6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Számos élelmiszer jelentős változáson ment át az elmúlt időszakban: több készítmény kiszerelése kisebb lett vagy a minőségi összetevők aránya csökkent, az áruk azonban nem lett alacsonyabb. Egy felmérés szerint ez a jelenség többféle terméket is érint a brit boltokban.

Nemcsak Magyarországon és Franciaországban, hanem a briteknél is probléma a legrammozás, más néven zsugorinfláció. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ugyanazon az áron kevesebbet kap a vásárló. Az infláció tavalyi szárnyalása közzéppontba helyezte ezt a gyártói, kereskedelmi gyakorlatot.

Mennyibe kerül? Mekkora? Mekkora volt? Nekimennek a zsugorflációnak, más néven legrammozásnak. Fotó: Pixabay
Mennyibe kerül? Mekkora? Mekkora volt? Nekimennek a zsugorflációnak, más néven legrammozásnak. Fotó: Pixabay

A brit Which? fogyasztóvédelmi magazin munkatársai utánanéztek, hol tart ez a dolog a nagy-britanniai kiskereskedelmi piacon. A vizsgálat során az élelmiszerboltokban kapható termékek árát, kiszerelését és összetevőinek változását hasonlították össze. Az adatokból pedig az látszik, hogy az árak ugyan nem mérséklődtek, de sok termék kiszerelése kisebb lett vagy éppen a drágább alapanyagok aránya csökkent bennük. Kevesebb sertéshúst tartalmazó kolbászok, alacsonyabb hústartalmú csirkés készételek, kisebb kiszerelésű vajak – ezek csak néhány példa arra, hogy a költségek lefaragása érdekében mennyivel alacsonyabb kiszerelésű és csökkentett minőségű élelmiszerek kerülnek a polcokra.

A Which? egy sor olyan terméket talált a brit üzletekben, amelyeket szerintük vagy összezsugorítottak, azaz kisebb kiszerelésűek lettek, vagy pedig a bennük található drágább összetevőket csökkentették, mindezt úgy, hogy a fogyasztók által fizetett ár változatlan marad.

Kisebb méretek, kevesebb hústartalom

Egy szájvíz esetében például a flakon mérete 17 százalékkal csökkent, 600-ról 500 milliliterre. A Tescónál viszont a termék 52 pennyvel, azaz majdnem 230 forinttal drágult, ami azt jelenti, hogy a 100 milliliterre vetített ár 46 százalákkal emelkedett - idézte a vizsgálat eredményeit a Guardian című lap. 

Árfolyamok és grafikonok

A Which? a receptúraváltoztatásokra is talált példát két saját márkás termék esetében is. A Morrisons és a Sainsbury's lasagnejában 26 százalékra csökkentették a marhahústartalmat a prémiumtermékekben, miközben korábban a Morrisons The Best lasagne étele még 30 százalék marhahúst tartalmazott. A Tescónál pedig a Finest kolbászok hústartalmát 97-ról 90 százalékra vitték le. Ezeknek a változásoknak pedig dietetikai következménye is van: a marha- és sertéshús ugyanis több telített zsírt tartalmaz, mint a töltelékanyagok, így ezek csökkentése mérsékli az élelmiszer telített zsírtartalmát, de ezzel egyidejűleg kevesebb lesz a fehérjetartalom is.

A Tesco közölte, hogy a kolbászok receptjét 2021-ben, az infláció növekedése előtt alakították át, és hogy a termékeken végzett változtatások gyakran azért történnek, hogy azok ízletesebbek vagy egészségesebbek legyenek. Nem kerülte el a spórolási hullám a tejtermékeket sem, volt olyan vaj, aminek a vajtartalma 54 százalékról 50 százalékra csökkent, de a kiszerelések is összementek.

Tavaly nyáron az is kiderült, hogy számos népszerű kencében például 21-ről 10 százalékra csökkentették az olívaolaj mennyiségét. A brit kiskereskedők akkor azzal érveltek, hogy az ár emelése helyett a termék mennyiségének csökkentése segítette a fogyasztókat. A Which? szerint azonban a vásárlók háromnegyede azt mondta, hogy nem volt átlátható a gyakorlat, és hasonló arányban vélték úgy is, hogy ez a változtatás nem volt hasznos.

Többet fizetnek kevesebbért

Ele Clark, a Which? kiskereskedelmi szerkesztője elmondta, a kutatásaik szerint miközben egyes népszerű termékek mérete vagy minősége csökken, ugyanez már nem mondható el az árakról, ami azt jelenti, hogy a vásárlók akaratlanul többet fizetnek kevesebbért.

Szerintük a kereskedőknek és a gyártóknak sokkal nyíltabban kell eljárniuk, és biztosítaniuk kell, hogy a népszerű termékeknél bekövetkezett változások egyértelműek legyenek. Valamint az egységárakat is jól láthatóan, olvashatóan és következetesen kellene feltüntetni, hogy a vásárlók könnyen össze tudják hasonlítani a különböző márkákat és kiszereléseket. Ezzel szemben Andrew Opie, a kiskereskedőket képviselő British Retail Consortium élelmiszerekkel és fenntarthatósággal foglalkozó igazgatója azt állítja, minden termék ára és mérete egyértelműen fel van tüntetve, hogy a vásárlók megfontolt döntést hozhassanak. Szerintük a kiskereskedők célja, hogy a növekvő termelési költségek ellenére visszafogják a vásárlók számára az emelkedő árakat, és fenntartsák a termékek kiváló minőségét.

Magyarországon jön a szabály, a franciák is lépnének

A legrammozás a brit piac mellett más országokban, például a francia és a magyar piacon is jelen van. Ahogy arról a Buksza - a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja - beszámolt, az Ipsos közvélemény-kutató felmérése szerint globális átlagban a megkérdezettek 48 százaléka elfogadhatatlannak tartja a zsugorflációt. A bosszankodás a franciák körében a legerősebb. Az ottani vásárlók 67 százaléka utasítja el a trükköt. A probléma elérte az Európai Bizottság ingerküszöbét is. A testület a vásárlókat átverő marketingtechnikák között tartja nyilván ezt a fajta áremelést. A francia kormány törvényben akarja kötelezni a gyártókat és a kiskereskedőket arra, hogy a termékek mellett figyelmeztetést helyezzenek el, amikor mennyiségük csökken ugyanazért az árért.

Magyarország eggyel előrébb jár: januárban jelent meg a zsugorfláció-ellenes jogszabály és rövidesen életbe lép a konkrét előírásokat tartalmazó rendelet. Ezek leegyszerűsítve kimondják, hogy márciustól az 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű boltoknak jelenziük kell, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése változik, mondjuk csökken. 

A legfontosabb szabály:

Ha egy adott termék esetén, a 2020. január 1. és 2023. július 1. között a gyártó által gyártottakhoz képest új, kisebb – így különösen kisebb tömegű vagy térfogatú – kiszerelési egység kerül forgalomba, a  kereskedő köteles a termék kereskedő általi forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig az érintett termék kapcsán feltüntetni a kiszerelés változására utaló és a kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott tartalmú és formájú figyelemfelhívó tájékoztatást.

Az érintett boltoknak pedig a következő tájékoztatást kell kitenniük a kérdéses esetekben: 

A zsugorinflációnak üzent hadat Magyarország. Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium
A zsugorinflációnak üzent hadat Magyarország. Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Örömteli hír érkezett a magyar benzinkutakról
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 11:24
Olcsóbb lesz megtölteni a tankokat. 
Vásárló Bevetik a "mindent tudó" tanácsadót az élelmiszereknél
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 15:28
Komoly változás jöhet az élelmiszer- és italpiacon, miután minden vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodva akar versenytársai fölé kerekedni. 
Vásárló Használtcikk-forradalmat hirdet a Decathlon
Buksza blog | 2024. április 28. 14:41
Magasabb szintre emeli használtcikk-üzletét a Decathlon.
Vásárló Ki lehet mosni a legkoszosabb ruhákat is 15 perc alatt?
Buksza blog | 2024. április 28. 12:57
A távmunka egyik kevésbé ismert mellékhatása, hogy sokan többet sportolnak, amihez nem az öregebb pólókat használják, hanem az úgynevezett athleisure ruházatot. Ennek is van azonban egy mellékhatása.
Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Csempésszünk egy kis zöldet bárhová!
Márkázott tartalom | 2024. április 22. 16:32
A szép, zöld, gondozott fűfelület nagyon vonzó és kellemes látványt nyújt. Azonban tény, hogy sok odafigyelést is igényel. A rendszeres fűnyírás, öntözés, esetlegesen a gyomirtás vagy a különféle növényvédelmi kezelések időt és energiát igényelnek. Emellett költségesek is, és még a környezetet is terhelik.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG