1p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Megváltoztatta a médiafogyasztást a tabletek térnyerése, használatuk sokkal inkább helyhez kötött, mint amire a szakértők korábban számítottak és minden más eszközénél intenzívebb. De hanyadik képernyő valójában a tablet? Mikor és hol használjuk? Egy friss kutatásból ezekre a kérdésekre kapunk választ, melyek jól megvilágítják azt is, hogy egyáltalán mire jók ezek az eszközök.

A PC-k eladása folyamatosan csökken a tabletek térhódításának köszönhetően és ezzel párhuzamosan a médiafogyasztás minden eddiginél változatosabb. 2012-ben itthon több mint 65 ezer táblagépet adtak el, a teljes hazai állomány pedig átlépte a 150 ezer darabot. Használatuk azonban a vártnál sokkal inkább helyhez kötött, és minden más eszközénél intenzívebb – derült ki egy kutatásából.

Az eNET legfrissebb kutatása a táblagépek használati szokásait vizsgálta, így részletes képet ad a használat helyét és idejét illetően. A nemzetközi trendekhez hasonlóan a táblagép használat hazánkban is elsősorban otthoni tevékenység, a magyar felhasználók 55%-ban otthon, 4%-ban utazás, tömegközlekedés közben és csak 5%-ban használják a munkahelyen, melynek valószínűsíthetően az az oka, hogy a táblagép elsősorban tartalomfogyasztási és nem tartalom előállító vagy munkaeszköz.

Sok képernyő - eltérő használat

Nemrég a digitális tartalmak kapcsán a fogyasztók még csak a személyi számítógépeikre hagyatkozhattak, ma már viszont eszközök széles skálája áll rendelkezésre. Az újonnan megjelent képernyők már képesek kiváltani tartalomfogyasztás terén a laptopokat és számítógépeket.

A trendeket az eladások is tükrözik: az IDC piackutató adatai szerint 2012 harmadik negyedévének végéig 43 ezer tabletet és 120 ezer számítógépet értékesítettek itthon mely számok az évvégéig 65 ezerre és 145 ezerre bővültek, ez pedig azt jelenti, hogy az ünnepi időszakban már ugyanannyi tabletet vásároltak, mint amennyi PC. A különböző eszközökön történő médiafogyasztás azonban más és más használati attitűdöket takar, melyek közül a tablet rendelkezik a legérdekesebb jellemzőkkel.

Az ágyban és a fotelben használjuk a tabletet

Az okostelefonok jellemző használati helyeivel párhuzamba állítva a tabletek otthoni környezetben történő használata szembetűnő. A felhasználók 51 százaléka tévénézés közben vagy az ágyban tabletezik, azaz egyértelműen otthoni szabadidős tevékenységnek minősül. Érdekesség, hogy gyakran társaságban, nem egyedül használják.

  1. A táblagépek és okostelefonok jellemző használati helyei időarányos bontásban
    Forrás: eNET

A használat ciklusait vizsgálva a táblagépek használata hétköznapokon kora reggeli órákban felszökik, megelőzi az okostelefont és a számítógépeket is – ez a reggeli, otthoni hírfogyasztás periódusa. A nappali órák nagy részében a számítógép az úr, ezek a munkaórák, ilyenkor az eszköz egyben munkaeszköz is. Az éjszakai órákban azonban újra a tabletek kerülnek előtérbe, erőteljes kiugrást mutatva este 9 és éjfél között – ez az az időszak, mikor a tévézés közbeni és ágyban történő otthoni szabadidős használat zajlik, és ez az időszak egyben a legintenzívebb is, a felhasználók 62%-a ilyenkor használja készülékét.

A használat időtartamára további adatokkal szolgál a kutatás, mely szerint a táblagép használók 60%-a legalább 1 órán át használja naponta készülékét. Összevetve az átlagos (aktív és passzív) tévézéssel töltött napi idővel – mely hazánkban 2,7 óra volt  2011-ben – ez egy igen magas érték, ami feltehetőleg komolyan befolyásolja a táblagép használók szabadidős és így médiafogyasztási tevékenységét.

A számítógépekkel versenyeznek

Az eNET kutatásából választ kapunk arra is, hogy mennyiben befolyásolja a táblagép használat egyéb tartalmak fogyasztását, illetve tartalomfogyasztási eszközök használatát. Az adatokból látható, hogy a táblagép használók 34%-a többet használja táblagépét, mint amennyit tévét néz, míg 43%-uk többet táblagépezik, mint amennyit számítógép használattal tölt.

  1. Több időt töltök Táblagép használattal, mint amennyit...
Forrás: eNET


Bár értékesítésben rekord év áll a tabletek mögött idén, jelenleg még nem váltak egyik tartalom esetében sem legfőbb fogyasztási eszközzé, a legtöbb esetben az okostelefonokhoz nagyon hasonló fogyasztási aktivitás látható. Emellett az is egyértelmű, hogy a táblagépek a tartalomtípusok mindegyikénél megjelennek, mint fontos fogyasztási platform, versenyhelyzetet teremtve az adott tartalomtípus fő fogyasztási eszköze számára.

A legfőbb versenytárs azonban a számítógép, és bár a tabletek tartalom tekintetében még nem tudnak igazából „többet” nyújtani, mint a számítógépek – mivel a tartalom adott az internet által – de mobilitásuknak és könnyű használhatóságuknak köszönhetően fokozatosan kezdik kiszorítani a szabadidős tartalomfogyasztásból a számítógépeket.

Az audiovizuális tartalmak esetén és azon belül is a televíziós tartalmak fogyasztásában a tévé helyzete még továbbra is nagyon erős – itt szintén fontos szerepet játszanak a fizikai termékjellemzők – de az internethasználat tévénézést csökkentő hatása és a táblagép használat jellemző ideje (éjjel, a klasszikus tévézési csúcson) figyelmeztető jel.

  1. A táblagépek pozíciója kiemelt tartalmak fogyasztása terén (az adott eszközön leggyakrabban fogyasztók aránya)
    Forrás: eNet

A táblagép, mint második vagy (az okostelefon mellett) harmadik képernyő megosztja a szerkesztett műsorok nézésére fordított figyelmet és időt is, így egyszerre lépnek fel a televízió és a számítógépek konkurenciájaként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG