7p

Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?

Nyilvánvaló, hogy a nemzetközi láncok „szemeinek” követni kell a központ utasításait – de mire eljön az év vége, mindenki megunja a csokimikulásokat, a csilingelést, a csillogást és könyökén jön ki az „All I Want For Christmas is You”. Ez azonban nem számít – a bevétel a lényeg.

Hogy mindennek amerikai történelmi gyökerei vannak, az talán nem ismert a nagyközönség előtt. Az inkább, hogy a nagy kereskedelmi láncok tulajdonosai többnyire amerikaiak és britek, akik globalizálták már ezt az eladási módszert.

Mit tehetünk, ha ki nem állhatjuk a korai karácsonyi láz effektust? Valóban elveszi az ünnep varázsát a korai kezdés? Mert léteznek karácsonyimádók is, akik legszívesebben nyáron se szednék le a fát, míg a józan magyar szokásokat követők szerint minden szezonnak megvan a maga szerepe, ünnepe. És léteznek olyan emberek is, akik teljes mértékben elítélik az ezzel kapcsolatos tradíciókat, és sok esetben magát a sokszor őszintétlen hacacárét is.

A Váci utca Budapesten karácsonyi díszben – bárhogy is forgatjuk, karácsony decemberben az igazi (korábbi felvétel)
A Váci utca Budapesten karácsonyi díszben – bárhogy is forgatjuk, karácsony decemberben az igazi (korábbi felvétel)
Fotó: DepositPhotos.com

Középkori hagyományok

A korai karácsonyi láz izgalmában már hónapokkal előbb elkezdődik a boltok látogatása és a (sokszor haszontalan) termékek beszerzése. De hiszen ez a célja a kereskedőknek, mert minél korábban kezdődik a szezon, annál nagyobb profittal zárhatnak. Az ellenállásnak csak a pénztárca nagysága szab határt – bár az is megesik, hogy az egyébként inkább a szegényebb középrétegbe tartozók sem tudnak ellenállni egy-egy aranygömbnek, pedig a pincében lapul több doboznyi.

Az AI szerint – aki mindent tud – a „korai karácsonyi vásár” kifejezés relatív, hiszen általában november közepén nyitnak ki a nagyobb vásárok, és némelyik január elején zár. A karácsonyi vásárok históriája egészen a középkorig nyúlik vissza, ahol kezdetben élelmiszert, például húst és pékárut árultak. Ma már a kínálat jóval szélesebb, a kézműves termékektől a hagyományos ételekig és italokig – például forralt bor – mindent megtalálhatunk. 

Amerikai történelmi okok

A szakmában bevett holiday creep fogalom azt a kereskedelmi jelenséget takarja, amikor a kereskedők  jóval a hagyományos bevásárlási szezon kezdete előtt ünnepi témájú árucikkeket, dekorációkat árusítanak, megfelelő háttérzenével. Ezt a meghatározást először az 1980-as évek közepén használták, de a jelenség sokkal régebbi.

A tengerentúli kiskereskedők gyakran „aranynegyedként” emlegetik a karácsonyt; vagyis az októbertől decemberig tartó három hónap az a negyedév, amelyben az ágazat a legnagyobb profitot reméli elérni. 

 Az Egyesült Államokban a karácsonyi bevásárlási szezon előrehozatalának történelmi okai vannak: ezek közé tartozott háború idején az ajándékok időben történő postázásának szükségessége, hogy azok eljussanak a tengerentúlon harcoló csapatokhoz. Az USA-ban máig megmaradt ez a szokás, sőt, a többi ünnepre is kiterjedt, legyen szó a Valentin-napról vagy a Mardi Grasról és a Ros Hásánáról. A téli, tavaszi, nyári és őszi áruk reklámozása gyakran az előző szezon közepén kezdődik. 

Tehermentesíteni a munkásokat – és a gyerekeket

Az 1900-as évek elején a karácsonyi bevásárlás még jellemzően decemberben történt, gyakran a karácsony előtti utolsó napokban, sőt 24-én is. Csakhogy Florence Kelley, a Nemzeti Fogyasztók Ligájának titkára 1903-ban egy esszét publikált, amelyben arra szólította fel a vásárlókat, hogy vásároljanak korábban decemberben, hogy így csökkentsék a fő szezonban a kereskedők leterheltségét. Nem az eladások ösztönzése volt tehát akkor a motiváció, hanem inkább a gyári munkások, a fuvarozók és a pult mögött állók – akik között akkor még sok volt a gyerek! – kímélése.

Egy I. világháborús reklám szintén arra ösztönözte az embereket, hogy korán vásároljanak.

1918-ban az amerikai Nemzetvédelmi Tanács is ezt szorgalmazta a háború okozta szállítási problémák és munkaerőhiány enyhítése érdekében.

Mindezt tovább fokozta az 1939-es, 1940-es és 1941-es Franksgiving elnevezésű kampány, amikor Franklin D. Roosevelt elnök egy héttel korábbra hozta a Hálaadás ünnepét, hogy a karácsonyi bevásárlási szezon meghosszabbításával fellendítse a kiskereskedelmi forgalmat.

Az USA állami postahivatala pedig felszólította az amerikaiakat, hogy november 1-jéig küldjék el az összes külföldön harcolónak címzett karácsonyi üdvözlőlapot és ajándékot (1942-ben több millió amerikai katonát küldtek a II. világháborúba). A kéréseknek eleget téve, az amerikaiak már szeptemberben elkezdték a karácsonyi vásárlást.

Megérkezett a Cyber Monday

A Black Friday kifejezés, amely újabban nálunk is része lett a kereskedelmi reklámoknak, eredetileg a Hálaadás napját követő napra és a kapcsolódó akciókra utalt, azt az Egyesült Államokban a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetével társítják. Ehhez kapcsolódik újabban a Cyber ​​Monday kifejezés. Ezt 2005-ben vezették be, miután a kiskereskedők észrevették, hogy a Hálaadás napját követő hétfő az év egyik legnagyobb forgalmú online vásárlási napja.

A 2000-es évek elejére a Lowe's barkácsáruházlánc bevezette azt a stratégiát, hogy október 1-jéig kihelyezi üzleteibe a műfákat és díszeket. Az olyan gigacégek, mint a Walmart , a JC Penney és a Target szintén már októberben polcokra rakják a karácsonyi árukat, míg a Costco már szeptemberben elérhetővé tette a karácsonyi árukat, állítólag a viszonteladók igényeit kielégítve. Egy felmérés szerint az amerikai fogyasztók nagyjából 40 százaléka tervezi, hogy Halloween előtt megkezdi az ünnepi vásárlást.

A multik terjesztették el

Kivétel ez alól az élő karácsonyfák árusítása. Az élő karácsonyfák az USA-ban általában november végén jelennek meg a piacokon. A frissen vágott élő fák általában négy-hat hétig állnak el, ezért nem ajánlott élő fát vásárolni Hálaadás előtt. 

A korai karácsonyi vásárlás szokása tehát Amerikából terjedt el, és mivel a nagy láncok többsége amerikai tulajdonban van, ezt követték világszerte. Mindez erős befolyással bírt a nyugat-európai piacokra is, amelyek szintén nem akartak lemaradni.

Mivel a volt szocialista országok piacán is megjelentek ezek a kereskedelmi multik, bezárult a kör, és mindezt csak tetézte az internet elterjedése.

Léteznek persze olyan áruházak is a világban – mint például a németországi Rothenburgban –, ahol egész évben karácsony van, és „furcsa módon” nemcsak nézelődnek az emberek, hanem vásárolnak is.

Szakaszos bevezetés

Az ausztrál Myer áruház pedig szakaszosan vezeti be a karácsonyt: október közepén karácsonyi díszeket árul, november elején köszönti a Mikulást, december közepére pedig egy teljesen feldíszített üzletet mutat be. Egy kereskedelmi elemzés szerint tavaly az ausztrálok minden eddiginél korábban vásároltak.

Azért hallani néha józanabb hangot is: 2022-ben David Katz, a Randa Apparel & Accessories marketingigazgatója elítélte azt a trendet, hogy a karácsonyt már szeptemberben (!) és októberben nyomatják a kereskedők. Hiszen ha bármikor meg lehet venni ezeket a kellékeket, akkor elvész az évvégi ünnepek varázsa.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG