Mindig lesz néhány techno-optimista, aki az első perctől kezdve rajta lóg a világ ütőerén és követi a legújabb trendeket. Az már biztos, hogy a jövő a hálózatba kötött, egymással kommunikáló, automatizált rendszerekben és eszközökben lesz, ezt ma már a Dolgok Interneteként (Internet of Things, IoT) ismerjük. Kezdetleges rendszerek ma már elérhetők, hiszen vannak okos termosztátok, sütők, redőnyök, ébresztőórák és sok más egyéb, ezek egységes, működőképes hálózatba kötéséhez azonban hiányzik a megfelelő szolgáltatási háttér, derül ki az Accenture nemzetközi felméréséből.
Forrás: Accenture |
A cég még tavaly év végén készítette el 26 országban a felmérését, köztük Magyarországon is, ahol összesen 26 ezer 14 és 55 év közötti fogyasztót kérdeztek meg a digitális eszközökhöz való hozzáállásukról, vásárlói szokásukról, a szolgáltatások és tartalmak igénybevételéről, a szolgáltatók iránti bizalmukról, valamint az internetre csatlakozott életstílusuk jövőjéről. Márpedig ezek alapján nem csak a magyar fogyasztóknak, de Európa szerencsésebb országaiban is várni kell még az áttörésre, tudta meg a Privátbankár.hu.
Minket sem kímélnek a problémák
A felmérésből kiderült, hogy Magyarországon is sok olyan csatlakoztatott készülék van, melynek biztonságos használata során a fogyasztók problémákkal szembesülnek. A kutatás szerint az internetre csatlakoztatott technológiába fektető fogyasztók több mint fele, 42 százalékuk kihívásokkal szembesül. Legtöbbször túl bonyolultnak bizonyul az eszközök használata (12 százalék), vagy épp egyáltalán nem csatlakoztathatók az internetre (3 százalék). Öt százalék esetében nem működik a beállítás, továbbá sokan hiányolják a személyre szabás lehetőségét, emellett biztonsági aggályaik vannak, vagy épp nem elégedettek az ügyféltámogatással.
Aki lemarad, ott marad?
Az otthonok ugyanakkor a jövőben szolgáltatások internetre csatlakoztatott és testreszabott ökoszisztémájává válnak, így a kommunikációs szolgáltatóknak komoly esélyük van rá, hogy ők legyenek az otthoni ökoszisztémát kezelő egyedüli szolgáltatók Magyarországon is. Jelenleg azok az online fogyasztók, akik tervezik csatlakoztatott otthon szolgáltatás megvásárlását, nagyjából 70 százaléka egy távközlési operátort választana, ha kínálna ilyet. Emellett az internetre csatlakoztatott egészségügyi szolgáltatásokra a fogyasztók 51 százaléka szintén egy kommunikációs szolgáltatót választana Magyarországon.
Forrás: Accenture |
Emellett globálisan az okos eszközök és szolgáltatások körében az oktatás és tanulás, otthoni felügyelet, online biztonság és tárolás preferált szolgáltatói sorában a kommunikációs szolgáltatók a második helyet foglalják el, ezekre szintén érdemes figyelniük a szolgáltatóknak és meglovagolni az igényeket. Francesco Venturini, az Accenture média- és kommunikációipari globális iparági igazgatója szerint a verseny élesedésével, amennyiben a kommunikációs szolgáltatók nem teszik meg gyorsan a hiper-testreszabott szolgáltatások nyújtásához szükséges változtatásokat, kockáztatják, hogy veszítenek piaci részesedésükből, és olyan szervezetekké válnak, amelyek pusztán csatlakozást kínálnak hozzáadott érték nélkül, ez pedig zsugorodó bevételt jelent számukra.