Fontos, hogy ne késlekedjünk, amennyiben problémás termékkel van dolgunk, ugyanis az ajándékokat csak egy bizonyos határidőn belül válthatjuk vissza vagy cseréltethetjük ki. Így érdemes már a két ünnep között visszavinni az ajándékot, a vásárlástól számított három napon belül ezt kötelesek visszavenni. A hibát elsősorban javítással vagy cserével orvosolhatja a kereskedő, általában mi választhatjuk ki, mi a számunkra megfelelőbb. Kivételt képez ez alól, ha a boltban nincs több az adott termékből, vagy a javítás aránytalanul drága lenne, ebben az esetben a bolt javasolhat megoldást a problémára, olvasható a fogyasztóvédelem oldalán.
Amennyiben nem a két ünnep között visszük vissza a terméket, erre később is lehetőségünk lesz, ám ekkor már speciális feltételeknek kell megfelelni. A jótállással rendelkező termékeket például a jótállás ideje alatt bármikor visszavihetjük. Amely termékekre nem vonatkozik kötelező jótállás (például ruha, cipő, vagy a 10 ezer forint alatti műszaki cikkek), azoknál a vásárlástól számított 2 évig élhetünk még a szavatossági igényünkkel. Kevesen tudják, de az online vásárolt termékek esetében a kézhezvételtől számított 14 napig – akár indoklás nélkül is! – elállhatunk a vásárlástól, és visszaküldhetjük azt. A minőségi problémákat ebben az esetben is 2 évig jelezhetjük a kereskedő felé.
Ajándék bárminek ne nézd a blokkját?
Megkönnyítjük az ajándékozott dolgát, ha a vásárolt termék blokkját eltesszük ajándékozás előtt, és szükség esetén átadjuk, ha a termékről kiderül, hogy hibás. Blokk hiányában ugyanis sokkal nehezebb érvényesíteni a csere- vagy javítási igényt, noha nem lehetetlen.
Arról, hogy pontosan mit is jelent a jótállás, és hogyan érvényesíthetjük, korábban itt írtunk a Privátbankár.hu-n. >>> |
Ha megvan a jótállási jegy, és jótállás alá eső termékről van szó, akkor elég csak ezt a jegyet bemutatni, ebben az esetben számla bemutatására nem kötelezhet minket a kereskedő. A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. Amennyiben a termék korábban is volt szervizelve, úgy a javítás időtartamával meghosszabbodik a jótállás időtartama.
Mi a teendő, ha egyik sincs?
Ha sem a blokk, sem más dokumentum nincs segítségünkre, ebben az esetben csak a kereskedő jóindulatán múlik az, hogy foglalkozik-e szavatossági jogok érvényesítésével. Szerencsés helyzetben a kereskedő emlékszik a vásárlás tényére, de még így sem biztos, hogy segítségünkre lesz. A főszabály az, hogy a kereskedő a vásárlást igazoló bizonylat bemutatása hiányában nem köteles foglalkozni a minőségi kifogás kezelésével.
Mikor nem köteles a bolt visszavenni az ajándékot?
Minőségileg kifogástalan terméket (így például egy második könyvet, ruhát, vagy nem tetsző színű pulóvert) a boltos nem köteles visszavenni vagy kicserélni. A vállalkozás azonban önként, fogyasztóbaráti okokból dönthet úgy, hogy erre mégis lehetőséget biztosít, erről érdemes előre tájékozódni. Ha a termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodik meg, a kereskedőnek szintén nincs kötelessége azt cserélni vagy saját költségére javíttatni.