Mi sem bizonyítja jobban, hogy egyetlen amerikai vállalat sem kerülheti el Donald Trump elnök vámjainak következményeit, mint a Walmart esete. Nem kispályás versenyzőről van szó. Ez a cég a hagyományos kiskereskedelem legnagyobbja az Egyesült Államokban, egyben a világ egyik legnagyobb boltlánca.
A CNN leírása szerint a vállalat egyszerűen satuba került az vámháborúban egymásnak feszült amerikai és a kínai kormány között. A pekingi hatóságok a napokban értesítették a Walmartot, hogy vizsgálatot indítottak annak kiderítésére, vajon megpróbálta-e rászorítani kínai beszállítóit áraik csökkentésére. Azt gyanítják ugyanis, hogy így akarja rájuk terhelni az új vámtarifák okozta költségnövekedését. Trump elnöki rendeletekkel két lépcsőben 20 százalékra emelte minden kínai importtermék amerikai behozatalának vámtarifáját. Válaszul az ázsiai ország az amerikai agrártermékek és más árucikkek kínai importjára vetett ki új vámokat.
Fotó: Depositphotos
A kiskereskedők arról számoltak be a CNN riportereinek, hogy kénytelenek lehetnek emiatt emelni termékeik árát, miközben a fogyasztók még mindig küszködnek a viszonylag magas amerikai inflációval. A Bloomberg március elején jelentette, hogy a Walmart árcsökkentésekre kérte kínai beszállítóit az új amerikai vámok ellensúlyozása érdekében. A kínai állami médiában megjelent hírek szerint a pekingi kereskedelmi minisztérium válaszul beszélgetésre hívta a nagyvállalat képviselőit, hogy tisztázzák, mi a helyzet. Jelezte nekik, hogy ha kínai beszállítókon akarják elverni a port, az finoman szólva sértené a korrekt verseny feltételeit és a nemzetközi kereskedelem alapelveit. A kínai tisztviselők hozzátették még, hogy ha a Walmart nem hagyja abba a nyomásgyakorlást, akkor a tettek mezejére lépnek. Bár az ázsiai ország vállalatai szoktak árat csökkenteni az erős verseny miatt, a nagyobb, tartós lefaragást lehetetlenné teszi, hogy hajszálvékony profitrátával dolgoznak.
Ami a pekingi hatóságok lehetőségeit illeti, a Walmartnak van egy kínai áruházlánca is, amelyet bizonyára megszorongathatnának. Ez a vállalkozás száz kínai nagyvárosban működtet áruházakat. Legutóbbi pénzügyi évében 16 százalékkal, 17 milliárd dollárra növelte árbevételét a korábbi üzleti év teljesítményéhez képest.