Bővül a kereslet a tejtermékek íránt. Tizennégy féle kategóriájuk együttes bolti forgalma értéket tekintve 5 százalékkal emelkedett idén január-augusztus során, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ezzel egyidőben, mennyiség szempontjából plusz 3 százalékot regisztrált a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Fontos szerepet játszanak a boltok választékában a tejtermékek. Közülük a Nielsen által vizsgált, összesen 90 élelmiszer kategória közül a forgalom szerinti rangsorban az első tíz közé tartozik a sajt, gyümölcsjoghurt és tejföl.
A sajt éves kiskereskedelmi forgalma meghaladja a 80 milliárd forintot. Értékben 4, mennyiségben 3 százalékkal emelkedett eladása idén január-augusztusban, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Forgalma erősen koncentrált, mivel a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek elviszik az értékesítés 79 százalékát, mind idén, mint tavaly az első nyolc hónapban.
Gyümölcsjoghurtnál 35 milliárd forintot meghaladó éves piacot regisztrált a Nielsen. Értéket tekintve 7 százalékkal emelkedett a forgalom, mennyiség szempontjából pedig 1 százalékkal csökkent, nyolchónapos összehasonlításban. Itt már kiegyenlítettebb az üzlettípusok súlya. Értékben a 400 négyzetméteresnél nagyobb csatornák részaránya 69 százalék, az 51-400 négyzetméteres, lakóhely közeli boltoké pedig 27 százalék, a legutóbbi január-augusztusi adatok szerint.
Még inkább megoszlik a forgalom a háztartások nagy részében szinte naponta fogyasztott tejfölnél. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok adják el - értékben - a tejföl 29 százalékát; további 9 százalék pedig a 201-400 négyzetméteres csatornáé, idén január-augusztusban. A 400 négyzetméter feletti üzletek mutatója 62 százalék. A tejföl éves piaca mintegy 35 milliárd forint. Az aktuális trendek szerint forgalma értékben 7, mennyiségben 3 százalékkal emelkedett, egyik nyolchónapos periódusról a másikra.
Legnagyobb arányban a kis forgalmú szendvicskrém bolti eladása nőtt: értékben 54, mennyiségben 78 százalékkal. Fő oka, hogy forgalma különösen a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatornában erősödött, és sok új terméket vezettek be a piacra.
Növekedési ütem szerint az évi közel 9 milliárd forintos piaccal rendelkező vaj következik; értékben plusz 11, mennyiségben plusz 10 százalékkal, idén január-augusztusban, a múlt év első nyolc hónapjához viszonyítva.