3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az elmúlt hét évben a felére esett vissza a közúti baleseti halálozások száma, amiben komoly szerepet játszhat a biztonsági rendszerek tömeges szériatartozékká válása is.

Aki 5-6 évesnél nem idősebb autót választ magának a hazai használtautó-kínálatból, jó eséllyel menetstabilizátort (ESP), gyerekülés-rögzítőt (Isofix) és számos kiegészítő légzsákot is kap az autóba. A Használtautó.hu hirdetésállományának elemzése alapján arra is fény derült, hogy a guminyomás-érzékelő rendszer (TPMS) öt év alatt hihetetlen karriert futott be: míg öt éve a néhány éves kínálatban kilencből egy autó rendelkezett ilyen elemmel, mára a fele részükbe beszerelték ez a rendszert.

Már szempont a biztonság

Míg 2007-ben még 1232 halálesetet okoztak a közúti balesetek, az elmúlt három évben ez a szám rendre 600 körül alakult. A jelenség oka a szigorúbb közlekedési szabályok bevezetése és a fokozottabb ellenőrzés mellett az, hogy az elmúlt években a biztonságtechnika forradalmi módon tört be az autógyártásba. Ma már a legegyszerűbb kisautókat is felszerelik ABS-szel, ESP-vel, és a legtöbb esetben immár az oldal- és függönylégzsák is szériatartozék.

 

 

A csaknem 78 ezer személyautó adatai többek között a biztonsági rendszerekkel való ellátottságról is jó képet adnak. (Az adatokat a hirdetők adják meg, így azon eladók miatt, akik csak részben töltik ki a felszereltségi részt, a valódi arányok kissé még pozitívabbak is.) A korcsoportonkénti bontásból jól látszik, hogy míg a frontlégzsák és az ABS már a most 10-20 éves korcsoportban is jellemzőnek számít, az ESP, az Isofix, az oldal- és a függönylégzsák csupán a 0-6 éves autók között ér el 50 százaléknál magasabb előfordulási arányt.

Számos elem ma már kötelező tartozék

A hatékonyság gyakorlati beigazolódását követően a biztonságtechnikai elemek jó részét a hatósági szabályozás előbb-utóbb kötelező elemmé lépteti elő.

 

 

Míg a vezetőoldali légzsáknak és az ABS-nek erre 41, illetve 36 évet kellett várnia az első alkalmazást követően, az ESP-nek ehhez 19, a TPMS-nek pedig a nagytételű gyártás kezdetét követően csupán 15 évet kellett várnia.

Az elmúlt öt év sztárjai

Ha a 2015. júliusi használtautó-kínálatot a 2010-es kínálattal hasonlítjuk össze, arra is gyorsan fény derülhet, mely alkalmazások terjedtek a leggyorsabban az autók egyes korcsoportjaiban. A technológiai fejlődés hatása értelemszerűen a legfiatalabb, néhány éves autók körében jelentkezik a legnagyobb arányban. Itt azt találjuk, hogy míg öt éve csak minden kilencedik autó rendelkezett TPMS-sel, addig ez az arány mára 50 százalékra nőtt. Az ESP-vel való ellátottság ugyanebben a körben 47-ről 81 százalékra emelkedett.

Az egyik legkeresettebb célcsoport ugyanakkor a használtautó-piacon a 7-10 éves korosztály. A változások ebben a körben is szembetűnőek. Ha öt éve akartunk volna venni egy közel 10 éves autót, csak minden ötödikben találtunk volna ESP-t, a TPMS pedig szinte ismeretlen lett volna. Ma már az ilyen korú kocsik 42, illetve 9 százaléka rendelkezik e két elemmel. Ugyanebben a körben öt éve csak minden hatodik járműben volt Isofix és függönylégzsák, ma már ezek előfordulási aránya 40 százalékos.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG