5p

Az idei évben a karácsonyi vásárlásokra is kihat a koronavírus-járvány. Sokan a vásárlásaikat online intézik, ez azonban nem várt problémákat okozhat, ha az utolsó pillanatra halasztaná valaki az ajándékok beszerzését.

Évről-évre rendszeresen előfordul, hogy a karácsony előtti utolsó napokban a dugig tömött plázákban és nagyáruházakban próbálják az emberek megvenni az ajándékokat. Erre vélhetőleg az idén nem fog sor kerülni, Orbán Viktor pénteki rádiós nyilatkozatában legalábbis arra célzott, hogy a járványügyi szakértők a korlátozások fenntartása mellett érvelnek.

Ha pedig nem jön lazítás, akkor a szabályok is nehezíthetik a plázázást, de az emberek jól felfogott érdeke is az, hogy kerüljék azokat a helyeket, ahol várhatóan nem lehet a távolságtartási előírásoknak eleget tenni. Aki elkerülné a tömeget azoknak a szakértők már az elmúlt napokban is adtak tanácsokat. Müller Cecília például azt mondta: "Arra ösztönzöm önöket, hogy a karácsonyi ajándék vásárlásokat ne hagyjuk az utolsó percekre, kerüljük a zsúfoltságot." Az országos tisztifőorvos nagyon kedves szokásként írta le a karácsonyi ajándékok vásárlását, de azt is hangsúlyozta, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a vírust, ami nemcsak fertőz, hanem embereket is öl.

Müller Cecília azt is javasolta, hogy találjuk ki, hogy mi az az áru, amit szeretnénk beszerezni, és célirányosan menjünk vásárolni. Az országos tisztifőorvos a webáruházak látogatását ajánlja, amiknek a segítségével a kiszemelt ajándékot be tudjuk szerezni otthonról, és mindezt mindenfajta üzletbe történő menetel nélkül, biztonságosan tehetjük meg.

Tanács nélkül is sokan vásárolnak a neten

A biztonságos, kényelmes vásárlás és az interneten elérhető kedvezmények sokakat ösztönöztek arra az elmúlt hónapokban, hogy valamelyik webáruházban vásároljanak. Az immár Magyarországon is meghonosodott november közepi-végi kedvezményes időszak, hívják Black Fridaynek vagy akár Black Weeknek, szinten sokakat ösztönöz arra, hogy ilyen csatornákon keresztül szerezzék be a karácsonyi ajándékokat. Előzetesen, ahogy az a Piac & Profit novemberi számában olvasható írásban megjelent, a szakértők is csak vélelmezték, hogy növekedni fog a forgalom. A mértéke viszont kérdésesnek tűnt, mert az idei év végi szezont az évközben előrehozott vásárlások is befolyásolhatják. Az iskolakezdés és az otthoni munkavégzés miatt sokan már megvették a laptopot, tabletet, tévét, mobiltelefont, webkamerát, mindazokat a cikkeket, amelyek amúgy a Black Friday és a karácsonyi időszak slágertermékei – mondta Madar Norbert, a Piac & Profit kérdésére az idei karácsonyi szezont is befolyásoló folyamatokról.

Úgy tűnik azonban, hogy a válság és az előrehozott vásárlások érdemben egyáltalán nem fogták vissza az emberek vásárlási kedvét. A legnagyobb áruházak ugyanis rekordköltésről számoltak be a Black Friday akcióik kapcsán.

Az eMag például azt közölte, hogy idén a magyar vásárlók 3,1 millió oldallátogatás mellett 6,9 milliárd forintos forgalmat generáltak a webáruházban a karácsonyi bevásárlás kezdeteként számon tartott fekete pénteken. Azért a szokásos slágertermékek mellett érződött a járványhelyzet is, hiszen a korábbi évekhez képest a háztartási eszközök és tisztítószerek forgalma is kiemelkedő volt. Hasonló volt a helyzet az Extreme Digitalnál is, ahol a fúrógépek és a kávéfőzők mellett a szájmaszkokat vették a legtöbben. A kereskedelmi cég szerint a november 13-i Black Friday során 46 százalékkal több pénzt hagytak az Extreme Digital boltjaiban a magyarországi vásárlók a tavalyi fekete péntekhez képest. Nem véletlen, hogy Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője meglehetősen optimista, és azt jelezte, hogy az online piac legnagyobb szereplőjének számító Extreme Digital - eMAG összesített forgalma idén a tavalyi 80 milliárd forintról több mint 100 milliárd forintra nő.

Csak meg is érkezzenek az ajándékok

A webes vásárlások esetén a novemberi vásárlás az elérhető kedvezmények mellett egy további előnnyel is jár, a rendelt termék így biztosan megérkezik az ünnepekre. Ez bár viccesen hangzik, komoly problémát jelenthet az idei évben, ugyanis a kiszállítást végző futárszolgálatok és a Magyar Posta a hírek szerint már most teljes kapacitáson dolgoznak. A társaságok ugyan az ünnepek előtt igyekeznek mindig növelni a kapacitásokat időszakosan alkalmazott munkatársakkal, illetve a meglévő állomány túlórázásával. Nagy valószínűséggel azonban a webáruházak forgalmával nem fognak tudni lépést tartani.

A Magyar Posta például a napokban azt jelezte, hogy a novemberi belföldi postai csomagforgalom majdnem 30 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A társaság ezért jóval nagyobb karácsonyi szezonra készül, mint tavaly, és már szombaton is kézbesít csomagokat. A naponta beérkező csomagmennyiség az elmúlt másfél hétben a 2019-es karácsonyi idény legerősebb napjait is felülmúlta, és átlagban kétszer akkora, mint egy nyári napon - írták a közleményben.

A Magyar Posta szerint a forgalmat a webáruházak akciói mellett a járvány is erősíti. A fertőzésveszély miatt a vásárlók kerülik az üzleteket, és inkább a világhálóról rendelnek. Kevesebb lesz a személyes találkozás is, ezért sok ajándék küldeményként ér majd célba a posta szerint.

Nem véletlen, hogy a Magyar Posta szóvivője a napokban azt mondta, hogy amennyiben valaki karácsonyra csomagot szeretne feladni, azt legkésőbb december 18-ig tegye meg, hogy a küldemény december 24-ig biztosan megérkezzen a címzetthez. Panulin Ildikó hozzátette, hogy bár a csomaglogisztikában a csúcsidőszak november 20-tól december 20-ig tart, a belföldi postai csomagforgalom már novemberben megdöntötte a tavalyi rekordot.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
Vállalat Nem lehet oka panaszra a legendás magyar italgyártónak
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:11
Elfogadta a Zwack Unicum Nyrt. közgyűlése a vállalat igazgatóságának javaslatát, így a társaság 3,052 milliárd forint osztalékot fizet, ami névértékre vetítve 150 százalékos osztalékszintet jelent, részvényenként 1500 forintot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG