Korábban részletesen beszámoltunk arról, hogy az ausztrál terveket hallva a Google azzal fenyegetőzött, hogy felfüggeszti a helyi szolgáltatásait. A Facebook ennél dipomatikusabb úton próbálta az érdekeit képviselni, de nem járt eredménnyel.
Josh Frydenberg kincstárnok azt közölte vasárnap az ABC televízióval, hogy Mark Zuckerberg a minap tárgyalt vele és Paul Fletcher tájékoztatási miniszterrel. "Ez nagyon építő szellemű megbeszélés volt, de... Mark Zuckerberg nem győzött meg arról, hogy változtassunk a döntésen" - mondta Frydenberg részletekbe nem bocsátkozva. A kincstárnok szerint korábban Scott Morrison miniszterelnök tárgyalt Satya Nadellával, a Microsoft elnök-vezérigazgatójával. Frydenberg szerint ammennyiben a szabályrendszer folytán gondok adódnak a Google szolgáltatásaival, akkor a Microsoft Bing keresője konkurenciát jelenthet majd neki.
Az ausztrál kormány hónapok óta rebesgeti, hogy rákényszeríti a Google-t és a Facebook-ot, hogy fizessen kompenzációt a felületein megjelenő, sajtóorgánumokból átvett hírtartalmakért, amit hírügynökségek azzal hoztak összefüggésbe, hogy a koronavírus okozta járvány miatt csökkentek a sajtóorgánumok reklámbevételei. A médiapiaci kódexet várhatóan már február közepén elfogadják.
A Google és a Facebook igazságtalannak tartja a jogszabályt. Azzal fenyegetőztek, hogy hatályba lépése esetén korlátozni fogják az ausztrál felhasználók számára a szolgáltatásaikat. A Google kilátásba helyezte, hogy megszünteti a keresőmotorjához való hozzáférést Ausztráliában, a Facebook pedig azzal fenyegetőzött, hogy megfosztja az ausztrál felhasználókat attól a lehetőségtől, hogy külföldi és helyi híreket osszanak meg a Facebook-oldalaikon. Scott Morrison közölte, hogy a kormánya nem fog reagálni az effajta fenyegetésekre, és emlékeztette az internetes vállalatokat, hogy Ausztráliában a kormány hoz döntéseket.
Korábban más országok, köztük Franciaország és Spanyolország is hasztalanul próbálkoztak hasonló módon az internetes óriások megregulázásával.
Eközben a nagy technológiai cégek is igyekeznek előre menekülni. A napokban írtunk a Facebook új kezdeményezéséről, amely keretében az Egyesült Királyságban megosztja a bevételeket az együttműködő kiadókkal, amelyek tartalmat biztosítanak a felhasználóknak.