A nyári gumik között néhány feljövőben lévő olcsóbb márka is képes immár igazán jó jellemzőket adni – derült ki többek között az idén ötödször megrendezett egyetlen nagyszabású hazai nyárigumi-teszten, melyet a nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu közösen szervezett a Hungaroringen működő tanpályán. A teszt időszerű: a héten már 25 fokot közelítő hőmérsékletekre is számíthatunk, célszerű tehát mielőbb lecserélni a téli gumikat.
Idén minden eddiginél több, 25-féle gumiszettet teszteltek, ezek között nem csupán nyári, hanem 8-féle négyévszakos és egy használt téli gumi is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot.
Hogyan mértek? Az idehaza legnépszerűbb, 195/65 R15 méretű abroncsokat mérő idei teszt során mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgálták 60 km/óra mellett. Ezen kívül sor került a kanyarsebesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt, a kopásállóság mérésére is. A vizsgált paraméterek:
|
Nyáron lejárt téli, 10 éves nyári - a legkockázatosabb választások
Rögtön az elején érdemes két dolgot leszögezni: a téli gumival nem csak az a baj, hogy gyorsabban kopnak, és a prémium gumik sem tartanak örökké. Az idei mérések is azt igazolták, hogy a jelentősen hosszabb fékút miatt kockázatos nyáron ’lejárni’ a már lekopott profilú téli abroncsokat. Az is kiderült azonban a teszten, hogy az előírásoknak megfelelő, de már 10 éves nyári gumi is katasztrofális eredményeket produkál – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője.
Száraz és vizes úton is csaknem 5 méter volt a fékúttöbblete már 60 km/órás sebességről való fékezéskor is, ami adott esetben végzetes különbség lehet. Mivel a teszt eredménye szerint már nem egészen 15 ezer forintért (vagyis négyes szettben kevesebb mint 60 ezerért) vehetünk ’nagyon jó’ minősítésű vadonatúj abroncsot is, mindenképpen meg kell fontolni, érdemes-e vállalni a nagyon régi gumik használatából fakadó kockázatot.
Kinek éri meg a négyévszakos?
A teszt azt is megmutatta, hogy az egyes új nyárigumi-szettek között is gyakran 10-15 százalékos eltérések mutatkoznak az egyes fékutak hosszát tekintve, vagyis a megfelelő gumi kiválasztásakor sem árt az árcédula mellett az egyéb jellemzőket is megvizsgálni.
A négyévszakos gumik közül nyári körülmények között több is igen jó eredményt tudott elérni. Ha azonban ezek árát és fokozottabb kopását is számításba vesszük, akkor hüvelykujjszabályként megállapíthatjuk, hogy az átszerelések okozta többletköltség megspórolása inkább az átlagosnál kevesebbet autózóknak éri meg, miközben ezek az abroncsok képtelenek minden körülmény között olyan teljesítményt nyújtani, mint nyáron egy jó nyári, illetve télen egy jó téli gumi.
Mivel az egyes szempontok szerint igen eltérő sorrendet értek el a vizsgált abroncsok, arra a kérdésre, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak a különféle mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. Az összértékelés élére például olyan abroncs került, amely egyik vizsgálati szegmensben sem a legjobb, ám mindenhol stabilan jó eredményt hozott.
A magyar átlagos nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30 százalékos, a nedves aszfalton mért fékutak 20 százalékos, a kopásállóság 15 százalékos, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10-10 százalékos, míg a zajszint 5 százalékos súlyozásával értékelték a kapott eredményeket. Ennek alapján így alakult a hazai Nyárigumiteszt 2017 sorrendje:
Abroncs | Százalék* | Értékelés | Ár (Ft/db)** |
Michelin Energy Saver+ | 94% | nagyon jó | 20 927 |
Firestone Roadhawk | 93% | nagyon jó | 14 441 |
Bridgestone Turanza T001 Evo | 93% | nagyon jó | 18 146 |
Goodyear EfficientGrip Performance | 91% | jó | 19 881 |
Debica Presto HP | 91% | jó | 14 673 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 90% | jó | 20 320 |
Nexen N'Blue 4Season (négyévszakos) | 88% | jó | 21 712 |
Michelin CrossClimate (négyévszakos) | 88% | kielégítő | 22 932 |
Continental ContiPremiumContact 5 | 87% | kielégítő | 19 224 |
Használt Michelin CrossClimate (négyévszakos) | 87% | kielégítő | n. a. |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (négyévszakos) | 87% | kielégítő | 23 889 |
Kormoran Runpro B | 86% | kielégítő | 13 259 |
Falken Ziex ZE914 Ecorun | 86% | kielégítő | 15 596 |
Firestone Multiseason (négyévszakos) | 86% | kielégítő | 16 063 |
Barum Brillantis 2 | 86% | kielégítő | 15 021 |
Apollo Alnac 4G | 86% | kielégítő | 13 310 |
Dayton Touring 2 | 86% | kielégítő | 16 825 |
Hankook K125 Ventus Prime3 | 85% | kielégítő | 15 676 |
FortuneFSR801 | 84% | rossz | 11 590 |
Apollo Alnac 4G All Season (négyévszakos) | 83% | rossz | 18 211 |
Nokian eLine 2 | 83% | rossz | 17 022 |
Hankook Kinergy 4S (négyévszakos) | 83% | rossz | 26 504 |
Vredestein Quatrac 5 (négyévszakos) | 81% | rossz | 21 649 |
Használt prémium téli gumi | 80% | rossz | n. a. |
Használt (10 éves) prémium nyári gumi | 68% | rossz | n. a. |
*százalékos pontszám, a teszten tapasztalt legjobb jellemzőkhöz viszonyítva **a nonstopgumi.hu kiskereskedelmi árai 2017. március 17-én |
A nemzetközi eredmények
A nemzetközi tesztek közül a leggyakrabban az ADAC tesztjét szokták figyelni az autósok, ennek eredményei is nemrég láttak napvilágot. Az eredmények itt találhatóak >>
Listájuk első három helyezettje:
- Pirelli Cinturato P1 Verde
- Bridgestone Turanza T001
- Continental ContiPremiumContact 5