A fogyasztók, de sokszor a vállalkozások is felteszik a kérdést a hatóságnak, hogy mi a különbség a szavatosság és a jótállás között, egyáltalán hogyan viszonyulnak egymáshoz. Nincsenek tisztában a garanciális eszközök nyújtotta lehetőségekkel, ezért sokszor nem is élnek vele. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ezért összeszedte a legfontosabb tudnivalókat.
Mit jelent a szavatosság?
A Polgári Törvénykönyv minden, fogyasztói forgalomban (vagyis kereskedőtől természetes személy által) megvásárolt termékkel kapcsolatban (függetlenül annak vételárától, új vagy használt voltától) szavatossági kötelezettséget ír elő. Új termék esetében két éves időtartamra, használt termékek esetében, továbbá nem fogyasztói szerződések esetén (magánszemély – magánszemélytől, kereskedő – kereskedőtől való vásárlása esetén) egy éves időszakra.
Amikor a szavatosság mellé jótállás is jár
Ha ezen időszakon belül a termék gyártási eredetű hibával romlik el, a kereskedő köteles azt ingyenesen javítani, cserélni, vagy ha egyikre sincs lehetőség, árleszállítással élni, a terméket a vállalkozó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, végső esetben a vételárat visszafizetni. Tehát mind a szavatosság, mind a jótállás időszakában alapvetően szavatossági jogainkat érvényesíthetjük. Ez a nagyobb „halmaza” a fogyasztói vásárlás jogi védelmi eszközének ha a jogérvényesítési időszakot vesszük alapul.
Vannak olyan termékek, amelyeket ha újonnan veszünk, a szavatosságon felül egy év kötelező jótállás is jár rájuk. Ezeket jellemzően tartós fogyasztásra tervezték, kormányrendeletben meghatározott kategóriába tartoznak (pl. műszaki cikk, jármű, hangszer, bútor, gyermekgondozási cikk, óra-ékszer, sporteszköz, valamint ezek tartozékai és alkatrészei), vételáruk 10 ezer forint fölötti. A kötelező jótállás a szavatossági jogokon felül további kedvezményeket biztosít a vásárlóknak.
Mi tartozik a jótállás körébe?
A kereskedőnek kell bizonyítania
Ilyen például a bizonyítási kötelezettség, mely a kötelező jótállás teljes egy éve alatt a vállalkozást terheli, vagyis ha vita van, hogy egy hiba gyártási eredetű-e vagy a helytelen használat következménye, úgy a vállalkozásnak kell bizonyítékkal (pl. szakvélemény) alátámasztania, hogy mi okozta azt. A szavatossági időszakban ezzel szemben a kereskedőt csak hat hónapig terheli ez a kötelezettség, a rákövetkező másfél évben már a fogyasztónak kell bizonyítania, amennyiben a felek között vita alakul ki.
Csere 3 munkanapon belül
A jótállás keretében garantálni kell a 3 munkanapon belüli csere lehetőségét is. Ha a vásárló ez idő alatt jelzi kifogását a kereskedőnek, a vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket azonnal kicserélni, ha a meghibásodás miatt a terméket nem lehet rendeltetésszerűen használni. Szavatossági időszakban ilyen szabály nincs.
10 kilónál nehezebb? Nem neked kell szállítanod javíttatni
A kötelező jótállás azt is jelenti, hogy a 10 kg-nál nagyobb tömegű termék esetében a vállalkozás köteles a terméket helyben megjavítani, vagy ha arra nincs lehetőség, akkor elszállításáról is gondoskodni - tehát nem csak a javítás anyagi része, hanem a megvalósítása is a kereskedőt terheli. Szavatossági igényérvényesítés keretében magáról a helyszínen való megszerelésről és az elszállítás biztosításáról nem köteles gondoskodni a kereskedő.
Nem kell számla, elég a jótállási jegy!
Kötelező jótállás esetén nem kell bemutatnunk a számlát, elegendő a jótállási jeggyel érvényesíteni igényünket. Ha viszont a jogi előírások ellenére nem kaptunk jótállási jegyet, a garanciális igény a számlával is érvényesíthető. A szavatossági időszakban a jogérvényesítés legfontosabb eszköze a blokk, számla bemutatása.
Ha rá van írva, hogy 5 év garancia, akkor az 5 év garancia
Ha a termék gyártója a fogyasztási cikkre a kötelező előírásoknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, azt a kereskedőnek érvényesítenie kell a fogyasztó felé is. Ilyen például, ha a gyártó ráírja a termékre, hogy két év garanciát (jótállást vállal) a termékkel kapcsolatban. Ez a szerződéses (önként vállalt) jótállásnak egy bizonyos fajtája, amikor az alapvetően is kötelező egy éves jótállást követően biztosít még további plusz garanciális időszakot.
A szavatossági időszak meghosszabbítása nem jellemző, ugyanakkor jó tudni, hogy ha a termék egésze (vagy egy része) kicserélésre került, a termék (vagy része tekintetében) a szavatossági időszak újra indul.
Van, amire nekünk kell odafigyelnünk
A kötelező jótállás érvényességéhez a vállalkozás további követelményt is előírhat, ha a fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése más módon nem biztosítható és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára. (Pl. gázkészülék szakszerviz általi beüzemelése). Ekkor azonban ennek várható anyagi terheiről, magáról a követelményről előzetesen kell tájékoztatniuk a vásárlót.
Szavatosság esetén a kereskedő - a blokk bemutatásán kívül - további követelményeket nem támaszthat a minőségi kifogás intézéséhez - írja az NFH összefoglalója.