6p
Az amerikaiak ünnepe már Magyarországra is begyűrűzött: a várakozások szerint idén akár duplájára is emelkedhet az online áruházak forgalma. De jobb óvatosnak lenni, és körültekintően vásárolni ezen a napon is!
Napi bevásárlás a Wal Martban a tavalyi fekete pénteken. Tej, kenyér, kabrió.

Az online kiskereskedelem szerepének erősödését jól mutatja az amerikai eredetű black friday (fekete péntek) nevű kezdeményezés, amikor egyetlen nap alatt többmilliárd forintos forgalmat generálnak a hazai webboltok akciós ajánlataiknak köszönhetően. Idén hivatalosan november 25-én veszi kezdetét a fekete péntek, ahol számos akcióval találkozhatnak a vásárlók az üzletekben és a webáruházakban.

Nem árt azonban nagyon óvatosnak lenni! Az eddigi években ugyanis számos panasz érkezett be a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, többek között amiatt, hogy a kereskedők nem jól mérték fel az árukészlet iránt várható érdeklődést, így több esetben nem, vagy csak jelentős késéssel tudtak eleget tenni a vásárlási feltételeknek.

Vásároljunk, de hogyan?

Miután jól megfontoltuk, hogy a kiválasztott terméket valóban megvesszük-e, nézzünk utána, hogy a meghirdetett ár kedvezményes ár van-e feltüntetve. Erre különösen jó megoldást kínálnak azok az ár-összehasonlító oldalak, ahol több vállalkozás árukészletéből ugyanazt az árucikket tudjuk megtekinteni - hívja fel a figyelmet az NFH.

Amennyiben megtaláltuk azt a webáruházat, ahol vásárolni szeretnénk, úgy számítanunk kell arra is, hogy a megnövekedett érdeklődés miatt nem biztos, hogy ténylegesen meg tudjuk venni a terméket. Ha azonban a megrendelés után elfogadó nyilatkozatot kapunk arról, hogy a kereskedő elfogadta a rendelést, akkor sikeres volt a rendelésünk. Nem szabad azonban ezt összetéveszteni a visszaigazoló email üzenettel, amely kizárólag arra szolgál, hogy automatikus jelzést adjon arról, hogy az előrendelésünk beérkezett a vállalkozáshoz.

A sikeres tranzakció után azonban mégis előfordulhat az, hogy a termékértékesítést megtagadja a kereskedő /például azért, mert időközben elfogyott az áru/, ekkor azonban köteles az átutalt teljes összeget haladéktalanul visszafizetni.

Ha meggoldultuk magunkat

Lényeges tudni, hogy ha szeretnénk elállási szándékunkkal élni, azt magánszemélyként, internetes vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül tehetjük meg magyarországi és más EU-s tagállami webáruházakkal szemben.

Bárhol is vásároljuk meg a kiválasztott árut, a két éves szavatossági időszak biztosított rá, illetve jótállásos termék esetén, az egy év kötelező jótállás. Ehhez azonban fontos megőrizni a blokkot vagy a számlát, hogy a későbbiekben minőségi kifogásainkat eredményesen érvényhez juttathassuk.

Rendkívül fontos, hogy a jótállási jegy ki legyen töltve a jótállásos termékeknél a későbbi jogérvényesítés érdekében. Abban az esetben, ha jótállási jegyet nem adják át, úgy joghátrány a vevőt nem érheti.

Valószínűtlenül alacsony áraknál, számolnunk kell azzal, hogy téves a fogyasztói ár, így vélhetően nem fogjuk azon az áron megkapni a kiszemelt terméket. Egy árucikk esetében két árcímke feltüntetése jogszabályellenes, ha ilyennel találkozunk, a kereskedő köteles az alacsonyabb árat felszámítani. Ha probléma adódik, és nem tudnak megoldást találni rá, akkor érdemes panaszát a vásárlók könyvébe bejegyeznie, amelyre 30 napon belül kötelesek válaszolni. Ennek elmaradása esetében az illetékes kormányhivatalhoz fordulhatunk.

Ha külföldről rendelünk

Külföldi székhelyű webáruházból történő vásárlás előtt tájékozódjunk, hogy a termékhez rendelkezésre áll-e magyar nyelvű használati útmutató, van-e magyar nyelvű menü, például az okostelefonon. Legyünk tisztában azzal, hogy külföldről vett termék esetében a gyártó magyarországi szervizei - ha nincs gyártó garancia - rendszerint nem vállalják a javítást, hanem azt ki kell fizetnünk.

Külföldi rendelésnél számolnunk kell azzal is, hogy elállási jogunk gyakorlása vagy minőségi kifogásunk esetén a terméket ki kell küldenünk a külföldi eladó részére, amelynek nagy költsége lehet, és ezt nekünk kell megelőlegeznünk, illetve megfizetnünk. Nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy EU-n kívüli webáruházból történő vásárlásoknál a kedvező ár mellett bizonyos értékhatár felett már ÁFA-t és vámot is fizetnünk kell - hívja fel a figyelmet a hatóság.

Mit veszünk?

A Millward Brown hazai kutatása szerint a magyar vásárlók többsége kis háztartási gépekből (porszívók, turmixgépek, konyhai robotgépek, stb.), valamint a nagy háztartási gépekből (sütő, hűtő, mosogatógép, mosógép, stb.)  vásárlását tervezi a fekete pénteken. További részletek >>>>

Mennyit költünk ilyenkor?

A fekete péntek hazai forgalomra gyakorolt pozitív hatásait jól tükrözik a CIB Bank saját, tavalyi statisztikái is: miközben a napi online kereskedelemi forgalom átlagosan 46,4 millió forintot ért el naponta, a fekete pénteken – amely tavaly november 27-re esett – közel 81 millió forintra ugrott. A hitelintézet adatai szerint az online kereskedelemben kiemelt a jelentősége az év végi, adventi időszaknak is: a CIB Bank hálózatán keresztül lebonyolított online vásárlások értéke 40 százalékkal magasabb az átlaghoz képest.

Az e-kereskedelem általános térnyerését pedig jól mutatja, hogy 2015-ben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az e szegmensben realizált, hozzávetőlegesen 230 milliárd forintos árbevétel 2010-hez viszonyítva közel ötszörösére emelkedett.

„Bár az uniós átlag 40 százalék feletti értékétől a hazai 23 százalékos arány még elmarad, az e-kereskedelemben résztvevő hazai fogyasztóknak folyamatosan emelkedik, a hazai kiskereskedelmi vállalatok nettó árbevételének pedig már egyötöde származik ebből a tevékenységből” – nyilatkozta Sziráki László, a CIB Bank kisvállalati szegmensének vezetője.

A KSH adatai alapján az év első kilenc hónapjában 4,9 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, és a növekedés az elemzők várakozásai szerint az előttünk álló időszakban is kitart majd. Ezt a növekedési periódust pedig érdemes kihasználniuk a kisebb méretű kereskedelmi vállalatoknak – köztük az online áruházaknak – is, és fejleszteniük annak érdekében, hogy ki tudják aknázni a bővülésből eredő lehetőségeket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG