6p
Az amerikaiak ünnepe már Magyarországra is begyűrűzött: a várakozások szerint idén akár duplájára is emelkedhet az online áruházak forgalma. De jobb óvatosnak lenni, és körültekintően vásárolni ezen a napon is!
Napi bevásárlás a Wal Martban a tavalyi fekete pénteken. Tej, kenyér, kabrió.

Az online kiskereskedelem szerepének erősödését jól mutatja az amerikai eredetű black friday (fekete péntek) nevű kezdeményezés, amikor egyetlen nap alatt többmilliárd forintos forgalmat generálnak a hazai webboltok akciós ajánlataiknak köszönhetően. Idén hivatalosan november 25-én veszi kezdetét a fekete péntek, ahol számos akcióval találkozhatnak a vásárlók az üzletekben és a webáruházakban.

Nem árt azonban nagyon óvatosnak lenni! Az eddigi években ugyanis számos panasz érkezett be a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, többek között amiatt, hogy a kereskedők nem jól mérték fel az árukészlet iránt várható érdeklődést, így több esetben nem, vagy csak jelentős késéssel tudtak eleget tenni a vásárlási feltételeknek.

Vásároljunk, de hogyan?

Miután jól megfontoltuk, hogy a kiválasztott terméket valóban megvesszük-e, nézzünk utána, hogy a meghirdetett ár kedvezményes ár van-e feltüntetve. Erre különösen jó megoldást kínálnak azok az ár-összehasonlító oldalak, ahol több vállalkozás árukészletéből ugyanazt az árucikket tudjuk megtekinteni - hívja fel a figyelmet az NFH.

Amennyiben megtaláltuk azt a webáruházat, ahol vásárolni szeretnénk, úgy számítanunk kell arra is, hogy a megnövekedett érdeklődés miatt nem biztos, hogy ténylegesen meg tudjuk venni a terméket. Ha azonban a megrendelés után elfogadó nyilatkozatot kapunk arról, hogy a kereskedő elfogadta a rendelést, akkor sikeres volt a rendelésünk. Nem szabad azonban ezt összetéveszteni a visszaigazoló email üzenettel, amely kizárólag arra szolgál, hogy automatikus jelzést adjon arról, hogy az előrendelésünk beérkezett a vállalkozáshoz.

A sikeres tranzakció után azonban mégis előfordulhat az, hogy a termékértékesítést megtagadja a kereskedő /például azért, mert időközben elfogyott az áru/, ekkor azonban köteles az átutalt teljes összeget haladéktalanul visszafizetni.

Ha meggoldultuk magunkat

Lényeges tudni, hogy ha szeretnénk elállási szándékunkkal élni, azt magánszemélyként, internetes vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül tehetjük meg magyarországi és más EU-s tagállami webáruházakkal szemben.

Bárhol is vásároljuk meg a kiválasztott árut, a két éves szavatossági időszak biztosított rá, illetve jótállásos termék esetén, az egy év kötelező jótállás. Ehhez azonban fontos megőrizni a blokkot vagy a számlát, hogy a későbbiekben minőségi kifogásainkat eredményesen érvényhez juttathassuk.

Rendkívül fontos, hogy a jótállási jegy ki legyen töltve a jótállásos termékeknél a későbbi jogérvényesítés érdekében. Abban az esetben, ha jótállási jegyet nem adják át, úgy joghátrány a vevőt nem érheti.

Valószínűtlenül alacsony áraknál, számolnunk kell azzal, hogy téves a fogyasztói ár, így vélhetően nem fogjuk azon az áron megkapni a kiszemelt terméket. Egy árucikk esetében két árcímke feltüntetése jogszabályellenes, ha ilyennel találkozunk, a kereskedő köteles az alacsonyabb árat felszámítani. Ha probléma adódik, és nem tudnak megoldást találni rá, akkor érdemes panaszát a vásárlók könyvébe bejegyeznie, amelyre 30 napon belül kötelesek válaszolni. Ennek elmaradása esetében az illetékes kormányhivatalhoz fordulhatunk.

Ha külföldről rendelünk

Külföldi székhelyű webáruházból történő vásárlás előtt tájékozódjunk, hogy a termékhez rendelkezésre áll-e magyar nyelvű használati útmutató, van-e magyar nyelvű menü, például az okostelefonon. Legyünk tisztában azzal, hogy külföldről vett termék esetében a gyártó magyarországi szervizei - ha nincs gyártó garancia - rendszerint nem vállalják a javítást, hanem azt ki kell fizetnünk.

Külföldi rendelésnél számolnunk kell azzal is, hogy elállási jogunk gyakorlása vagy minőségi kifogásunk esetén a terméket ki kell küldenünk a külföldi eladó részére, amelynek nagy költsége lehet, és ezt nekünk kell megelőlegeznünk, illetve megfizetnünk. Nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy EU-n kívüli webáruházból történő vásárlásoknál a kedvező ár mellett bizonyos értékhatár felett már ÁFA-t és vámot is fizetnünk kell - hívja fel a figyelmet a hatóság.

Mit veszünk?

A Millward Brown hazai kutatása szerint a magyar vásárlók többsége kis háztartási gépekből (porszívók, turmixgépek, konyhai robotgépek, stb.), valamint a nagy háztartási gépekből (sütő, hűtő, mosogatógép, mosógép, stb.)  vásárlását tervezi a fekete pénteken. További részletek >>>>

Mennyit költünk ilyenkor?

A fekete péntek hazai forgalomra gyakorolt pozitív hatásait jól tükrözik a CIB Bank saját, tavalyi statisztikái is: miközben a napi online kereskedelemi forgalom átlagosan 46,4 millió forintot ért el naponta, a fekete pénteken – amely tavaly november 27-re esett – közel 81 millió forintra ugrott. A hitelintézet adatai szerint az online kereskedelemben kiemelt a jelentősége az év végi, adventi időszaknak is: a CIB Bank hálózatán keresztül lebonyolított online vásárlások értéke 40 százalékkal magasabb az átlaghoz képest.

Az e-kereskedelem általános térnyerését pedig jól mutatja, hogy 2015-ben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az e szegmensben realizált, hozzávetőlegesen 230 milliárd forintos árbevétel 2010-hez viszonyítva közel ötszörösére emelkedett.

„Bár az uniós átlag 40 százalék feletti értékétől a hazai 23 százalékos arány még elmarad, az e-kereskedelemben résztvevő hazai fogyasztóknak folyamatosan emelkedik, a hazai kiskereskedelmi vállalatok nettó árbevételének pedig már egyötöde származik ebből a tevékenységből” – nyilatkozta Sziráki László, a CIB Bank kisvállalati szegmensének vezetője.

A KSH adatai alapján az év első kilenc hónapjában 4,9 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, és a növekedés az elemzők várakozásai szerint az előttünk álló időszakban is kitart majd. Ezt a növekedési periódust pedig érdemes kihasználniuk a kisebb méretű kereskedelmi vállalatoknak – köztük az online áruházaknak – is, és fejleszteniük annak érdekében, hogy ki tudják aknázni a bővülésből eredő lehetőségeket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Mutatjuk: így ugrottak meg az árak a magyar diszkontokban – egyetlen jó hír érkezett
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 3. 05:43
Továbbra is hegymenetben vannak az árak a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Februárban a felmérésben szereplő termékek átlagára a három diszkontláncban 12 435 forint volt, ami bő 2 százalékos havi áremelkedésnek felel meg. 
Vásárló Nézze csak, mi történik az üzemanyagok árával!
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 11:32
Árcsökkenés is előfordulhat a kutakon.
Vásárló Szociális bombaként ketyeg az élelmiszerek megállíthatatlan drágulása
Buksza blog | 2025. február 24. 15:59
Az élelmiszerek makacs drágulása a világ leggazdagabb országaiban, így az Egyesült Államokban is olyan problémává vált, amit már nem lehet egyszerűen átmeneti gazdasági nehézségként leírni.
Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Szoboszlai gólja felborzolta a kedélyeket
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 13:13
Szoboszlai Dominik, a Liverpool FC magyar középpályása, lenyűgöző gólt szerzett a csapat legutóbbi edzésén, amely nagy visszhangot váltott ki a szurkolók és a média körében. A Liverpool hivatalos közösségi oldalain megosztott videón látható, amint Szoboszlai közelről bombázza a labdát a kapuba, amit a klub „rakétás” emojival kommentált. A szurkolók elragadtatással fogadták a látványos találatot, és számos pozitív visszajelzést hagytak a bejegyzés alatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG