6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Áremeléssel indították az őszt a hazai hipermarketek: mind az előző hónaphoz képest, mind éves szinten is drágulást tapasztaltunk az októberi Árkosár-felmérésünkben. Ugyan szeptemberhez képest csak néhány forinttal került többe, de most is 20 ezer forintot jelentett egy átlagos családi bevásárlás. Vaskos áremelkedés volt a gyümölcsosztályon. Hol és mennyiért adják a sütnivaló tököt? Mennyiből jön ki egy hiperolcsó borozás? Megnéztük.
(Fotó: depositphotos.com)

Ahogyan minden egyes hónap elején, így októberben is (ezúttal 4-én) ellátogattunk három hipermarketbe, hogy megnézzük, miként alakultak az árak. Ehhez ismételten ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat vettük alapul.

Az előző hónaphoz és tavaly októberhez képest is áremelkedést mértünk az áruházláncoknál. Végigjárva az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét, arra jutottunk, hogy éves távlatban jobban drágult a nagybevásárlás, mint havi szinten. Tavaly októberhez viszonyítva 2,7 százalékkal többért tudtuk beszerezni ugyanazokat a termékeket. Komolyabb, 4,7 százalékos áremelkedést mértünk az Auchannál, az Intersparban 2,4 százalékkal fizettünk többet, de a Tescónál sem maradt el a drágulás: itt 1 százalékkal nőttek az árak egy év alatt.

Havi összehasonlításban is többet hagyhattunk a kasszáknál. Jó hír ugyanakkor, hogy szeptemberhez képest elenyészően, mindösszesen 0,2 százalékkal nőttek az árak. Ez 37 forintos árkülönbséget jelent a szeptemberi Árkosár-felmérésünkhöz képest, így jött ki a számla végösszege 20 080 forintra az előző havi 20 043 forint után. Rekord viszont így sem lett, hiszen volt már rá példa, hogy közel 21 ezer forintra rúgott a nagybevásárlásunk végösszege.

Érdekes eredmény született a tekintetben, hogy a vizsgált három hipermarket közül egyben nem változtak az árak, egyben áremelkedést, egyben pedig árcsökkenést mértünk az előző hónaphoz képest. Míg a Tescóban ugyanannyiért tudtunk bevásárolni, mint szeptember elején, addig az Auchan 1,2 százalékot faragott az árakon, az Intersparban viszont 1,7 százalékos áremelkedést mértünk egy hónap alatt.

Ezúttal akadt olyan lánc, ahol 20 ezer forint alatt sikerült kihozni a havi nagybevásárlásunkat. 19 742 forintra jött ki a számla végösszege a Tescónál, ezzel együtt megőrizték a szeptemberi első helyet is. Közben helyet cserélt egymással a dobogó második és harmadik helyén az Auchan és az Interspar. Az előbbiben ezúttal 200 forinttal úsztuk meg olcsóbban a nagybevásárlást, mint a harmadik helyen végzett Intersparban, ahol most 20 355 forintot hagytunk.

Minden Árkosár-cikkünkbe beleírjuk, most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják. Ez talán kivitelezhetetlen lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 18 560 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1520 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Vaskos áremelkedést mértünk a gyümölcsosztályon. Egy hónap alatt 33 százalékkal került többe a banán és 39 százalékot drágult az alma is. Az utóbbi betudható annak is, hogy az idei almatermés 400 ezer tonna alatt alakul, ami még a korábbi, pesszimista becslésnél is 15-20 százalékkal gyengébb.

10 százalékot meghaladó drágulást találtunk az üdítőnél (+16), a májasnál (+12), valamint a kávénál és a teánál (+10-10). Olcsóbb lett viszont egy hónap alatt a tojás (14 százalékkal), a narancslé (13 százalékkal) és a tészta (11 százalékkal).

Ha éves távlatot nézünk, a fent említett gyümölcsár-emelkedés már nem annyira drámai. Tavaly októberhez képest „már csak” 4,9 százalékkal kerül többe a banán, 5,7 százalékkal az alma.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Eközben 20 százalék feletti áremelkedés történt a rizsnél (+27) és a burgonyánál (+23). Sokat drágult a kenyér is egy év alatt: tavaly októberhez viszonyítva 15 százalékkal kell többet fizetni ezért az alapvető élelmiszerért is. Nem túl szívderítő az sem, hogy 10 százalékot meghaladó árcsökkenést kizárólag a tojásnál mértünk (-14).

Havi legolcsóbbak: tök, bor, ketchup

Eddigi felméréseinkhez hasonlóan most is kiválasztottunk három terméket, hogy külön megnézzük ezek árait, illetve azt, hogy márkától és minőségtől függetlenül hol lehet a legolcsóbban beszerezni azokat.

Választásunk ezúttal

  • a sütőtökre,
  • a borra
  • és a ketchupra esett.

Az ősz beköszöntével elindult a tökszezon is. Legolcsóbbnak a 169 forintos kilónkénti áron kínált, magyarországi származású orange tököt találtuk a Tescóban. Bár megjegyeznénk, ezen kívül óriási volt a választék más tökféléből is az áruházláncnál. Az Auchanban is hasonlóan széles kínálattal találtuk szembe magunkat. A japán sütőtök néven polcra került termék bizonyult a legkedvezőbbnek, 198 forintos kilónkénti áron. Egy forinttal kell csak többet adni a másodosztályú, ám magyar származású kanadai és nagydobosi tökért. Az ősz egyik kedvenc zöldségét az Intersparban is árulták már. Itt 249 forint kilós áron lehet beszerezni a szintén magyar, orange sütőtököt.

A KSH kedden teszi közzé a fogyasztói árak szeptemberi alakulásáról szóló inflációs adatot.

Ha ősz, akkor nemcsak tök, hanem szüret és újbor. Tavalyi felmérésünktől eltérően – amikor is már a szezon időjárásának köszönhetően augusztus végén találhattunk újbort a boltok polcain – idén még csak a 2018-as évjáratú termékeket kínálják. Az Intersparban a Bohém fantázianevet viselő Duna-Tisza közi félédes fehérbor 372 forintos literenkénti áron (279 forint/üveg) tűnt a legolcsóbb üveges bornak.

A Tescóban a saját márkás Vino Blanco bor literje már 399 forintra jön ki, azaz a 0,75 literes üveges bor ára (a betétdíjat nem számolva) 299 forint. Az Auchanban 399 forintért adták a legolcsóbb borokat. Itt a félédes Dankó és La Fiesta márkájú borok üvegje jött ki ennyire.

Harmadik vizsgált termékünk a ketchup volt. Ennek aktualitását a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal legfrissebb tesztje adta, amelynek keretében 38 féle terméket vizsgáltak, ebből 25 esetében merült fel kisebb-nagyobb hiányosság. A legkedvezőbb árú flakonos ketchup az Auchanban volt. Az 500 grammos kiszerelésű, saját márkás terméket 299 forintért adták, a kilós ára így 598 forintra jönne ki. Míg a Tescóban Kőrösi ketchupot találtunk, amelynek kilós ára 631 forintra jön ki, addig az Intersparban a 750 grammos Kalocsai ketchup ára 515 forint, míg a kilós ára így 689 forint volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG