5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A karácsony volt eddig az év legforgalmasabb időszaka a boltok számára, ezt azonban lassan átveszi az Amerikából bekúszott Black Friday, az online vásárlás világnapja. Ma már 10-ből 9 ember ismeri az akciót - derült ki a CIB Bank reprezentatív kutatásából. A boltok számára ez a nap hozhatja az éves forgalom negyedét. De mire szórunk el több milliárd forintot egyetlen nap alatt?

Komoly várakozások övezik a pénteket, hiszen ezen a napon tartják a Black Friday-t, vagyis a globális költekezés ünnepét. A webáruházak ilyenkor rendkívüli ajánlatokkal várják az érdeklődőket, akikből akad is szép számmal: a ShopAlike számítása szerint tavaly 2,1 millió magyar vett részt a költekezésben, és amennyiben a trend folytatódik, úgy idén még ennél is többen, 3,3 millióan intézhetik el a karácsonyi bevásárlás nagyját, ezt közölte a cég a Privátbankár.hu-val. Ráadásul nem csak online, de offline is nagy sikere van az ünnepnek, a tavalyi 2,1 millió vásárlónak majdnem a fele (800 ezer fő) ténylegesen el is látogatott az akciót kínáló boltba.

Karácsonykor egyébként is könnyebben nyúlunk a zsebünkbe. A GKI és az Árkosár közös felmérése arra számít, hogy idén mintegy 25-30 milliárd forint forgalmat bonyolíthatnak a webshopok egyetlen nap alatt. Az akcióban gyakorlatilag mindenféle termékre találunk példát, a legtöbb azonban az elektronikai eszközökből, a ruhákból és a bútorokból fogy ezen a napon.

Milliárdok cipőre és könyvre

A Black Friday forgalomra gyakorolt pozitív hatásait tükrözik a CIB Bank saját, tavalyi statisztikái is: ezen az egy napon a napi online forgalom több mint háromszorosára ugrott és elérte a 234,2 millió forintot a pénzintézetnél. A napi tranzakciószámra és az átlagos kosárértékre is kedvező hatást gyakorol az akció: a 2016-os Black Friday során 19,7 ezer darab online vásárlás valósult meg a bank rendszerén keresztül, ami 2,5-szer több mint egy átlagos napnál. A bank arra számít, hogy idén akár háromszorosára is nőhet a forgalom egyetlen nap alatt.

Érdekesség, hogy a vásárlói kosár mérete is nőtt az évek során: tavaly átlagosan 11 837 forintot, a megelőző évhez képest 27 százalékkal költöttek többet az akcióban részvevő vásárlók. Ez a webshopok árbevételén is látszik: a tranzakciók száma majdnem kétszeresére (42,2 százalékkal) nőtt, és egyetlen nap alatt a teljes árbevétel negyedét érték el.

Honnan ered az ünnep?A Black Friday ererdetileg egy amerikai ünnep, amelyet a hálaadás utáni első pénteken tartanak, eredetéről azonban megoszlanak a vélemények. Egyesek a kereskedők azon hagyományára vezetik vissza, mely szerint a főkönyveikbe pirossal jegyezték fel veszteségeiket, és feketével a nyereségeiket. Ez a nap jelentette az ünnepi időszak kezdetét, amikor a vásárlók végre újra költekezni kezdtek. De a leghitelesebb verzió az 50-es évekig nyúlik vissza, mikor Philadelphia város rendőrsége a dugók és a boltok előtt kígyózó hosszú sorok miatt Black Friday-nek nevezte el a hálaadás utáni pénteket.

Most intézzük a karácsonyt?

Ami azt illeti, egész pontosan így van. A CIB felmérése szerint ezt alátámasztja az is, hogy ma a 18-59 éves korosztály 89 százaléka rendelkezik valamilyen szintű ismerettel a Fekete Péntekről. Az átlagnál kissé magasabb ugyanakkor a kezdeményezés ismertsége a 18-30 éves korosztály és a férfiak körében, és alacsonyabb az idősebbeknél. A vásárlás célját tekintve többen a nők közül ilyenkor már a karácsonyra készülnek, a megkérdezettek 31 százaléka – ezen belül a nők 42 százaléka – nyilatkozott úgy, hogy a vásárlásai már ilyen célt is szolgálnak.

A legtöbb válaszadó háztartási gépet tervez vásárolni ezen a napon – ezeket a megkérdezettek 47 százaléka említette –, majd a szórakoztató elektronikai cikkek (42 százalék) és a számítástechnikai eszközök (37 százalék) következnek, ezeket főleg a férfiak vásárolják. A nők jellemzően inkább ruhát, játékot, cipőt vásárolnak. A karácsonyi vásárlás mellett a háztartás számára fontos eszköz megvásárlása a leggyakoribb ok ezen az akciós napon történő vásárlásnál.

A fiatalok biztonságosnak tartják az internetes fizetést

A felmérés szerint az akcióban résztvevők döntő többsége az interneten vásárol: a megkérdezettek 86 százaléka nyilatkozott úgy a felmérés során, hogy már élt az online vásárlás eszközével a Black Friday akcióban, miközben a fizikai üzleteket felkeresők aránya 24 százalék. A megkérdezettek nagy része, 61 százaléka biztonságosnak tartja az online vásárlást, a 18-30 év közötti korosztálynál ez az arány még magasabb, 70 százalékuk tartja biztonságosnak a vásárlásnak ezt a módját.

Megrendeltük – de hogyan vesszük át?

Az átvétel szempontjából is történtek változások a vásárlói preferenciákban. A webshopok egyébként nem csak különleges akciókkal, de egyéb ajándékokkal, például később felhasználható kuponokkal vagy ingyenes házhozszállítással próbálják a vásárlókat a maguk boltjába csábítani. A futárszolgálatok mellett azonban egyre népszerűbb a Pick Pack Pontokon való átvétel, sőt: a HG Media felmérése azt javasolja, hogy inkább átvételi pontokra kérjük a megrendelést, a csomagküldő szektort sújtó emberhiány miatt ugyanis történhetnek fennakadások a hirtelen dömpingben, mint ahogy tavaly a postánál történt Karácsonykor, erről korábban itt írtunk bővebben a Privátbankár.hu-n. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG