A BDO és a Turizmus.com közös online felmérése szerint a vidéki szállodákban regisztrált online vendégéjszakák száma az elmúlt három évben folyamatos növekedést mutatott. Miközben az összes vendégéjszaka száma 2009-ben jelentősen visszaesett, az online foglalások területén a növekedés töretlen maradt. Ennek köszönhetően mára az összes 3-5 csillagos vidéki szálloda online vendégéjszakáinak száma elérte a teljes kereslet harmadát, a válaszadók és az online szolgáltatók adatai alapján mérhető adatok szerint.
Hegedűs Attila, a BDOnline.hu ügyvezetője a terület fontosságára rávilágítva elmondta, hogy egy, a Google megbízásából készített jelentés szerint a repülőjegyek után a szállodák esetében jellemző leginkább az online tájékozódási és vásárlási affinitás. Tapasztalataik ugyanakkor azt mutatják, hogy az utazásaikat online szervezők 40 százaléka számára kulcsfontosságú, hogy az információszerzés, a foglalás és visszajelzés során milyen benyomást tesz rájuk az adott oldal. Az átlátható stabil oldal meglétének jelentőségét mutatja, hogy a megkérdezettek túlnyomó része a döntés előtt a kiválasztott szálloda honlapja mellett legalább három konkurens oldalt is szemügyre vesz.
A felmérés szerint a saját szállodai honlapok napi átlagos látogatószámai együtt nőttek a kategóriákkal: 3 csillagosoknál 101 fő/nap, a 4 csillagosoknál 428 fő/nap, míg az 5 csillagos szegmensben 875 fő/nap volt ez az érték. A magasabb látogatószámok elsősorban annak a ténynek köszönhetők, hogy az érintett szállodák felismerték az online jelenlét „mindenhatóságát” és annak a központi elemét adó saját honlap kiemelt szerepét. A forgalmi források a következőképpen alakultak: Átlagban 35 százalékkal a keresőmotorok vitték a prímet, őket követte fej-fej mellett 27, illetve 26 százalékkal a hivatkozó webhelyek és a közvetlen forgalom. Átlag 12 százalékkal a negyedik helyre az egyéb forrásból (email-marketing; banner stb.) származó kattintások kerültek.
Forrás: BDO Magyarország
A kutatás szerint a leggyakrabban használt online marketingeszközök a következők: e-mail kampány, PR cikk, Adwords keresőmarketing hirdetések, banner kampányok és nyereményjátékok. Érdekes hogy a textlinkeket (szöveges kattintható hirdetés) csak a megkérdezett szállodák 39 százaléka jelölte meg, mint használt marketingeszközt. A videóhirdetés, amely nagyon jó vizuális közvetítő, még csak néhány szálloda repertoárjában szerepel.
Papp István, a BDOnline.hu tanácsadója elmondta, hogy a web kusza szövevényében nem elég jelen lenni, ki is kell emelkedni, melyhez segítséget nyújt az online marketing és értékesítés végeláthatatlan eszköztára, amiből nem elég csupán egyet-egyet alkalmazni. Véleménye szerint az ideális stratégia az, ha minden specifikus marketing csatornát integrálunk és mindegyiknek kihasználjuk az előnyét.