Maga a Facebook-alapító Mark Zuckerberg is elismerte, hogy a mobilpiaccal kapcsolatban volt a cégnek egy pár ballépése, a közösségi oldal elsődleges célja jelenleg, hogy megdöntse azt a "mítoszt", miszerint a Facebook az okostelefonos platformon "nem tud pénzt csinálni".
A postás mindig kétszer csenget, ha Ön otthon van a Facebookon |
Az ugyanakkor tény, hogy a Facebook reklámbevételei idén a várt szint alatt maradtak a tavaszi tőzsdére lépés előtt (a második negyedév már jobb lett, de a cég a tőzsdei bevezetés terheit nyögi, veszteséges jelenleg), elsődlegesen azért, mert a vállalat nem készült fel rá, hogy a userek egyre nagyobb számban már az okostelefonjukról és a tabletjükről valamilyen alkalmazás segítségével jelentkeznek be a közösségi oldalra (ennek megfelelően nem is alakította ki az ehhez optimális hirdetési felületeket). A Facebook bevételei így is 28%-kal nőttek a legutóbbi negyedévben az előző évhez képest, a bevételek 85%-a pedig a hirdetésekből származik.
Az Egyesült Államokban például ma már többen jelentkeznek be valamilyen hordozható eszközről az oldalra, mint a laptopjukról vagy személyi számítógépről. A Facebook pedig még mindig inkább internetes vállalat, mint mobil, fejlesztéseivel is leginkább a böngészős felhasználók igényeit próbálta kielégíteni, miközben a tablet- és mobiltulajdonosokról mintha elfeledkezett volna cég.
Paradigmaváltás: internet helyett mobil!
Fotó: Mark Zuckerberg / Facebook |
A Whatsapp megvételével a Facebook újabb felhasználói bázishoz jutna, az alkalmazást több mint 100 országban használják jelenleg, és plusz bevételi forrást is jelenthet (az iOS-re készült verzió ugyanis nem ingyenes, az androidos verzió is csak az első évben), nem beszélve a csevegő programban rejlő hirdetési lehetőségekről. Ezzel a mobilpiacon is egyre erősebb pozíciókat szerezne a Facebook.
A Facebook áprilisban vette meg a számára egyre nagyobb konkurenciát jelentő mobilos képmegosztó appot, az Instagramot - ez pedig már azt mutatta, a Facebook is érti, paradigmaváltásra van szükség. A programot több mint 30 millióan használják, ez volt a Facebook történetének legnagyobb akvizíciója. Az 1 milliárd dolláros vételár egy részét részvényben fizette ki Zuckerberg, de az üzlet érdekessége az, hogy a Facebook valójában nem a szolgáltatást vagy a technológiát vette meg, hanem a felhasználók miatt csengette ki a rekord összeget. Elindult meghódítani a mobilpiacot, ennek következő bástyája lehet a Whatsapp megvásárlása.