Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az 1-es villamosvonal a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd közötti szakaszának részleges felújítására, valamint a Közvágóhíd és a Fehérvári út közötti új építésű szakasz megvalósítására (a vonal stadion előtti szakaszára már kiírták a közbeszerzést). Az ehhez szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést már 2011 szeptemberében aláírták, azóta elkészültek a tervek és a BKK megszerezte az építési engedélyeket is.
2015-re éri el a 4-es metró végállomását |
Egységes dizájnt kap Budapest második legnagyobb villamosgyűrűje
A felújítás során több helyszínen megújul és a Fehérvári útig meghosszabbodik az 1-es villamos vonala. A jelenlegi szakaszon a megállóhelyek átépítésén, a peronok magasításán és korszerűsítésén túl a pályán és az áramellátási rendszerben is beavatkozások történnek. A villamosvonal új szakaszán teljesen új vasúti pálya és áramellátó rendszer létesül és a járulékos jelzőberendezési, útépítési, forgalomtechnikai, közműépítési, magasépítési és műtárgyépítési munkákat is elvégzi a BKK. A felújítást követően a vonal megállóhelyei akadálymentessé válnak, a villamosvonal pedig új arculatot kap, köszönhetően a korszerű peronfedéseknek, a megújuló utastájékoztatásnak és a jelentős növénytelepítésnek. De nem csak az infrastruktúra újul meg: a villamos és trolibusz járműfejlesztési projekt keretében a frissen felújított vonalon új, alacsonypadlós, korszerű villamosok állnak majd forgalomba. A BKK járműbeszerzésre is pályázatot ír ki, vagyis teljesen új villamosok járnak majd itt (az 1-es, a szintén meghosszabbításra kerülő 3-as, illetve a fonódó villamosprojekt keretében a 19-es és a 61-es vonalán járnak majd új villamosok).
A budai szakaszokon ilyen füvesített pálya is lesz. |
A peronokat 26 centiméteresre húzzák fel, lesz több megálló, ahol liftet építenek, és egy, ahol rámpát a villamosmegállóhoz.
10 év után épül új villamosvonal Budapesten, 20 év után vezet majd át sínpár a Rákóczi-hídon. Az 1995-ben átadott hidat eleve úgy tervezték, hogy középen átroboghasson rajta a villamos. A BKK már elindította az engedélyeztetési eljárást, hogy a hídon 60 kilométeres sebességgel közlekedhessen a villamos (a jogszabályok szerint a felső korlát most 50 km/h). A beruházás keretében 5 új megálló épül majd, az 1-es új végállomása a Fehérvári út lesz, a híd után pedig a sínpárok füvesítettek lesznek.
A 40 milliárdos beruházás keretében két villamoskörgyűrű pályája újul meg, a menetidő valószínűleg gyorsabb lesz, hiszen nem lesz már szükség sebességkorlátozásra a pálya állapota miatt. Az új szerelvények 2014-től közlekednek, csúcsidőben 3-4 percenként indulnak majd a járatok.