4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A vártnál sokkal kevésbé emelkedő dohánytermékárak okozták a fő inflációs meglepetést a múlt hónapban a londoni elemzők szerint.

Ahogy arról a Privátbankár.hu is beszámolt, októberben 0,9 százalékos volt a tizenkét havi infláció a szeptemberben mért 1,4 százalék után. Az MTI előzetes felmérésébe bevont londoni befektetési és elemzőházak szakértői 1,2-1,4 százalékos előrejelzéseket adtak az októberi inflációra.

A vártnál sokkal kevésbé drágult a cigi

A keddi adatismertetés után a 4cast nevű londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház közgazdászai közölték: számításaik szerint a várt és a tényleges inflációs ütem közötti különbségből 0,2 százalékpontnyi adódik a dohánytermékek árának a várakozásoknál sokkal kisebb emelkedéséből.

A ház elemzői szerint a dohányfélékre megállapított kiskereskedelmi árrés korábbi emelésének átszűrődő hatása a múlt hónapban megszűnt, és már nem valószínű, hogy a későbbiekben ez a hatás ismét megjelenik a fogyasztói árakban.

A 4cast szakértői szerint ez "tartós lefelé ható sokkot" jelent a következő tizenkét hónapra szóló inflációs előrejelzésekre.

Azért az olcsó tankolásról se feledkezzünk meg

Legutóbb 1974 februárjában volt ennél alacsonyabb az éves infláció, a mutató értéke akkor 0,6 százalék volt. Mináry Borbála, a KSH szakértője az MTI-nek az adatközlés után elmondta: az üzemanyagok ára egy hónap alatt 4,7 százalékkal csökkent, ez önmagában 0,4 százalékponttal mérsékelte a fogyasztói árindexet.

A hazai elemzőket meglepte az adat

Év végéig további csökkenést várnak a magyar elemzők, az éves átlagos fogyasztói árindex 1,8 százalék körül alakul, vagyis bőven a 3 százalékos inflációs cél alatt, így marad tere az alapkamat csökkentésének.

Nyeste Orsolya, az Erste Bank Hungary elemzője szerint az élelmiszerek és dohánytermékek árainak alakulása mellett a tartós fogyasztási cikkek és a szolgáltatások árai azt jelezték, hogy a gazdaságban nincs különösebb keresleti inflációs nyomás, ami szintén hozzájárul a dezinflációs folyamathoz. Megjegyezte, hogy a többkörös rezsicsökkentés hatása egész évben hat a mutatóra, illetve míg tavaly ilyenkor komoly élelmiszerár-emelkedéssel szembesültek a fogyasztók, az idén ez a kedvezőbb időjárás és terméseredmények miatt sokkal mérsékeltebb.

3 százalékos alapkamatot látnak

Suppan Gergely, a Takarékbank szenior elemzője szerint a meglepetést leginkább az élelmiszerárak emelkedésének markáns mérséklődése okozhatta, illetve a dohánytermékek árrésének emelése már túlnyomórészt megjelent a fogyasztói árindexben.

Suppan Gergely novemberben az októberihez hasonló, 0,9 százalékos inflációra számít, a háztartási energiaárak további 11,1 százalékos csökkentése decemberre 0,5 százalékra mérsékelheti az inflációt. A nemzetközi dezinflációs trendek szintén az inflációs nyomás további mérséklődését vetítik előre, az európai országokban az infláció szinte kivétel nélkül alulmúlta a várakozásokat - jegyezte meg.

Suppan szerint a jelenlegi árazások alapján a monetáris tanács 3,25 százalékig csökkentheti az alapkamatot, ami megfelel várakozásuknak is, de nem tartja kizártnak, hogy az alapkamat végül 3 százalékra csökken. Az alacsony hazai kamatszint a jövő év végéig fennmaradhat - fűzte hozzá.

Közel a nulla?

Balatoni András, az ING Bank vezető makrogazdasági elemzője kiemelte, hogy ebben az adatban a novemberi rezsicsökkentés hatása még nem látszik, az a decemberi árindexet további 0,8 százalékponttal csökkenti. Az infláció így az év végére nulla százalék közelébe süllyedhet.

Az alacsony áremelkedés a jegybankot további lazításra ösztönözheti, így az irányadó ráta 3 százalék alá süllyedhet az idei év végén vagy a jövő év elején. Az elemző szintén 1,8 százalékos éves átlagos inflációt vár 2013-ra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG