4p

Az American Express Travel elnöke szerint több és drágább utazásokra fognak költeni az általuk vizsgált hét ország utazói. A célpontok kiválasztásában szerepe van a médiának, de az öntudatos világlátás is fontossá vált, elsősorban a fiatalabbak körében.

Az amerikaiak utazási célpontjai és tematikái minden európai és ázsiai utaztatót érdekelnek, hiszen az Újvilágból kelnek útra a legtöbben, jóllehet, csupán a népesség 10 százaléka tekinthető rendszeres utazónak. A tekintélyes American Express Travel most adta közre a legfrissebb trendeket.

Többször utaznak, és sokat is költenek

Idén minden eddiginél többször és hosszabb ideig fognak utazni, legalábbis ez a véleménye az American Express Travel elnökének. Nemrégiben közzétett jelentése szerint a válaszadók többsége azt állítja, hogy idén nemcsak többször fog útra kelni, mint tavaly, de tetemesebb pénzt is költ turizmusra, mint 2022-ben.

„Soha nem volt ekkora igény a személyre szabott élményekre, amelyeket az utazók szenvedélyei, szórakozási kedvencei és speciális érdeklődési területei határoznak meg”

– mondta Audrey Hendley, az American Express Travel elnöke a Travel + Leisure-nek adott interjújában.

Az Amex által megrendelt tanulmány az utazási szokásokat és az utazástervezést hét országban kutatta, Ausztrália, Kanada, Mexikó, Japán, India, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok részvételével.

Hollywood meg a streaming hatása

Az úticélokat nagy mértékben befolyásolja egy-egy hollywoodi vagy – a streaming betörésével – akár európai film. A szórakoztatásra összpontosító turizmus felfutásban van, és az elkövetkező évben minden eddiginél jobban fog fejlődni.

A Z generáció tagjai és az úgynevezett millenniumi nemzedék 70 százaléka azután kap ihletet egy úti cél kiválasztásához, miután azt egy tévéműsorban, hírforrásban vagy filmben látta.

Hendley szerint „az emberek olyan célpontokra foglalnak utakat, mint például Yellowstone, Párizs vagy Szicília, melyekre kedvenc tévéműsoraik inspirálták őket. Az utazók manapság azokat a városokat, szállodákat és élményeket keresik, amelyek többek között olyan programokban szerepeltek, mint a The White Lotus vagy az Emily Párizsban”.

Mindez a streaming szolgáltatók jelentős behatását jelzi, anélkül, hogy szándékukban állna reklámozni turisztikai célból egy országot vagy várost.

Öntudatos világlátás az új divat

A tipikusan amerikai, szűkkörű és drága jetset utazás mellett új hangsúlyt kap az élelmiszer-központú világjárás, amely önmagában is számos ágazatot takar, kezdve a Michelin-csillagos éttermek felfedezésétől és a borturizmustól azokig, akik a helyi ételekre, valamint a kézműves termelőkre, kisboltokra, piacokra kíváncsiak.

A wellness változatlanul fontos, de

előretör az öntudatos világlátás: a megkérdezett utazók azt mondják, hogy szeretnének a helyi kisvállalkozásokban vásárolni, és többet költenek a nyaralás alatt, ha tudják, hogy ezzel támogatják a helyi közösséget.

A helyi dolgok iránt érdeklődnek korunk utazói. Fotó: Unsplash
A helyi dolgok iránt érdeklődnek korunk utazói. Fotó: Unsplash

A felsorolt trendek elsősorban a fiatal utazókra jellemzők. A megkérdezett 84 százaléka szívesebben költ egy álomnyaralásra, mint egy luxuscikk vásárlására, és 79 százalékuk egyetért azzal, hogy az utazás fontos szerepet tölt be a családi költségvetésben.

E gondolatkört azzal egészítette ki az elnök, hogy minden eddiginél jobban kell figyelni a fiatal generációk ebbéli szokásaira, mert az ő érdeklődési körük formálja leginkább a turizmus mai arculatát.

Újra gondosan megtervezik a nyaralást

Az elmúlt években az utazásai trendeket nehéz volt megjósolni, különösen a Covid-korlátozások miatt, 2023-ban azonban már sokkal könnyebben barangolhatunk a világban. (Már persze ott, ahol éppen nem dúl háború, tegyük hozzá.) Hendley emlékeztet rá, hogy március közepén Kína is újra megnyílt a turisták előtt.

Közben az is tapasztalható, hogy az előre tervezés visszatér.

„Növekedést tapasztalunk a hosszú távú foglalások számában, mindegyik generáció körében. A felmérésben résztvevők közül tízből csaknem heten nyilatkoztak úgy, hogy három-hat hónappal előre szeretik megtervezni az utazásukat”

– emelte ki az elnök. – Ezzel párhuzamosan növekszik azoknak a száma is, akik hosszabb időtartamú, akár több hetes utakat foglalnak le.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Hiába volt a legmelegebb sörfesztivál az idei, nem hozta a tavalyi számokat München
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 16:08
Igaz, többször is le kellett zárni a helyszíneket a zsúfoltság miatt.
Turizmus Ahol az orvos gyógyszerként írja fel az utazást
Elek Lenke | 2025. október 5. 14:37
Svédország természetes terápiákként népszerűsíti a szaunákat, az erdőfürdőzést és az északi fényt.
Turizmus Hamarosan bemutatkozik az Accor Csoport új márkája
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 30. 15:15
A Handwritten Collection-t idehaza az október végén nyíló debreceni szálloda képviseli majd.
Turizmus A Delta már mesterséges intelligenciát használ a repülőjegyek árazásához
Elek Lenke | 2025. szeptember 27. 14:01
Van aggodalom a személyes adatok felhasználása miatt.
Turizmus Nem a magyar családokban bízhat a balatoni turizmus
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 26. 08:46
A külföldi vendégek és vendégéjszakák száma szépen nőtt augusztusban tavalyhoz képest, de a belföldi kereslet igen gyenge volt – főleg Tokaj, Nyíregyháza és a Balaton térsége esett vissza.
Turizmus Orosz turistaözön várható Kínában
Elek Lenke | 2025. szeptember 20. 14:11
A Kínába tartó orosz turisták száma 30-40 százalékkal növekedhet a számukra bevezetett, időkorlátos vízummentesség következtében. Az üzleti utazási szegmens visszafogottabb, 15-20 százalékos növekedést mutathat. A döntés valószínűleg pozitív hatással lesz a kiutazó turisztikai piacra. De az átutazó forgalom is nőhet: jelenleg Kínát gyakran választják tranzitcélpontként a többi ázsiai országba és az USA-ba tartó oroszok.
Turizmus Kiderült, hogyan következett be a példátlan halálos baleset
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 7. 12:11
A két kabin közötti kábel szakadása okozta a lisszaboni siklóvasút szerdai balesetét, amely 16 ember életét követelte – közölte az előzetes vizsgálatok alapján a portugál légi és vasúti balesetek kivizsgálásával foglalkozó hivatal (GPIAAF).
Turizmus Erre se számítottunk: Budapest lekörözte a Balatont
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 08:28
Közzétette a KSH a júliusi idegenforgalmi statisztikát.
Turizmus Betiltatnák a turisták egyik kedvencét – ezek a szállások Magyarországon is népszerűek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 16. 16:39
A francia politika a gyerekmentes szállások ellen fordult.
Turizmus Még nem ért vissza a csúcsra a magyar turizmus, vannak biztató és kevésbé biztató jelek is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 08:06
A jelen trendek alapján 2028-ra lehet meg a Covid előtti szint, de a külföldiek sok pénzt hagynak itt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG