5p
A karácsony volt eddig az év legforgalmasabb időszaka a boltok számára, ezt azonban lassan átveszi az Amerikából bekúszott Black Friday, az online vásárlás világnapja. Ma már 10-ből 9 ember ismeri az akciót - derült ki a CIB Bank reprezentatív kutatásából. A boltok számára ez a nap hozhatja az éves forgalom negyedét. De mire szórunk el több milliárd forintot egyetlen nap alatt?

Komoly várakozások övezik a pénteket, hiszen ezen a napon tartják a Black Friday-t, vagyis a globális költekezés ünnepét. A webáruházak ilyenkor rendkívüli ajánlatokkal várják az érdeklődőket, akikből akad is szép számmal: a ShopAlike számítása szerint tavaly 2,1 millió magyar vett részt a költekezésben, és amennyiben a trend folytatódik, úgy idén még ennél is többen, 3,3 millióan intézhetik el a karácsonyi bevásárlás nagyját, ezt közölte a cég a Privátbankár.hu-val. Ráadásul nem csak online, de offline is nagy sikere van az ünnepnek, a tavalyi 2,1 millió vásárlónak majdnem a fele (800 ezer fő) ténylegesen el is látogatott az akciót kínáló boltba.

Karácsonykor egyébként is könnyebben nyúlunk a zsebünkbe. A GKI és az Árkosár közös felmérése arra számít, hogy idén mintegy 25-30 milliárd forint forgalmat bonyolíthatnak a webshopok egyetlen nap alatt. Az akcióban gyakorlatilag mindenféle termékre találunk példát, a legtöbb azonban az elektronikai eszközökből, a ruhákból és a bútorokból fogy ezen a napon.

Milliárdok cipőre és könyvre

A Black Friday forgalomra gyakorolt pozitív hatásait tükrözik a CIB Bank saját, tavalyi statisztikái is: ezen az egy napon a napi online forgalom több mint háromszorosára ugrott és elérte a 234,2 millió forintot a pénzintézetnél. A napi tranzakciószámra és az átlagos kosárértékre is kedvező hatást gyakorol az akció: a 2016-os Black Friday során 19,7 ezer darab online vásárlás valósult meg a bank rendszerén keresztül, ami 2,5-szer több mint egy átlagos napnál. A bank arra számít, hogy idén akár háromszorosára is nőhet a forgalom egyetlen nap alatt.

Érdekesség, hogy a vásárlói kosár mérete is nőtt az évek során: tavaly átlagosan 11 837 forintot, a megelőző évhez képest 27 százalékkal költöttek többet az akcióban részvevő vásárlók. Ez a webshopok árbevételén is látszik: a tranzakciók száma majdnem kétszeresére (42,2 százalékkal) nőtt, és egyetlen nap alatt a teljes árbevétel negyedét érték el.

Honnan ered az ünnep?A Black Friday ererdetileg egy amerikai ünnep, amelyet a hálaadás utáni első pénteken tartanak, eredetéről azonban megoszlanak a vélemények. Egyesek a kereskedők azon hagyományára vezetik vissza, mely szerint a főkönyveikbe pirossal jegyezték fel veszteségeiket, és feketével a nyereségeiket. Ez a nap jelentette az ünnepi időszak kezdetét, amikor a vásárlók végre újra költekezni kezdtek. De a leghitelesebb verzió az 50-es évekig nyúlik vissza, mikor Philadelphia város rendőrsége a dugók és a boltok előtt kígyózó hosszú sorok miatt Black Friday-nek nevezte el a hálaadás utáni pénteket.

Most intézzük a karácsonyt?

Ami azt illeti, egész pontosan így van. A CIB felmérése szerint ezt alátámasztja az is, hogy ma a 18-59 éves korosztály 89 százaléka rendelkezik valamilyen szintű ismerettel a Fekete Péntekről. Az átlagnál kissé magasabb ugyanakkor a kezdeményezés ismertsége a 18-30 éves korosztály és a férfiak körében, és alacsonyabb az idősebbeknél. A vásárlás célját tekintve többen a nők közül ilyenkor már a karácsonyra készülnek, a megkérdezettek 31 százaléka – ezen belül a nők 42 százaléka – nyilatkozott úgy, hogy a vásárlásai már ilyen célt is szolgálnak.

A legtöbb válaszadó háztartási gépet tervez vásárolni ezen a napon – ezeket a megkérdezettek 47 százaléka említette –, majd a szórakoztató elektronikai cikkek (42 százalék) és a számítástechnikai eszközök (37 százalék) következnek, ezeket főleg a férfiak vásárolják. A nők jellemzően inkább ruhát, játékot, cipőt vásárolnak. A karácsonyi vásárlás mellett a háztartás számára fontos eszköz megvásárlása a leggyakoribb ok ezen az akciós napon történő vásárlásnál.

A fiatalok biztonságosnak tartják az internetes fizetést

A felmérés szerint az akcióban résztvevők döntő többsége az interneten vásárol: a megkérdezettek 86 százaléka nyilatkozott úgy a felmérés során, hogy már élt az online vásárlás eszközével a Black Friday akcióban, miközben a fizikai üzleteket felkeresők aránya 24 százalék. A megkérdezettek nagy része, 61 százaléka biztonságosnak tartja az online vásárlást, a 18-30 év közötti korosztálynál ez az arány még magasabb, 70 százalékuk tartja biztonságosnak a vásárlásnak ezt a módját.

Megrendeltük – de hogyan vesszük át?

Az átvétel szempontjából is történtek változások a vásárlói preferenciákban. A webshopok egyébként nem csak különleges akciókkal, de egyéb ajándékokkal, például később felhasználható kuponokkal vagy ingyenes házhozszállítással próbálják a vásárlókat a maguk boltjába csábítani. A futárszolgálatok mellett azonban egyre népszerűbb a Pick Pack Pontokon való átvétel, sőt: a HG Media felmérése azt javasolja, hogy inkább átvételi pontokra kérjük a megrendelést, a csomagküldő szektort sújtó emberhiány miatt ugyanis történhetnek fennakadások a hirtelen dömpingben, mint ahogy tavaly a postánál történt Karácsonykor, erről korábban itt írtunk bővebben a Privátbankár.hu-n. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Érdekes jóslat jelent meg Lidlről, a Tescóról és a többi boltláncról
Buksza blog | 2023. november 29. 16:04
A legnagyobb boltláncok - köztük a Tesco és a Lidl - a piaci súlyuknál fogva fordulatot hozhatnának a húsfogyasztásban és ezzel a környezetvédelemben néhány éven belül.
Vásárló Erre vártak az autósok: péntektől csökken a benzin ára
Privátbankár.hu | 2023. november 29. 11:01
577 forintot kell majd fizetni egy literért.
Vásárló Mennyiért lehet bevásárolni a magyar diszkontokban? Itt a Privátbankár Diszkont Árkosár legfrissebb felmérése
Csernátony Csaba | 2023. november 27. 05:42
Tartották magukat novemberben is a diszkontláncok, a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára alig változott októberhez képest. Tehát a drágulás elmaradt, igaz, egyelőre várni kell az árak csökkenésére is.
Vásárló Itt a fordulat: vesztésre állnak a boltok online riválisai
Buksza blog | 2023. november 24. 09:31
Rossz idők járnak az online élelmiszer-forgalmazó cégekre: a járvány alatt felfutó elektronikus vásárlás után egyre inkább visszatértek a vevők a fizikai boltokba. Az Egyesült Államokban például az élelmiszerek mintegy 11 százaléka talál gazdára az interneten. Magyarországon is hasonló a helyzet: itt az elszálló árak miatt tértek vissza sokan a boltokba.
Vásárló Jönnek az új "árcímkék", érdemes tisztában lenni a boltok bűvésztrükkjeivel!
Buksza blog | 2023. november 22. 11:20
Az elmúlt évben nagyon árérzékennyé váltak a vásárlók, ezért kulcskérdés lett az árazás. A következő évben tovább folyhat a vásárlók „elbűvölése” a jó ármeghatározással.
Vásárló Komfortos otthon, kisebb környezethasználat
PR | 2023. november 21. 09:05
A napi közlekedés mellett az otthon, a háztartás működése a legnagyobb környezethasználat egy átlagember életében. Fűtünk, világítunk, háztartási gépeket üzemeltetünk – mindez jelentős energiafogyasztással és ökológiai lábnyommal jár. A fejlett országokban, így Magyarországon is egyre nagyobb teret nyernek az ún. intelligens otthonok, amelyek úgy képesek növelni a mindennapok komfortját, hogy közben egyszerre csökkentik a lakhatáshoz kapcsolódó negatív környezeti hatásokat és fokozzák a mindennapok biztonságát. Íme ezen otthonok legfőbb előnyei!
Vásárló A karikagyűrű divat évről évre változik
Márkázott tartalom | 2023. november 20. 10:16
A házasságkötés egy igen nagy döntés a pár életében, hiszen ezután már hivatalosan is összetartozónak minősülnek. Az összetartozás egyik szimbóluma a karikagyűrű, amit a pár az esküvő alkalmával húz rá egymás ujjára.
Vásárló A víz, mint természetes üzemanyag: így segíti a hidratáltság a hatékony munkavégzést
Márkázott tartalom | 2023. november 19. 09:49
A víz az emberi test legfontosabb üzemanyaga. Alapvető szerepet játszik az életfunkciók működésében, ugyanakkor a megfelelő hidratáltság javítja az agy teljesítményét és segíthet csökkenteni a fáradtságot. Éppen ezért a vízfogyasztás a munka folyamán is nélkülözhetetlen.
Vásárló Pocsék eredmény jött: utolsók között a magyar üzletek
Buksza blog | 2023. november 18. 16:03
Az uniós kiskereskedelmi listán Magyarország a legrosszabbul teljesítő államok között van. Csak Belgium és Szlovénia rendelkezik rosszabb eredménnyel. A spanyolok jelentik a jó példát. 
Vásárló Az Aldi újabb forradalmat indítana, így lehetnek olcsóbbak az élelmiszerek is
Buksza blog | 2023. november 18. 09:09
Olcsóbbá válhatnak alapvető élelmiszerek az Aldi boltjaiban: egy üzletben már munkába állt egy újratöltő állomást, amelyből kimérve, és a csomagolt verzióhoz képest olcsóbban lehet vásárolni. Az állomás ráadásul a környezetnek is jót tesz: heti egy újratöltéssel ugyanis 1,4 milliárd egyszer használatos műanyagtól lehetne elköszönni.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG