6p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Számos élelmiszer jelentős változáson ment át az elmúlt időszakban: több készítmény kiszerelése kisebb lett vagy a minőségi összetevők aránya csökkent, az áruk azonban nem lett alacsonyabb. Egy felmérés szerint ez a jelenség többféle terméket is érint a brit boltokban.

Nemcsak Magyarországon és Franciaországban, hanem a briteknél is probléma a legrammozás, más néven zsugorinfláció. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ugyanazon az áron kevesebbet kap a vásárló. Az infláció tavalyi szárnyalása közzéppontba helyezte ezt a gyártói, kereskedelmi gyakorlatot.

Mennyibe kerül? Mekkora? Mekkora volt? Nekimennek a zsugorflációnak, más néven legrammozásnak. Fotó: Pixabay
Mennyibe kerül? Mekkora? Mekkora volt? Nekimennek a zsugorflációnak, más néven legrammozásnak. Fotó: Pixabay

A brit Which? fogyasztóvédelmi magazin munkatársai utánanéztek, hol tart ez a dolog a nagy-britanniai kiskereskedelmi piacon. A vizsgálat során az élelmiszerboltokban kapható termékek árát, kiszerelését és összetevőinek változását hasonlították össze. Az adatokból pedig az látszik, hogy az árak ugyan nem mérséklődtek, de sok termék kiszerelése kisebb lett vagy éppen a drágább alapanyagok aránya csökkent bennük. Kevesebb sertéshúst tartalmazó kolbászok, alacsonyabb hústartalmú csirkés készételek, kisebb kiszerelésű vajak – ezek csak néhány példa arra, hogy a költségek lefaragása érdekében mennyivel alacsonyabb kiszerelésű és csökkentett minőségű élelmiszerek kerülnek a polcokra.

A Which? egy sor olyan terméket talált a brit üzletekben, amelyeket szerintük vagy összezsugorítottak, azaz kisebb kiszerelésűek lettek, vagy pedig a bennük található drágább összetevőket csökkentették, mindezt úgy, hogy a fogyasztók által fizetett ár változatlan marad.

Kisebb méretek, kevesebb hústartalom

Egy szájvíz esetében például a flakon mérete 17 százalékkal csökkent, 600-ról 500 milliliterre. A Tescónál viszont a termék 52 pennyvel, azaz majdnem 230 forinttal drágult, ami azt jelenti, hogy a 100 milliliterre vetített ár 46 százalákkal emelkedett - idézte a vizsgálat eredményeit a Guardian című lap. 

Árfolyam

A Which? a receptúraváltoztatásokra is talált példát két saját márkás termék esetében is. A Morrisons és a Sainsbury's lasagnejában 26 százalékra csökkentették a marhahústartalmat a prémiumtermékekben, miközben korábban a Morrisons The Best lasagne étele még 30 százalék marhahúst tartalmazott. A Tescónál pedig a Finest kolbászok hústartalmát 97-ról 90 százalékra vitték le. Ezeknek a változásoknak pedig dietetikai következménye is van: a marha- és sertéshús ugyanis több telített zsírt tartalmaz, mint a töltelékanyagok, így ezek csökkentése mérsékli az élelmiszer telített zsírtartalmát, de ezzel egyidejűleg kevesebb lesz a fehérjetartalom is.

A Tesco közölte, hogy a kolbászok receptjét 2021-ben, az infláció növekedése előtt alakították át, és hogy a termékeken végzett változtatások gyakran azért történnek, hogy azok ízletesebbek vagy egészségesebbek legyenek. Nem kerülte el a spórolási hullám a tejtermékeket sem, volt olyan vaj, aminek a vajtartalma 54 százalékról 50 százalékra csökkent, de a kiszerelések is összementek.

Tavaly nyáron az is kiderült, hogy számos népszerű kencében például 21-ről 10 százalékra csökkentették az olívaolaj mennyiségét. A brit kiskereskedők akkor azzal érveltek, hogy az ár emelése helyett a termék mennyiségének csökkentése segítette a fogyasztókat. A Which? szerint azonban a vásárlók háromnegyede azt mondta, hogy nem volt átlátható a gyakorlat, és hasonló arányban vélték úgy is, hogy ez a változtatás nem volt hasznos.

Többet fizetnek kevesebbért

Ele Clark, a Which? kiskereskedelmi szerkesztője elmondta, a kutatásaik szerint miközben egyes népszerű termékek mérete vagy minősége csökken, ugyanez már nem mondható el az árakról, ami azt jelenti, hogy a vásárlók akaratlanul többet fizetnek kevesebbért.

Szerintük a kereskedőknek és a gyártóknak sokkal nyíltabban kell eljárniuk, és biztosítaniuk kell, hogy a népszerű termékeknél bekövetkezett változások egyértelműek legyenek. Valamint az egységárakat is jól láthatóan, olvashatóan és következetesen kellene feltüntetni, hogy a vásárlók könnyen össze tudják hasonlítani a különböző márkákat és kiszereléseket. Ezzel szemben Andrew Opie, a kiskereskedőket képviselő British Retail Consortium élelmiszerekkel és fenntarthatósággal foglalkozó igazgatója azt állítja, minden termék ára és mérete egyértelműen fel van tüntetve, hogy a vásárlók megfontolt döntést hozhassanak. Szerintük a kiskereskedők célja, hogy a növekvő termelési költségek ellenére visszafogják a vásárlók számára az emelkedő árakat, és fenntartsák a termékek kiváló minőségét.

Magyarországon jön a szabály, a franciák is lépnének

A legrammozás a brit piac mellett más országokban, például a francia és a magyar piacon is jelen van. Ahogy arról a Buksza - a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja - beszámolt, az Ipsos közvélemény-kutató felmérése szerint globális átlagban a megkérdezettek 48 százaléka elfogadhatatlannak tartja a zsugorflációt. A bosszankodás a franciák körében a legerősebb. Az ottani vásárlók 67 százaléka utasítja el a trükköt. A probléma elérte az Európai Bizottság ingerküszöbét is. A testület a vásárlókat átverő marketingtechnikák között tartja nyilván ezt a fajta áremelést. A francia kormány törvényben akarja kötelezni a gyártókat és a kiskereskedőket arra, hogy a termékek mellett figyelmeztetést helyezzenek el, amikor mennyiségük csökken ugyanazért az árért.

Magyarország eggyel előrébb jár: januárban jelent meg a zsugorfláció-ellenes jogszabály és rövidesen életbe lép a konkrét előírásokat tartalmazó rendelet. Ezek leegyszerűsítve kimondják, hogy márciustól az 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű boltoknak jelenziük kell, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése változik, mondjuk csökken. 

A legfontosabb szabály:

Ha egy adott termék esetén, a 2020. január 1. és 2023. július 1. között a gyártó által gyártottakhoz képest új, kisebb – így különösen kisebb tömegű vagy térfogatú – kiszerelési egység kerül forgalomba, a  kereskedő köteles a termék kereskedő általi forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig az érintett termék kapcsán feltüntetni a kiszerelés változására utaló és a kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott tartalmú és formájú figyelemfelhívó tájékoztatást.

Az érintett boltoknak pedig a következő tájékoztatást kell kitenniük a kérdéses esetekben: 

A zsugorinflációnak üzent hadat Magyarország. Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium
A zsugorinflációnak üzent hadat Magyarország. Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG