1p
Megváltoztatta a médiafogyasztást a tabletek térnyerése, használatuk sokkal inkább helyhez kötött, mint amire a szakértők korábban számítottak és minden más eszközénél intenzívebb. De hanyadik képernyő valójában a tablet? Mikor és hol használjuk? Egy friss kutatásból ezekre a kérdésekre kapunk választ, melyek jól megvilágítják azt is, hogy egyáltalán mire jók ezek az eszközök.

A PC-k eladása folyamatosan csökken a tabletek térhódításának köszönhetően és ezzel párhuzamosan a médiafogyasztás minden eddiginél változatosabb. 2012-ben itthon több mint 65 ezer táblagépet adtak el, a teljes hazai állomány pedig átlépte a 150 ezer darabot. Használatuk azonban a vártnál sokkal inkább helyhez kötött, és minden más eszközénél intenzívebb – derült ki egy kutatásából.

Az eNET legfrissebb kutatása a táblagépek használati szokásait vizsgálta, így részletes képet ad a használat helyét és idejét illetően. A nemzetközi trendekhez hasonlóan a táblagép használat hazánkban is elsősorban otthoni tevékenység, a magyar felhasználók 55%-ban otthon, 4%-ban utazás, tömegközlekedés közben és csak 5%-ban használják a munkahelyen, melynek valószínűsíthetően az az oka, hogy a táblagép elsősorban tartalomfogyasztási és nem tartalom előállító vagy munkaeszköz.

Sok képernyő - eltérő használat

Nemrég a digitális tartalmak kapcsán a fogyasztók még csak a személyi számítógépeikre hagyatkozhattak, ma már viszont eszközök széles skálája áll rendelkezésre. Az újonnan megjelent képernyők már képesek kiváltani tartalomfogyasztás terén a laptopokat és számítógépeket.

A trendeket az eladások is tükrözik: az IDC piackutató adatai szerint 2012 harmadik negyedévének végéig 43 ezer tabletet és 120 ezer számítógépet értékesítettek itthon mely számok az évvégéig 65 ezerre és 145 ezerre bővültek, ez pedig azt jelenti, hogy az ünnepi időszakban már ugyanannyi tabletet vásároltak, mint amennyi PC. A különböző eszközökön történő médiafogyasztás azonban más és más használati attitűdöket takar, melyek közül a tablet rendelkezik a legérdekesebb jellemzőkkel.

Az ágyban és a fotelben használjuk a tabletet

Az okostelefonok jellemző használati helyeivel párhuzamba állítva a tabletek otthoni környezetben történő használata szembetűnő. A felhasználók 51 százaléka tévénézés közben vagy az ágyban tabletezik, azaz egyértelműen otthoni szabadidős tevékenységnek minősül. Érdekesség, hogy gyakran társaságban, nem egyedül használják.

  1. A táblagépek és okostelefonok jellemző használati helyei időarányos bontásban
    Forrás: eNET

A használat ciklusait vizsgálva a táblagépek használata hétköznapokon kora reggeli órákban felszökik, megelőzi az okostelefont és a számítógépeket is – ez a reggeli, otthoni hírfogyasztás periódusa. A nappali órák nagy részében a számítógép az úr, ezek a munkaórák, ilyenkor az eszköz egyben munkaeszköz is. Az éjszakai órákban azonban újra a tabletek kerülnek előtérbe, erőteljes kiugrást mutatva este 9 és éjfél között – ez az az időszak, mikor a tévézés közbeni és ágyban történő otthoni szabadidős használat zajlik, és ez az időszak egyben a legintenzívebb is, a felhasználók 62%-a ilyenkor használja készülékét.

A használat időtartamára további adatokkal szolgál a kutatás, mely szerint a táblagép használók 60%-a legalább 1 órán át használja naponta készülékét. Összevetve az átlagos (aktív és passzív) tévézéssel töltött napi idővel – mely hazánkban 2,7 óra volt  2011-ben – ez egy igen magas érték, ami feltehetőleg komolyan befolyásolja a táblagép használók szabadidős és így médiafogyasztási tevékenységét.

A számítógépekkel versenyeznek

Az eNET kutatásából választ kapunk arra is, hogy mennyiben befolyásolja a táblagép használat egyéb tartalmak fogyasztását, illetve tartalomfogyasztási eszközök használatát. Az adatokból látható, hogy a táblagép használók 34%-a többet használja táblagépét, mint amennyit tévét néz, míg 43%-uk többet táblagépezik, mint amennyit számítógép használattal tölt.

  1. Több időt töltök Táblagép használattal, mint amennyit...
Forrás: eNET


Bár értékesítésben rekord év áll a tabletek mögött idén, jelenleg még nem váltak egyik tartalom esetében sem legfőbb fogyasztási eszközzé, a legtöbb esetben az okostelefonokhoz nagyon hasonló fogyasztási aktivitás látható. Emellett az is egyértelmű, hogy a táblagépek a tartalomtípusok mindegyikénél megjelennek, mint fontos fogyasztási platform, versenyhelyzetet teremtve az adott tartalomtípus fő fogyasztási eszköze számára.

A legfőbb versenytárs azonban a számítógép, és bár a tabletek tartalom tekintetében még nem tudnak igazából „többet” nyújtani, mint a számítógépek – mivel a tartalom adott az internet által – de mobilitásuknak és könnyű használhatóságuknak köszönhetően fokozatosan kezdik kiszorítani a szabadidős tartalomfogyasztásból a számítógépeket.

Az audiovizuális tartalmak esetén és azon belül is a televíziós tartalmak fogyasztásában a tévé helyzete még továbbra is nagyon erős – itt szintén fontos szerepet játszanak a fizikai termékjellemzők – de az internethasználat tévénézést csökkentő hatása és a táblagép használat jellemző ideje (éjjel, a klasszikus tévézési csúcson) figyelmeztető jel.

  1. A táblagépek pozíciója kiemelt tartalmak fogyasztása terén (az adott eszközön leggyakrabban fogyasztók aránya)
    Forrás: eNet

A táblagép, mint második vagy (az okostelefon mellett) harmadik képernyő megosztja a szerkesztett műsorok nézésére fordított figyelmet és időt is, így egyszerre lépnek fel a televízió és a számítógépek konkurenciájaként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG