5p
A karácsony volt eddig az év legforgalmasabb időszaka a boltok számára, ezt azonban lassan átveszi az Amerikából bekúszott Black Friday, az online vásárlás világnapja. Ma már 10-ből 9 ember ismeri az akciót - derült ki a CIB Bank reprezentatív kutatásából. A boltok számára ez a nap hozhatja az éves forgalom negyedét. De mire szórunk el több milliárd forintot egyetlen nap alatt?

Komoly várakozások övezik a pénteket, hiszen ezen a napon tartják a Black Friday-t, vagyis a globális költekezés ünnepét. A webáruházak ilyenkor rendkívüli ajánlatokkal várják az érdeklődőket, akikből akad is szép számmal: a ShopAlike számítása szerint tavaly 2,1 millió magyar vett részt a költekezésben, és amennyiben a trend folytatódik, úgy idén még ennél is többen, 3,3 millióan intézhetik el a karácsonyi bevásárlás nagyját, ezt közölte a cég a Privátbankár.hu-val. Ráadásul nem csak online, de offline is nagy sikere van az ünnepnek, a tavalyi 2,1 millió vásárlónak majdnem a fele (800 ezer fő) ténylegesen el is látogatott az akciót kínáló boltba.

Karácsonykor egyébként is könnyebben nyúlunk a zsebünkbe. A GKI és az Árkosár közös felmérése arra számít, hogy idén mintegy 25-30 milliárd forint forgalmat bonyolíthatnak a webshopok egyetlen nap alatt. Az akcióban gyakorlatilag mindenféle termékre találunk példát, a legtöbb azonban az elektronikai eszközökből, a ruhákból és a bútorokból fogy ezen a napon.

Milliárdok cipőre és könyvre

A Black Friday forgalomra gyakorolt pozitív hatásait tükrözik a CIB Bank saját, tavalyi statisztikái is: ezen az egy napon a napi online forgalom több mint háromszorosára ugrott és elérte a 234,2 millió forintot a pénzintézetnél. A napi tranzakciószámra és az átlagos kosárértékre is kedvező hatást gyakorol az akció: a 2016-os Black Friday során 19,7 ezer darab online vásárlás valósult meg a bank rendszerén keresztül, ami 2,5-szer több mint egy átlagos napnál. A bank arra számít, hogy idén akár háromszorosára is nőhet a forgalom egyetlen nap alatt.

Érdekesség, hogy a vásárlói kosár mérete is nőtt az évek során: tavaly átlagosan 11 837 forintot, a megelőző évhez képest 27 százalékkal költöttek többet az akcióban részvevő vásárlók. Ez a webshopok árbevételén is látszik: a tranzakciók száma majdnem kétszeresére (42,2 százalékkal) nőtt, és egyetlen nap alatt a teljes árbevétel negyedét érték el.

Honnan ered az ünnep?A Black Friday ererdetileg egy amerikai ünnep, amelyet a hálaadás utáni első pénteken tartanak, eredetéről azonban megoszlanak a vélemények. Egyesek a kereskedők azon hagyományára vezetik vissza, mely szerint a főkönyveikbe pirossal jegyezték fel veszteségeiket, és feketével a nyereségeiket. Ez a nap jelentette az ünnepi időszak kezdetét, amikor a vásárlók végre újra költekezni kezdtek. De a leghitelesebb verzió az 50-es évekig nyúlik vissza, mikor Philadelphia város rendőrsége a dugók és a boltok előtt kígyózó hosszú sorok miatt Black Friday-nek nevezte el a hálaadás utáni pénteket.

Most intézzük a karácsonyt?

Ami azt illeti, egész pontosan így van. A CIB felmérése szerint ezt alátámasztja az is, hogy ma a 18-59 éves korosztály 89 százaléka rendelkezik valamilyen szintű ismerettel a Fekete Péntekről. Az átlagnál kissé magasabb ugyanakkor a kezdeményezés ismertsége a 18-30 éves korosztály és a férfiak körében, és alacsonyabb az idősebbeknél. A vásárlás célját tekintve többen a nők közül ilyenkor már a karácsonyra készülnek, a megkérdezettek 31 százaléka – ezen belül a nők 42 százaléka – nyilatkozott úgy, hogy a vásárlásai már ilyen célt is szolgálnak.

A legtöbb válaszadó háztartási gépet tervez vásárolni ezen a napon – ezeket a megkérdezettek 47 százaléka említette –, majd a szórakoztató elektronikai cikkek (42 százalék) és a számítástechnikai eszközök (37 százalék) következnek, ezeket főleg a férfiak vásárolják. A nők jellemzően inkább ruhát, játékot, cipőt vásárolnak. A karácsonyi vásárlás mellett a háztartás számára fontos eszköz megvásárlása a leggyakoribb ok ezen az akciós napon történő vásárlásnál.

A fiatalok biztonságosnak tartják az internetes fizetést

A felmérés szerint az akcióban résztvevők döntő többsége az interneten vásárol: a megkérdezettek 86 százaléka nyilatkozott úgy a felmérés során, hogy már élt az online vásárlás eszközével a Black Friday akcióban, miközben a fizikai üzleteket felkeresők aránya 24 százalék. A megkérdezettek nagy része, 61 százaléka biztonságosnak tartja az online vásárlást, a 18-30 év közötti korosztálynál ez az arány még magasabb, 70 százalékuk tartja biztonságosnak a vásárlásnak ezt a módját.

Megrendeltük – de hogyan vesszük át?

Az átvétel szempontjából is történtek változások a vásárlói preferenciákban. A webshopok egyébként nem csak különleges akciókkal, de egyéb ajándékokkal, például később felhasználható kuponokkal vagy ingyenes házhozszállítással próbálják a vásárlókat a maguk boltjába csábítani. A futárszolgálatok mellett azonban egyre népszerűbb a Pick Pack Pontokon való átvétel, sőt: a HG Media felmérése azt javasolja, hogy inkább átvételi pontokra kérjük a megrendelést, a csomagküldő szektort sújtó emberhiány miatt ugyanis történhetnek fennakadások a hirtelen dömpingben, mint ahogy tavaly a postánál történt Karácsonykor, erről korábban itt írtunk bővebben a Privátbankár.hu-n. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kinek segíthet a lézeres látásjavítás?
Márkázott tartalom | 2025. június 8. 11:56
Sokak számára a szemüveg és a kontaktlencse már évek óta része a mindennapoknak – hol több, hol kevesebb kellemetlenséget okozva. Pedig létezik egy korszerű, tartós és biztonságos megoldás azok számára, akik szívesen búcsút mondanának ezeknek az eszközöknek. A kérdés csak az, hogy kik élhetnek ezzel a remek lehetőséggel, azaz a lézeres látásjavítással?
Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG