Mivel július 1-jével Horvátország az Európai Unió 28. tagállamává válik, és az Európai Vámuniónak is részese lesz, vagyis nem bújhat ki az uniós szabályozás alól. Ha tehát a regisztrációt a külföldi hajók tulajdonosai elmulasztották, akkor bizony 25 százalékos áfa megfizetésére kell felkészülniük.
Ameddig Horvátország nem volt az unió tagja, az itt tartott külföldi hajók hivatalosan nem kerültek uniós szabad forgalomba. A horvátok pedig igen kedvezményes feltételeket biztosítottak a tulajdonosok számára. Sem áfát, sem pedig import vámot nem kellett fizetniük mindaddig, amíg 18 hónaponként legalább egyszer kieveztek Horvátország felségterületéről, még akkor sem, ha már aznap szintén egy horvát kikötőben landoltak.
Ez a szabályozás azonban nem felel meg a közösség területén alkalmazott gyakorlatnak, ahol minden hajó beszerzése áfa kötelezettség alá esik. Továbbá az uniós áfa szabályozás értelmében a jachtok luxus kiadásnak számítanak, így az előzetesen felszámított adójuk nem igényelhető vissza. Tehát azokat a hajókat, amelyeket július elsejével hirtelen az Unió felségvizein találják magukat, már az uniós szabályoknak megfelelően fogják megadóztatni – figyelmeztetett Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner adótanácsadója.
Az érintettek helyzetét megkönnyítendő a horvát parlament a 2013. január 1-je és május 31-e között horvát felségjelzést felvevő jachtok számára kedvezményes áfa bevezetését tette lehetővé. Ennek értelmében holnapig még a magánszemélyek és a jogi személyek is 5 százalékos áfával helyeztethetik sport vagy kedvtelési célú hajóikat szabad európai forgalomba. Ráadásul a hajók importjára vonatkozó vámok is alacsonyabbak, a hajók méretétől függően csak 1,7% vagy 2,7 százalékot kell fizetni. Sőt, ha a hajó a közösség (EU) területéről, CEFTA, EFTA országból vagy Törökországból származik, és megfelelő eredetigazolással rendelkezik, teljesen vámmentes, azaz még vámot sem kell fizetni.
A kedvezmények azonban csupán május 31-ig élnek; ezután már a horvát 25%-os normál adókulcs lesz érvényben; és Horvátország júliusi uniós csatlakozásával már minden hajó automatikusan közösségi vízre kerül. Így kiderül, hogy a horvát tengerpart adókedvezmény nélkül is elég vonzó lesz-e a luxus hajókázni vágyó közönség számára, vagy ezentúl inkább más vizekre eveznek.