3p
Hiszed vagy sem, lehet rossz ajándékot adni és kapni: amellett, hogy adott esetben ronda vagy nem a mi stílusunk, könnyen lehet, hogy már megvan az adott termék, vagy épp örülnénk neki, épp csak gyári hibás. A Fogyasztóvédelem segít eligazodni:Hogyan ne őrüljünk meg a cserében, és milyen jogaink vannak ebben az esetben? A Fogyasztóvédelem tanácsaiból szemezgettünk.

Fontos, hogy ne késlekedjünk, amennyiben problémás termékkel van dolgunk, ugyanis az ajándékokat csak egy bizonyos határidőn belül válthatjuk vissza vagy cseréltethetjük ki. Így érdemes már a két ünnep között visszavinni az ajándékot, a vásárlástól számított három napon belül ezt kötelesek visszavenni. A hibát elsősorban javítással vagy cserével orvosolhatja a kereskedő, általában mi választhatjuk ki, mi a számunkra megfelelőbb. Kivételt képez ez alól, ha a boltban nincs több az adott termékből, vagy a javítás aránytalanul drága lenne, ebben az esetben a bolt javasolhat megoldást a problémára, olvasható a fogyasztóvédelem oldalán.

Amennyiben nem a két ünnep között visszük vissza a terméket, erre később is lehetőségünk lesz, ám ekkor már speciális feltételeknek kell megfelelni. A jótállással rendelkező termékeket például a jótállás ideje alatt bármikor visszavihetjük. Amely termékekre nem vonatkozik kötelező jótállás (például ruha, cipő, vagy a 10 ezer forint alatti műszaki cikkek), azoknál a vásárlástól számított 2 évig élhetünk még a szavatossági igényünkkel. Kevesen tudják, de az online vásárolt termékek esetében a kézhezvételtől számított 14 napig – akár indoklás nélkül is! – elállhatunk a vásárlástól, és visszaküldhetjük azt. A minőségi problémákat ebben az esetben is 2 évig jelezhetjük a kereskedő felé.

Ajándék bárminek ne nézd a blokkját?

Megkönnyítjük az ajándékozott dolgát, ha a vásárolt termék blokkját eltesszük ajándékozás előtt, és szükség esetén átadjuk, ha a termékről kiderül, hogy hibás. Blokk hiányában ugyanis sokkal nehezebb érvényesíteni a csere- vagy javítási igényt, noha nem lehetetlen.

Arról, hogy pontosan mit is jelent a jótállás, és hogyan érvényesíthetjük, korábban itt írtunk a Privátbankár.hu-n. >>>

Ha megvan a jótállási jegy, és jótállás alá eső termékről van szó, akkor elég csak ezt a jegyet bemutatni, ebben az esetben számla bemutatására nem kötelezhet minket a kereskedő. A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. Amennyiben a termék korábban is volt szervizelve, úgy a javítás időtartamával meghosszabbodik a jótállás időtartama.

Mi a teendő, ha egyik sincs?

Ha sem a blokk, sem más dokumentum nincs segítségünkre, ebben az esetben csak a kereskedő jóindulatán múlik az, hogy foglalkozik-e szavatossági jogok érvényesítésével. Szerencsés helyzetben a kereskedő emlékszik a vásárlás tényére, de még így sem biztos, hogy segítségünkre lesz. A főszabály az, hogy a kereskedő a vásárlást igazoló bizonylat bemutatása hiányában nem köteles foglalkozni a minőségi kifogás kezelésével.

Mikor nem köteles a bolt visszavenni az ajándékot?

Minőségileg kifogástalan terméket (így például egy második könyvet, ruhát, vagy nem tetsző színű pulóvert) a boltos nem köteles visszavenni vagy kicserélni. A vállalkozás azonban önként, fogyasztóbaráti okokból dönthet úgy, hogy erre mégis lehetőséget biztosít, erről érdemes előre tájékozódni. Ha a termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodik meg, a kereskedőnek szintén nincs kötelessége azt cserélni vagy saját költségére javíttatni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG