éttermek felfedezésétől és a borturizmustól azokig, akik a helyi ételekre, valamint a kézműves termelőkre, kisboltokra, piacokra kíváncsiak.
A wellness változatlanul fontos, de
előretör az öntudatos világlátás: a megkérdezett utazók azt mondják, hogy szeretnének a helyi kisvállalkozásokban vásárolni, és többet költenek a nyaralás alatt, ha tudják, hogy ezzel támogatják a helyi közösséget.
A felsorolt trendek elsősorban a fiatal utazókra jellemzők. A megkérdezett 84 százaléka szívesebben költ egy álomnyaralásra, mint egy luxuscikk vásárlására, és 79 százalékuk egyetért azzal, hogy az utazás fontos szerepet tölt be a családi költségvetésben.
E gondolatkört azzal egészítette ki az elnök, hogy minden eddiginél jobban kell figyelni a fiatal generációk ebbéli szokásaira, mert az ő érdeklődési körük formálja leginkább a turizmus mai arculatát.
Újra gondosan megtervezik a nyaralást
Az elmúlt években az utazásai trendeket nehéz volt megjósolni, különösen a Covid-korlátozások miatt, 2023-ban azonban már sokkal könnyebben barangolhatunk a világban. (Már persze ott, ahol éppen nem dúl háború, tegyük hozzá.) Hendley emlékeztet rá, hogy március közepén Kína is újra megnyílt a turisták előtt.
Közben az is tapasztalható, hogy az előre tervezés visszatér.
„Növekedést tapasztalunk a hosszú távú foglalások számában, mindegyik generáció körében. A felmérésben résztvevők közül tízből csaknem heten nyilatkoztak úgy, hogy három-hat hónappal előre szeretik megtervezni az utazásukat”
– emelte ki az elnök. – Ezzel párhuzamosan növekszik azoknak a száma is, akik hosszabb időtartamú, akár több hetes utakat foglalnak le.