A postás elolvassa az összes levelünket
A rendszeres internet felhasználó nap, mint nap szembesül vele, hogy olyan hirdetésekkel találkozik az interneten, amilyen témák érdeklik. Ez nem véletlen. A Google a G-mailes levelezésünk teljes tartalmát átolvassa, azért, hogy minél célzottabb hirdetéseket jeleníthessen meg számunkra – írja a szakkatalogus.hu az Economistra hivatkozva.
Leveleinkben olyan kulcsszavakat keres, amely alapján meghatározhatja, mi érdekel minket, és ennek alapján rakja elénk a hirdetéseket, akárhol is járunk az interneten. Az sem megoldás, hogy más levelezőszolgáltatót választunk, hiszen a Microsoft, a Yahoo és a legtöbb nagy szolgáltató többé-kevésbé hasonlóan jár el.
Például, ha grillpartit szervezünk és megnézünk egy videót a YouTube-on a grillkészítésről, majd elküldjük a barátainknak szóló meghívót. Ezek után nem meglepő, hogyha az interneten grillezéssel kapcsolatos reklámok jelennek meg úton-útonfélen.
A cél, hogy jó fogyasztók legyünk
A Google a mi személyes információinkat használja fel abból a célból, hogy más cégek fogyasztóivá váljunk. Vajon mit tennénk, ha a postás felbontaná a leveleinket és elolvasná azokat? Majd a leveleink alapján, személyre szóló szórólapokkal tömné tele a postaládánkat. Nem lennénk felháborodva?
Egy közvélemény kutatás szerint a G-mailt felhasználók 71%-ának fogalma sem volt arról, hogy a cég átolvassa a levelezésüket és 88%-uk szerint ennek azonnal véget kell vetni.
De mindez csak a jéghegy csúcsa. A Google adatvédelmi irányelvei között elolvashatjuk, hogy a cég gyűjtheti a telefonhívásaink adatait, hogy kit és mikor hívtunk, és mindezt tárolja is. Azt is rögzíti, hogy milyen weboldalakat nézünk meg és mikor, és ha a Google helyérzékelő szolgáltatásait is igénybe vesszük, akkor azt is tudja és tárolja, hogy mikor és hol tartózkodunk.
A tökéletes hírszerzés
Természetesen a másik internetes óriás a Facebook sem marad el az adatgyűjtésben a Google mögött. Önkéntesen adjuk meg személyes információink döntő hányadát, teljes kapcsolati hálónkat, és azt, hogy mi érdekel bennünket. De a Facebook a saját területein kívül is figyel ránk.
A Technology Review-ban megjelent cikk szerint a Like-gombon keresztül a Facebook követni tudja mely cikkek, zenék tetszenek nekünk. Sőt, tavaly ősz óta már nincs szükség Like gombra sem. A Facebook már képes arra, hogy kövesse online tevékenységünket és adatokat gyűjtsön rólunk, a határain túl is. Természetesen a cél itt is a hirdetők minél pontosabb kiszolgálása, a személyes adataink felhasználásával.
Mindent tudnak rólunk
A DailyMail idézi Eric Schmidtet, a Google volt vezérigazgatóját: ”Tudjuk hol jártál, és azt is, hol vagy most, mindezt a te engedélyeddel. És többé-kevésbé azt is tudjuk, min gondolkodsz”.