1p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma húsz éves az SMS, és bár még mindig nagy népszerűségnek örvend, egyre többen küldenek ingyenes üzeneteket az okostelefonokról. A mobilbankolásnak, a jótékony és politikai célú adományok gyűjtésében még mindig nagy szerepe van.

Éppen húsz éve született az SMS (rövidüzenet-szolgáltatás), amelynek nyomán olyan népszerű lett a szöveges üzenetküldés, hogy egy felmérés szerint a brit fiatalok zöme ma ezen az úton tartja a kapcsolatot a környezetével.

Az SMS életeket mentett, egy új nyelvjárás fejlődött ki belőle, és hatalmas profitot termel a mobilszolgáltatóknak. A The Guardian online évfordulós cikke azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy az adatok szerint a világ SMS-forgalma már túllendült a csúcson, sok országban  visszaesést mutat, az okostelefonokat és táblagépeket használó új generáció inkább az ingyenes szövegküldő alkalmazásokat használja. Benedict Evans, az Enders Analysis elemzője szerint egy csomó szövegküldő szolgáltatás létezik már, ezek között tíz több mint százmillió felhasználóval rendelkezik.

Korábban írtuk, hogy "Boldog karácsonyt" kívánó első szöveges üzenetet 1992. december 3-án küldte a 22 éves brit mérnök, Neil Papworth a számítógépéről egy Orbitel 901-es telefonkészülékre. Választ akkor még nem kaphatott, mivel az akkori mobilok még nem voltak erre alkalmasak. Az első SMS-ezésre használható mobilt 1993-ban a Nokia dobta piacra.

Még életet is mentett az SMS

Eleinte ingyenes volt a szolgáltatás, de csak az azonos szolgáltatóhoz tartozó felhasználók tudtak egymással üzenetet váltani. Egyszer a szó szoros értelmében életmentőnek bizonyult a szolgáltatás: 14 bajba jutott brit turista és egy hegymászó is az SMS-nek köszönhette megmenekülését.

Az SMS villámgyors karriert futott be az üzenetek 160 karakterre korlátozott hosszúsága és a billentyűzet számainak a szövegbe történő beépítése miatt. Az SMS-nyelv elterjedése ugyanakkor a nyelvet féltő idősebb generációkban aggodalmat is ébresztett.

Az okostelefonokról már ingyen sms-ezünk

A világ egyik legelterjedtebb csevegő alkalmazása, a Whatsapp megvételét fontolgatja a világ legnagyobb közösségi oldala, a Facebook, mely így tovább erősítené pozícióit a mobil platformon.
Részletek >>>

Manapság az SMS-szolgáltatók feje mégis jobban főhet, mint a nyelvőröké: az okostelefonok és táblagépek alkalmazásain már ingyen forognak az üzenetek. A finn Sonera mobilhálózat januárban azt jelentette, hogy 2011 karácsonyán már csak 8,5 millió SMS-t küldtek a felhasználók az előző évi 10,9 millió képest. Ez persze korántsem jelenti az SMS végét, hiszen Afrikában és Indiában egyre többen alkalmazzák a szolgáltatást mobil bankolásra, nagy szerepe van a jótékony és politikai célú adományok gyűjtésében.

A szöveges üzenetek száma ma már meghaladja a mobilhívásokét

A brit független piacfelügyelet, az Ofcom friss tanulmányát ismertető The Daily Telegraph online beszámolója szerint a 16-24 éves korosztály 90 százaléka naponta küldött szöveges üzenettel tartja a kapcsolatot barátaival és családjával. Ezzel szemben a megkérdezettek 63 százalék mondta, hogy naponta személyesen beszél szeretteivel, és 67 százalék állította, hogy naponta telefonál velük. A jelentésből az is kiderül, hogy a 12-15 évesek körében a legnagyobb a szöveges üzenet-forgalom: átlag 193 üzenetet küldenek hetente.

James Thicket, az Ofcom kutatási igazgatója szerint a szöveges üzenetküldés forradalmian megváltoztatta a szocializációnk módját. "Kezdetben sokan vélték hiánypótló szolgáltatásnak, ám a szöveges üzenetek száma ma már meghaladja a mobilhívásokét és a személyes találkozásokét, és az Egyesült Királyságban már a leggyakrabban ezen a módon tartják egymással a kapcsolatot az emberek" - fogalmazott.

Mint hozzáfűzte: a mobiltelefon történetében először tapasztalható csökkenés az SMS-küldés terén, azonban a közösségi oldalak és egyéb kommunikációs lehetőségek kihasználása azt mutatja: lehet, hogy kevesebbet SMS-eznek az emberek, de több szöveges üzenetet küldenek, mint valaha.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG