13p

Nemrég megjelent egy 144 oldalas német nyelvű tanulmány arról szól, hogyan csalta tőrbe a médiát a Google, amely egyben mecénási szerepben tűnik fel. A tanulmány alapját 25 német médiavezetővel és digitális médiával foglalkozó újságíróval készített anonim interjún, a Google Digital News Initiative (DNI) 2015 és 2019 között finanszírozott 645 projektje adatainak elemzése, valamint a német kiadók által használt Google eszközök elemzése szolgáltatja. A tanulmány szerzői Ingo Dachwitz és Alexander Fanta, utóbbi 2017-ben a Google támogatásával tanulhatott és taníthatott Oxfordban.

Medienmäzen Google - Wie der Datenkonzern den Journalismus umgarnt címet viselő tanulmány leírja, hogyan csatornázott be 2013 óta a Google több mint 200 millió eurónyi készpénznyi „ajándékot” az európai médiatársaságoknak. Ám ez idő alatt a techóriás ellenállt a politika azon erőfeszítéseinek, hogy megossza a hirdetési bevételeit a nehezebb helyzetben lévő kiadóvállalatokkal.

A Google első, 60 millió eurós pályázati alapját 2013-ban Franciaországban hozták létre, hogy lecsendesítsék a digitális hirdetésekre „Google-adót” követelő kiadókat. A pályázat pedig mintául szolgált a jövőre nézvést, ahogy a tanulmány a Google News Initiative létrejöttének elemzésén keresztül ezt megmutatja, áll az angol nyelvű vezetői összefoglalóban.

A Google (most már Alphabet néven futó anyavállalat) 2013 óta összesen 3 különböző alapot hozott létre az újságírást, a kiadókat megsegítendő. A 2013-15 között, Franciaországban elérhető FINP tehát 60 millió eurós volt, a 2015-19 között az euópai kiadók számára elérhető DNI 150 milliós, míg a jelenleg az egész világra kiterjedő Google News Initiative nagyjából 263 millió euróra van tervezve.

A Google három nagy projektje (Forrás: Medienmäzen Google - Wie der Datenkonzern den Journalismus umgarnt))
A Google három nagy projektje (Forrás: Medienmäzen Google - Wie der Datenkonzern den Journalismus umgarnt))

A "nagylelkű" projektek nagyságrendjét érzékeltetendő álljon itt pár adat.

  • Az Alphabet 2020. harmadik negyedévében 46,2 milliárd dolláros árbevételre tett szert, miközben a forgalmának oroszánrészét adó hirdetési bevételei a tavalyi évhez képest ugyanebben az időszakban 10 százalékkal nőttek. 
  • A techmammut által közel 8 év alatt elköltött 473 millió euró nagyjából 175 milliárd forintnak felel meg, ami kevesebb, mint a 2019-es 245 milliárd forintra rúgó magyar méditorta összege, és még az idei, válságos évre becsült 189 milliárdnál is kevesebb.
  • A fentiekből következik, hogy csak a magyar médiaipar 56 milliárd forint bevételtől esik el ebben az évben. A nemzetközi helyzet sem jobb, ahogy erről korábban írtunk.
  • A Facebook még szűkmarkúbb: a koronavírus járvány miatt tavasszal összesen 3 millió eurós pályázati alapot nyitott európai újságírók és kiadók számára. Akkor arról beszéltek, lesz következő forduló is, ám hiába volt a nagy bajba kerülő kiadók érdeklődése elsöprő (lapunk is pályázott), a 2. forduló azóta is várat magára.
  • A Facebook idei harmadik negyedéves hirdetési bevétele 20 százalékkal nőtt: 21,5 milliárd dollárra.
  • Mindeközben a New York Times a negyedik negyedévben a hirdetési bevételek 30 százalékos csökkenésére számít, amit csak a digitális előfizetésből származó bevételek 35 százalékos várt növekedése tudna ellensúlyozni.

A kutatást a Google európai hírdivíziójának két kulcsemberével készített interjúk, valamint a Google újságírással kapcsolatos kezdeményezéseinek létrejöttével kapcsolatos adatok mélyelemzései egészítik ki.

A kutatás főbb megállapításai 

A Google által 2015 és 2019 között a médiának adott pénz oroszlánrésze régóta működő nyugat-európai kiadókhoz került. A Digital News Initiative által finanszírozott projektek 70 százaléka magántulajdonú kiadókhoz vándorolt, a támogatásoknak csupán 9 százaléka jutott nonprofit vagy közszolgálati médiavállalatoknak, a maradékból pedig kutatóintézeteknek, magánszemélyeknek és nem újságírással foglalkozó média startupoknak juttattak pénzt.

Így jutott Magyaországon támogatáshoz az Index.hu, a 444.hu, az azóta megszüntetett Népszabadság, a Népszava, de nevezetes baki volt, hogy a kormánypropagandát folytató origo.hu-nak is odaítéltek támogatást. A programban összesen 18 magyar projekt kapott 2,6 millió euró (nagyjából 900 millió forint) támogatást, ami átlagosan 144 444 eurót (nagyjából 50 millió forintot) jelentett

A Google Digital News Initiative támogatásai országok szerint (Forrás: Google)
A Google Digital News Initiative támogatásai országok szerint (Forrás: Google)

Ám ahogy a tanumányból kiderül ezek az eredeti program aprópénzéhez képest is csak fillérek voltak: a támogatások túlnyomó része az amúgy is gazdagabb és jobb helyzetben levő nyugat- és dél-európai országok kiadóinak jutott, Lengyelország az egyetlen kivétel (de jellemzően ott nem a nagyobb, hanem inkább a közepes - 300 ezer és egymillió euró közti - projekteket támogatta a Google):
 

A Google Digital News Initiative támogatásai országok szerinti bontásban (Forrás: Medienmäzen Google)
A Google Digital News Initiative támogatásai országok szerinti bontásban (Forrás: Medienmäzen Google)

A támogatott vállalatok átlagos alapítási éve 1996, ami jól mutatja, hogy a Google már régebb óta működő vállalatokat preferál, ami egyébként önmagában nem baj, hiszen a támogatásnak az is célja, hogy a donációval az adott kiadó fenntartható(bb) működést alakíthasson ki, és egy régebb óta működő cég esetén erre a múltbéli működés nagyobb biztosítékkal szolgálhat. (A vállalat azt állítja, hogy a támogatásokról szakértők és iparági vezetők döntenek a News Initiative igazgatóságában, de a cég határozza meg, kik ülnek az igazgatóságban.)

Bár a Google által a média számára adott finanszírozások nem átláthatóak, a tanulmány, és a kiadók vezetőivel készített interjúk azt mutatják, hogy a legtöbben szkeptikusak voltak a Google szándékait illetően, valamint a meginterjúvoltak közül jónéhányan PR-fogásnak tekintették az egészet, de az is igaz, hogy a pénzt gyakran kulcsfontosságú innovációs projektekre költötték. „És bizony másként ezt nem tehettük volna meg, mert nem engedhetjük meg magunknak”, fejtette ki az egyik vezető.

Google-hoz láncolt média?

Míg a Google pénzeinek nagy része a kiadóvállalatok projektjeire megy el, a vállalat olyan rendezvényeket is támogat, mint a Global Investigative Journalism Conference, sőt a Google News Initiative keretében saját konferenciákat is szervez, valamint évente egy alkalommal egy exkluzív eseményt Google Newsgeist csúcstalálkozó címen. A Google emellett az újságírók és hírszerkesztőségi fejlesztők tanulmányait és képzéseit is támogatja. A meginterjúvoltak azt válaszolták, hogy ezek a támogatások egyfajta közösségépítést is jelentenek a Google részéről. És bár sokak szerint ez teret engedett a Google-lal folytatott vitáknak is, de ezzel együtt a Google „megjelent a tárgyalóasztalnál”, még a német kiadók közti vitákon is. És míg több menedzser és újságíró megbízhatóbb és konstruktívabb beszélgetőtársnak tartja a vállalatot, mint a Facebook-ot, mégis számos interjúalany látványosan nem volt hajlandó partnernek nevezni a Google-t, bár a vállalat ezt a kifejezést használja a kiadókra.

A tanulmány része volt egy 22 német kiadó körében végzett nem reprezentatív kutatás is, amely azt mutatta, hogy egyre nagyobb arányban támaszkodnak a Google eszközeire a terjesztésben és a tartalom létrehozásában, de még annak pénzzé tételében is. 22 kiadóból 18 például azt mondta, hogy olyan Google eszközökre támaszkodnak, mint pl. az Analytics, a Tag Manager és a Search Console, hogy mérjék és irányítsák a tartalom terjesztését és 15-en azt mondták, hogy a Google AdSense vagy az AdX eszközöket használják hirdetési bevételek növelésére. Sőt, a Google már az előfizetésék menedzselésére is kínál megoldást a kiadók számára.

Mindazonáltal az interjúkban több menedzser tanúsított bizonyosfajta szkepticizmust az olyan új termékekkel kapcsolatosan, mint a fentebb említett Google Subscribe.

“Mi megpróbáljuk elkerülni azt, hogy valaki más termékévé váljunk”, mondta egy interjúalany. Többen is voltak, akik a „frenemy” kifejezést használták a Google-lal való kapcsolatuk jellemzésére, aminek jelentése félig barát, félig versenytárs.

A lényeg az, hogy a kiadók ezer szálon kénytelenek ezekben az esetekben kötődni a technológiai óriáshoz, ami rendkívüli mértékben kiszolgáltatottá teszi, teheti a médiacégeket egyetlen "partnerükhöz" - vonható le a fentiekből adódó logikus következtetés.

A megkérdezettek közül mind a vezetők, mind az újságírók kiemelték, hogy nem volt a Google vagy közvetítői részéről kísérlet a szerkesztőségi döntések befolyásolására, de több újságíró is az öncezúrától való félelméről beszélt a Google-lal való egyre kiterjedtebb együttműködés során. Az egyik interjúalany a kutyáknál tapasztalható harapás gátláshoz hasonlította a helyzetet. Egy másik pedig azt mondta, hogy a pénz segített az újságírói körökben a perspektíva elmozdításában egy barátságosabb hozzáállás felé a technológiai óriáscéggel szemben.

A Google a médiatámogatási projektjeit lobbitevékenységre használta az EU-s szerzői jogvédelmi reform és az adatvédelmi vitákban. Az ehhez a tanulmányhoz készített egyik interjúban a Google elismerte, hogy ő maga segített létrehozni egy kiadói érdekvédelmi szervezetet (European Innovative Media Publishers), amely a szerzői jogvédelmi irányelv későbbi kiegészítése ellen foglalt állást. Mindemellett a Google arra is használta a médiavállalatoknak nyújtott önkéntes segítségét, hogy azok az Európai Bizottság zárt ajtók mögött folyó vitáiban napirendre kerüljenek, ahogy ezt a tanulmányhoz az információhoz való hozzáférés szabadsága értelmében kért dokumentumok világosan mutatják.

Bár a tanulmány főleg az európai médiának szóló, tavaly véget ért Digital News Initiative programra fókuszál, de tartalmaz megállapításokat a globális Google News Initiative programmal kapcsolatosan is, amely azóta lépett a Google csak Európára összpontosító programja helyébe. Míg azonban a GNI csak korlátozottan támogatja a médiavállalatok innovációs projektjeinek támogatását, ám ugyanekkor jóval erőteljesebb hangsúlyt helyez a Google szolgáltatásainak promóciójára. A tanulmányhoz az adatok gyűjtésének 2020. közepi lezárása óta a Google 3 milliárd dolláros alapot jelentett be, amely egy Google News Showcase elnevezésű licenszprogramon keresztül fizet majd a kiadóknak. A kifizetések a hírek szerint Németországban, Ausztráliában és Brazíliában kezdődnek majd és a jelentések szerint egy szerződéses rendelkezést is tartalmaznak, amely lehetővé teszi a Google számára, hogy felmondja a szerződést, ha a kiadó részt vesz egy, a vállalat elleni jogi keresetben vagy panasztételben.

A DNI-ről egyébként pont a héten tett közzé beszámolót a Google. A főbb megállapításokat egy táblázatban is közzétették:
 

A Google Digital News Initiative támogatásai témakörök szerint (Forrás: Google)
A Google Digital News Initiative támogatásai témakörök szerint (Forrás: Google)


A cég tájékoztatója szerint a legkevesebb támogatást a bevételek növelését célzó projektek kapták, míg a legtöbbet új technológiákkal való kísérletezésre nyerték el a pályázók. A helyi hírekkel kapcsolatos nyertes pályázatok és a téves információkkal való küzdelemre 15, illetve 21 százaléknyi győztes projekt jutott.

A Google válasza alapján DNI programra 2015 és 2019 között végül több mint 5000 pályázat érkezett, amelyből végül 662 projekt nyert támogatást 140,6 millió euró értékben. A támogatásokat főleg adat és automatizálási projekteknek ítélték (38% - 251 pályázat, 54 millió euró), a második legtöbb pénzt pedig főleg tesztelésre, fejlesztésre kapták a kiadók, olyan új formátumokkal való kísérletezésre, mint a hanganyagok különböző formái vagy a virtuális valóság. Erre 141 projekt kapott pénzt mintegy 31,5 miillió euró értékben, ami a teljes összeg több mint ötöde (22%) volt.

A harmadik legnagyobb támogatási csoport volt csak az alternatív bevételi források szerzésére irányuló projektek finanszírozása. ennek keretében 88 pályázat nyert, összesen 22,5 millió eurót, ami a teljes összeg 16 százaléka. Ennek keretében nyert a szlovákiai Dennik N 330 ezer eurót egy olyan szoftver kifejlesztésére, amely az előfizetők magatartását elemezve figyelmezteti a kiadót, ha úgy érzékeli, hogy az olvasó hamarosan lemondhatja előfizetését. A 2014-ben induló lap épp most októberben érte el a 60 ezer előfizetőt.

Nem a Google pályázataihoz tartozik, de a New York Times online előfizetési rekodokat dönt éppen a napokban. Ahogy a media1 írja, a lapot kiadó vállalat harmadik negyedéves jelentése szerint a digitális előfizetésekből származó bevételek most először meghaladták a nyomtatott újság előfizetőitől befolyó pénzeket. A kiadó pénzügyi beszámolója szerint 393 ezer új digitális előfizetőt tudott szerezni a negyedév során, amelyből 275 ezren fizettek elő magára a hírszolgáltatásra, míg a maradék előfizetői tábor olyan szolgáltatásokra fizetett mint játékokgasztroreceptek és különböző audio szolgáltatások.
 

A Google Digital News Initiative támogatásai típusok szerint (Forrás: Medienmäzen Google)
A Google Digital News Initiative támogatásai típusok szerint (Forrás: Medienmäzen Google)

A Google által utólag is hangsúlyozott elbírálási kritériumok a következők voltak:

  • A beadott pályázat hatása a média ökoszisztémájára;
  • Mennyire innovatív és mennyire használja a technológiát;
  • Megvalósíthatósága.

Mit mondanak a tanulmány szerzői?

“A tanulmányunkból kiderül, hogy a Google arra használta az ajándékait, hogy lecsillapítsa az európai kiadókat, akik sokáig a legelszántabb szakpolitikai ellenfelei voltak. A Google médiafinanszírozása távol áll a felebaráti szeretettől – inkább egy legyőzött ellenfél kifizetése.”

“A Google szolgáltatásai és ökoszisztémája egy olyan operációs rendszert hozott létre az újságírás számára, amelyre a médiavállalatok egyre nagyobb mértékben támaszkodnak. Nem világos még egyelőre, mit jelent majd a médiapluralizmus számára, ha a teljes iparágat egyetlen szereplő uralja - a Google.”

“A konferenciák és tanulmányok támogatása miatt a Google nem egy önéletrajzba került be számtalan leendő újságíró és média innovátor esetében. Ez segített abban, hogy pozitív képet fessenek a vállalatról, mint újságírók barátjáról, de vajon a Google és az médiaipar közötti barátságos kapcsolatok segítenek tompítani az újságírás , mint például az adatvédelem, a tiltakozó munkavállalók vagy a techmammut amerikai titkosszolgálatokhoz és a hadsereghez fűződő kapcsolatai?”

Végezetül álljon itt a CEU által készített videó, amely segít közérthetően és röviden elmagyarázni, hogy miért van bajban ma az újságírás, miért fontos ez, mi a felelőssége ebben a tech cégeknek, és miért az előfizetés jelenti a legbiztosabb és legjobb támogatási formát:

A tanulmányt az Otto Brenner alapítvány és a Német Szakszervezeti Unió (DGB) támogatta. 2020. október 26-án jelent meg német nyelven, majd később angolul is.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Verseny nélkül kapta meg a Mol a BME-t fenntartó céget
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:04
Versenyeztetés nélkül adják el a Molnak a Műegyetemet fenntartó céget, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.
Vállalat Nem panaszkodhat a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 19:40
Jól sikerült a tőzsdei cég negyedéve.
Vállalat Milliárdokat fizet ki osztalékként a Magyar Telekom leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 14:41
Pénz áll a házhoz.
Vállalat Több ezer embert rúg ki a Volvo
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 15:45
Túl sok a bizonytalanság.
Vállalat Pontot tett a nagy akvizíciója végére a Waberer’s, de itt nem áll meg
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 12:38
A Pannon-Busz-Rent tranzakciója lezárása után keresi a terjeszkedési lehetőségeket, a logisztikai, a raktározási és személyszállítási piacon is.
Vállalat Nagy bejelentést tett az egyik hazai tőzsdei cég
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:51
Innovatív elektromos autómárkával erősíti pozícióit az AutoWallis Közép- és Kelet-Európában.
Vállalat A kockázat csökkenthető, de a legjobb, ha egyáltalán nem dohányzunk
Natív tartalom | 2025. május 26. 10:31
Május 31-e a Dohányzásmentes Világnap. Ezen a napon a világ számos országában felhívják a figyelmet a dohányzás káros hatásaira, a megelőzés és a leszokás fontosságára. A szakmai és társadalmi üzenet egyértelmű: a dohányzás minden formája káros, a legjobb megoldás az, ha el sem kezdjük, vagy ha már dohányzunk, akkor mielőbb letesszük a cigarettát. Ugyanakkor azok a felnőttek, akik a figyelmeztetések ellenére is folytatják a dohányzást, ma már tájékozódhatnak az ártalomcsökkentésről.
Vállalat Váratlan lépésre készül az Audi Győrben
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 16:47
Németországban is gyártják majd a Q3-asokat.
Vállalat Nagy hírt kapott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 15:06
Megerősítették a besorolást.
Vállalat Összefog az Mol és az MVM
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 12:04
A két energiavállalat az olajporondon fűzi szorosabbra az együttműködést. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG