Az Egyesült Királyságban a Facebook elindítja a közösségi oldalon belül elérhető Facebook News nevű alkalmazását, amely a tervek szerint több száz országos és helyi lap tartalmát kínálja majd. A felhasználók a tartalom igen széles palettájával találkozhatnak majd, hiszen sok más lap mellett a The Economist, a The Guardian, vagy éppen a Daily Mail anyagai is elérhetők lesznek. Eddig a News alkalmazás csak az Egyesült Államokban volt elérhető, a napvilágot látott információk szerint az új helyi verzió is elérhető lesz mind Android, mind IOS platformon is.
A nagy internetes szolgáltatók és az újságok kiadóinak kapcsolatában a Facebook News több szempontból is új fejezetet nyithat. Az új közönség révén több hirdetési és előfizetési lehetőséget kínál a kiadóknak. Emellett a Facebook fizet a kiadóknak a tartalmukért. Ez utóbbi az a pont, amit eddig a technológiai óriások - legyen szó a Google-ről, az Apple-ről vagy a Facebookról - igyekeztek elkerülni.
A várakozások szerint az üzlet sokmillió font bevétellel kecsegtet a vezető kiadók számára. A pénz különösen jól jön, hiszen az internetes óriások (Google, Facebook) óriási összegeket hasítanak ki a reklámpiacból, ezt a bajt pedig tavaly tetézte a koronavírus járvány, amely tovább apasztotta a kiadók reklámbevételeit, de a nyomtatott lapok esetében az előfizetők száma is sok esetben csökkent.
A Facebook helyi vezetője, Jesper Doub azt közölte, hogy folyamatosan állapodnak meg újabb és újabb médiavállalatokkal. Korábban már megnyerték a projekthez a The Economist, a The Guardian, a The Independent, az STV és az Archant, az Iliffe, a JPI Media, a Midlands News Association és a Reach helyi híroldalait, továbbá olyan szórakoztató magazinokat, mint a GQ, a Cosmopolitan, a Glamour vagy a Vogue. Mellettük most újabb nagyágyúk csatlakoznak, a Facebook Newshoz, így a Channel 4 News, a Daily Mail Group, a DC Thomson, a Financial Times, a Sky News és a Telegraph Media Group tartalmai is elérhetők lesznek.
A cég szerint a Facebook News segítségével a felhasználók az érdeklődésükre személyre szabott hírek mellett láthatják a nap legfrissebb címeit és történeteit. A közösségi média vezetői azt is hangsúlyozták, hogy tematikus válogatások is lesznek, így például a koronavírus-járványról, ahol az eredeti és hiteles anyagokat emelik majd ki.
Ez a kezdeményezés azért érdekes, mert a Facebook úgy tűnik, igyekszik előremenekülni. A nagy technológiai vállalatok ugyanis egyre komolyabb nyomás alatt vannak, mert miközben sokat köszönhetnek a hagyományos médiavállalatoknak és óriási pénzeket keresnek részben az ő tartalmaikkal, ezen nem akarnak osztozni. Ugyanakkor ezek miatt sok kisebb médium sodródott a megszűnés szélére. Így tehát ha ezeket levegőhöz juttatják, az akár a techcégek számára is előnyös lehetnek, ők viszont ezt nem feltételen gondolják így.
Laptársunk, az mfor.hu a napokban írt arról, hogy az ausztrál kormány tavalyi javaslata szerint fizetnie kellene a Google-nak és a Facebooknak azért, hogy használhassák a kiadók által előállított tartalmakat. A Google viszont ezt annyira mereven elutasítja, hogy válaszul az ausztrál kormány kezdeményezésére most azzal fenyegetőzik, hogy amennyiben a javaslatot elfogadnák, bezárja a helyi keresőjét.
Nagy kérdés persze, hogy az együttműködés helyetti erőfitogtatással mire jutnak a vállalatok, Az ausztrál kormány törvényjavaslata ugyanis illeszkedik a Big Tech cégekre nehezedő nyomásgyakorlás folyamatába: mind az Egyesült Államok, mind az Európai Unió konkrét lépéseket tesz a technológiai óriások piaci dominanciájának megfékezésére.
Igaz a Google is indított egy olyan applikációt, amelynek keretében a befolyó pénzeket megosztja a kiadókkal. A tavaly ősszel indított Google News Showcase a társaság szerint 3 év alatt 1 milliárd dollárt juttathat vissza az újságoknak, médiavállalatoknak. Ez elsőre ugyan jól hangzik, de figyelembe véve, hogy a Google-nek tavaly csak hirdetési bevételekből éves szinten 130 milliárdos bevétele származik, az abból visszajuttatott évi 330 millió dollár megmosolyogtatónak tűnik. Ez ugyanis a Google bevételének 0,2 százalékát, a negyedéves nyereségének 2 százalékát jelenti, miközben a bevételek érdemleges részét a kiadók által előállított tartalmakra való keresések, vagy a médiacégek oldalain futó hirdetések generálják.